אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היוזמה ההודית של פייסבוק: אין טוב בלי רע צילום: גטי אימג'ס

פרשנות מאקרו

היוזמה ההודית של פייסבוק: אין טוב בלי רע

פעילות חדשה של הרשת החברתית נועדה לגייס עסקים קטנים בהודו כלקוחות, במסווה של שיעורי כישורים דיגיטליים למיליוני אנשים; ואולם, התייחסות פייסבוק לסכנת ההונאות במסגרתה מלמד שהמהלך צפוי להעמיק את הנזק שלה לחברה ההודית

01.12.2018, 15:13 | ליאור באקאלו
1. צמיחה במזרח. בין שלל השערוריות שעמה היא מתמודדת, פייסבוק צריכה גם לייצר הכנסות. כעת היא מנסה להגביר את מאמציה לגייס לקוחות בשווקים המתפתחים על רקע שחיקה בצמיחה במדינות המערב. השבוע הודיעה כי בכוונתה להכשיר חמישה מיליון איש בהודו ב"כישורים דיגיטליים" - שם מכובס לחשיפתם של בעלי עסקים קטנים במדינת הענק לכלי הפרסום של הרשת החברתית.

קראו עוד בכלכליסט

2. טיפוח יחסי תלות. היוזמה החדשה מתווספת למהלכים קודמים של פייסבוק, שבהם הכשירה כמיליון איש ברחבי הודו. שותפים לה גופים מהממשלות המקומיות ומהממשל הפדרלי, שקרוב לוודאי רואים בה דרך זולה להקפיץ את האוכלוסיה הכפרית בתת היבשת אל המאה ה-21. אלא שכתמיד אצל פייסבוק, אין טוב בלי רע.

אירוע מחאה נגד פייסבוק, צילום: גטי אימג אירוע מחאה נגד פייסבוק | צילום: גטי אימג'ס אירוע מחאה נגד פייסבוק, צילום: גטי אימג

3. תתלוננו ונראה. לפי דיווח סוכנות הידיעות אינדו-אסיה, כשנציגת פייסבוק נשאלה האם החברה תמנע הונאות מקוונות בפלטפורמה שלה, היא סיפקה את התשובה התאגידית הקלאסית: נפעל כשמישהו יתלונן. גרוע מכך, לפי הנציגה "על צרכנים לבחון בעצמם את אמינות הטענות בפייסבוק". התירוץ? "בניגוד לפלטפורמות מסחר מקוון אחרות, העברות הכספים לא יבוצעו בפייסבוק", אמרה הנציגה.

4. בריחה מאחריות. פייסבוק כבר הסתבכה עם הממשל ההודי בעקבות תרומתה של ווטסאפ שבבעלותה להפצת שמועות שקריות, שליבו פאניקה ציבורית והובילו לשורה של מקרי לינץ' ורצח במדינה. אבל בחברה לא לוקחים אחריות וממשיכים להטיל אותה על המשתמשים, במקרה זה מיליוני הודים שתלויים בה כדי ללמוד איך לגלוש באינטרנט.

5. הכסף זורם. נראה שפייסבוק מסרבת ללמוד דבר ממגפת הפייק ניוז שפשתה בה, מתרומתה לעידוד רצח עם במיאנמר או מניצולה להתערבות זרה במערכות בחירות. החברה שבמשך שנים החזיקה במוטו "לזוז מהר ולשבור דברים" ממשיכה לפעול לפי אותה גישה: בונים מוצר בלי לחשוב על ההשלכות - ומתמודדים איתן בצליעה כשהן מגיעות. אפס מחשבה על האחריות החברתית העצומה הכרוכה בהפעלת פלטפורמת התקשורת הגדולה ביותר בעולם. כשהפרסומות קופצות והכסף זורם, למה שבעמק הסיליקון יטרידו את עצמם בזוטות.

תגיות