אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פייסבוק שקלה למכור למפרסמים גישה ישירה ומתמשכת למידע אישי צילום: The Telegraph

פייסבוק שקלה למכור למפרסמים גישה ישירה ומתמשכת למידע אישי

תכתובות פנימיות מגלות שלאחר האכזבה הראשונית מהנפקתה, בחנה הנהלת החברה אפשרויות היוון כהעברת מידע פרטי למפתחים תמורת תשלום שנתי. בין השאר, שקלה עסקאות ברטר של גישה למידע תמורת רכישת פרסומות ברשת החברתית

29.11.2018, 08:56 | עומר כביר
פייסבוק שקלה בעבר לגבות ממפתחי אפליקציות ומפרסמים תשלום בעבור גישה מתמשכת למידע של משתמשים - כך לפי תכתובות פנימיות של החברה, שהגיעו לידי הוול סטריט ג'ורנל.

קראו עוד בכלכליסט

התכתובות הן חלק ממסמכים שהגישה פייסבוק לבית המשפט בעקבות תביעה שהגישה נגדה בעבר חברה בשם Six4Three. הן נמסרו השבוע לידי הפרלמנט הבריטי, בעת שמייסד החברה נפגש עם דמיאן קולינס, יו"ר ועדת הפרלמנט שחוקרת את השפעת הפייק ניוז במדינה. המידע שמתקבל מתכתובות אלו חלקי, שכן הן מוצגות מחוץ להקשרן וחלקן אף מצונזר. השבוע טען קולינס שלפיהן, פייסבוק ידעה כבר ב-2014 על התערבות של גורמים רוסיים באתר - אך בדיקה מעמיקה של התכתובות העלתה שלא כך הדבר.

שקלה למכור אותנו באופן ישיר. פייסבוק, צילום: שאטרסטוק שקלה למכור אותנו באופן ישיר. פייסבוק | צילום: שאטרסטוק שקלה למכור אותנו באופן ישיר. פייסבוק, צילום: שאטרסטוק

התכתובות שהועברו לג'ורנל מתחילות בסתיו 2012, חודשים ספורים אחרי ההנפקה המאכזבת שלה (מניית פייסבוק החלה לצבור תאוצה רק כשנה לאחר מכן). באותה עת, עשרות אלפי מפתחים חיצוניים יכלו לגשת למידע הפרטי של מאות מיליוני משתמשים דרך פלטפורמות המפתחים של פייסבוק. וזאת, מבלי לספק תמורה כלשהי לחברה. פייסבוק שקלה לשנות את המדיניות, והעובדים דנו בדרכים לקבל יותר הכנסות ומידע מהמפתחים.

עובד אחד הציע לחסום את הגישה למידע "בבת-אחת לכל האפליקציות שלא משלמות לפחות 250 אלף דולר בשנה כדי לקבל גישה למידע". תכתובות אחרות עסקו באפשרות לרכישת פרסומות בפייסבוק תמורת גישה למידע משתמשים.

מדובר ברעיון ששונה מאוד מאופן הפעילות של פייסבוק כיום. החברה לא מוכרת למפרסמים מידע ספציפי על משתמשים, אלא מאפשרת להם למקד פרסום על סמך נתונים אישיים (למשל, בני 18 עד 25 מאזור תל אביב שעשו לייק לקבוצות מסוימות), בלי לדעת את זהות המשתמשים שלהם מוצגת הפרסומת. צוקרברג עצמו אמר בדיון בקונגרס בהקשר זה: "אני לא יכול להיות יותר ברור בנושא, אנחנו לא מוכרים מידע".

בתגובה לחשיפת הג'ורנל, מסרה פייסבוק: "ניסינו להבין איך לבנות עסק בר-קיימא. היו לנו הרבה דיונים פנימיים על איך אנחנו יכולים לעשות את זה". מנהל פלטפורמת המפתחים של פייסבוק, קונסטנטינוס פאפמילטיאדיס, הוסיף: "המסמכים מספרים רק חלק מהסיפור ומוצגים בדרך מאוד מטעה ללא הקשר נוסף".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות