אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המבקר: סחבת והימנעות מתיקון ליקויים יסכנו חיי אדם בגל השריפות הבא

המבקר: סחבת והימנעות מתיקון ליקויים יסכנו חיי אדם בגל השריפות הבא

מבקר המדינה יוסף שפירא קובע כי הרשויות המקומיות וגופי החירום לא תיקנו ליקויים קשים שהתגלו באירועי שריפות ואסונות קודמים. לכן באירועים עתידיים "יתקשו לתת מענה לסכנה המוחשית הצפויה לחיי אדם ולרכוש"

02.12.2018, 16:00 | שחר אילן

מבקר המדינה יוסף שפירא קובע כי הרשויות המקומיות וגופי החירום לא תיקנו ליקויים קשים שהתגלו באירועי שריפות ואסונות קודמים. לכן באירועים עתידיים "יתקשו לתת מענה לסכנה המוחשית הצפויה לחיי אדם ולרכוש". עוד הוא כותב כי "הסחבת הנמשכת וגלגול האחריות בין כל הגורמים האמורים הם חמורים במיוחד נוכח העובדה כי שריפות רחבות היקף צפויות להתרחש והכתובת על הקיר". לדבריו, עיכוב נוסף בתיקון הליקויים עלול לעלות בחיי אדם.

קראו עוד בכלכליסט

כך עולה מדו"ח מבקר המדינה בנושא היערכות הרשויות המקומיות לשריפות עתידיות וכן תפקודן במהלך גל השריפות בנובמבר 2016. הדו"ח מתפרסם היום, ה-2 בדצמבר, כיוון שזהו יום השנה השמיני לאסון הכרמל, שבו נספו 44 בני-אדם.

שריפה בחיפה (ארכיון), צילום: איי אף פי שריפה בחיפה (ארכיון) | צילום: איי אף פי שריפה בחיפה (ארכיון), צילום: איי אף פי

גל שריפות העיר והחורש בין 22 ל-29 בנובמבר 2016 היה החמור בתולדות המדינה. חלקן פרצו בשל החום והיובש הכבדים באותו סתיו וחלקן בעקבות הצתה מכוונת. השריפות התפשטו לבתי מגורים ולמבני ציבור ביישובים, כולל בחיפה. במהלך גל השריפות טיפלה רשות הכבאות ב-1,773 שריפות בשטחים פתוחים, מהן 161 שריפות גדולות וחמורות. השריפות כילו שטחים בהיקף של יותר מ-41,000 דונם. במהלכן נפגעו כ-1,900 דירות, מהן כ-580 נפסלו למגורים. בסך הכול ניתנו הוראות פינוי לכ-68,000 תושבים. הנזקים הסתכמו ב-647 מיליון שקל לכל הפחות, וסכום של כ-366 מיליון שקל מתוכם ניתן על ידי המדינה כפיצוי מיוחד.

אין גורם אחראי ומפקח

המבקר גילה ואקום חמור בנושא האחריות להערכות לאסונות בשעת חירום. מתברר שהחוק אינו מסמיך אף גוף לאכוף על הרשויות המקומיות לקיים הנחיות היערכות לאירועי חירום. הצעת תקנות הרשות הארצית לכבאות והצלה, שאמורות מעניקות את הסמכות לנציב הכבאות וההצלה, לא הובא במשך ארבע שנים לאישור ועדת הפנים של הכנסת, בשל מחלוקת בין משרדי הממשלה מי יממן את יישומן.

המבקר קובע, ש"העיכוב הנמשך באישור התקנות והכללים יוצר מצב שאין הדעת סובלת, ובו רשות הכבאות אינה יכולה להורות לרשויות המקומיות כיצד להיערך למניעת שריפות בתחומן, לפקח על יישום הוראותיה ולאכוף אותן". לדבריו אם המשרד לביטחון פנים ומשרד הפנים לא יאתרו במהרה תקציבים הם "עלולים להיות אחראים לנזק שעלול להתרחש בשריפות הבאות. כל שיהוי עלול לעלות בחיי אדם ובנזקים לרכוש".

מיקום השריפות ברחבי הארץ מיקום השריפות ברחבי הארץ מיקום השריפות ברחבי הארץ

אחת התוצאות של העדר הסמכות: לרשות הכבאות אין מידע על מספר הבניינים רבי הקומות בישראל, גובהם הפרישה שלהם ומתי נבנו. היא מפקחת על התקנת מערכות לכיבוי ארש אבל אינה עוקבת אחרי התחזוקה שלהן. לכן סביר שרבות מהן פגומות או אף מושבתות. המבקר מציין שהדבר עלול להפוך מגדלים אלה ל"מלכודות מוות".

אין אזורי חיץ, אין כבישי מילוט

רשות החרום הלאומית סיווגה 73% מהרשויות המקומיות, בהן מתגוררים כ-46% מאוכלוסיית המדינה, כ"מתקשות" או "עלולות להתקשות" בהיערכותן לחירום. המבקר בדק את המצב בחיפה, זיכרון יעקב והמועצות האזוריות מטה בנימין ומטה יהודה, שבכולן היו שריפות גדולות בגל ההצתות האחרון. שנתיים אחרי גל השריפות הוא מצא ליקויים מהותיים בהיערכותן לשריפות עתידיות רחבות היקף. בין היתר, הן לא הכינו תוכניות ליצירת מעטפת הגנה היקפית מפני שריפות.

אזורי חיץ מסביב ליישובים עשויים להיות מה שימנע מהשריפות להתפשט אליהם מהיער. למרות זאת בזיכרון יעקב ובמועצות האזוריות מטה בנימין ומטה יהודה לא הוכשרו אזורים כאלה גם לאחר גל השריפות. המבקר קובע ש"התושבים ורכושם חשופים לסכנה ולנזקים"

במהלך גל השריפות לא נתנו כבישי הגישה מענה מספק לצורך בדרכי מילוט ברבות מהרשויות המקומיות. גם מצב חמור נזה לא תוקן. לתשע שכונות בעיר חיפה כביש כניסה ויציאה אחד בלבד, או שהכניסות והיציאות מובילות לאותו ציר. בגל השריפות גרם מצב זה לפקקים קשים. גם לישובים בית מאיר ונטף שבמועצה האזורית מטה יהודה, שנפגעו קשה בגל השריפות, כביש גישה אחד, והוא משמש דרך המילוט היחידה מהם בעת פינוי. המבקר מציין ש"המצב האמור היה אחד הגורמים לעיכוב בפינוי תושבים וסיכן את חייהם".;

האוטובוסים לפינוי לא הגיעו

עוד מפרט המבקר שורה של ליקויים שנחשפו בעת גל השריפות. תוכנית עיריית חיפה להקצאת אמצעי הסעה לפינוי לא צלחה. מתוך עשרה אוטובוסים שהזמינה לצורך הפינוי הגיע רק אוטובוס אחד לאזור השריפה. זאת, עקב עומסי התנועה הכבדים וחסימות הצירים.

מרכז ההפעלה של עיריית חיפה לא תפקד כנדרש בשעות הראשונות של השריפה בעיר: הוא לא קיבל מידע רציף מהחפ"ק האחוד ומרכב החפ"ק העירוני, ולא הייתה לו תמונת מצב מלאה של המתרחש באזורי השריפות.

תגיות