אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טונה סטארקיסט סוגרת את המפעל בישראל: 80 עובדים הולכים הביתה צילום: אביגיל עוזי

טונה סטארקיסט סוגרת את המפעל בישראל: 80 עובדים הולכים הביתה

חברת סטארקיסט תסגור את מפעל שימורי יונה בטירת הכרמל. הסיבה העיקרית: הפחתת מכסי המגן לתעשיית הטונה בישראל. 50% ממוצרי סטארקיסט כבר עברו השנה לאריזה ובישול בחו"ל. "העובדים יפוצו מעבר למתחייב בחוק"

02.12.2018, 17:22 | מירב קריסטל

מפעל שימורי יונה שמייצר את טונה סטארקיסט ואת מותג הסרדינים יונה ייסגר - כך אישרה היום (א') ל-ynet חברת סטארקיסט. צרכני טונה סטארקיסט כבר שמו לב ששימורי מותג הטונה הפופולרי ביותר בישראל אינם מיוצרים בארץ. על גבי האריזה הופיעו מדינות ייצור אחרות: וייטנאם והפיליפינים. החברה מסרה ל-ynet שהייצור אכן יועבר לחו"ל. סטארקיסט מחזיקה ב-38% משוק הטונה בישראל.

 

 

קראו עוד בכלכליסט

 

העובדים במפעל בישראל הפשירו את נתחי הטונה שמגיעה קפואה ממפעלי הטונה בחו"ל (שממוקמים באוניות), ארזו את הטונה בקופסאות השימורים - ובישלו אותה. כעת ההליכים הללו ייעשו בחו"ל. משמעות הדבר היא שכ-80 עובדים ילכו הביתה, ובישראל יישאר מפעל אחד לאריזת טונה: פילטונה. מחירי הטונה אגב, דווקא עלו בשנים האחרונות למרות הורדת המכסים, משום שמחירי הטונה בעולם עלו. 

 

נועם וימן, בעל השליטה של דיפלומט המחזיקה בסטארקיסט ישראל, צילום: יוני רייף נועם וימן, בעל השליטה של דיפלומט המחזיקה בסטארקיסט ישראל | צילום: יוני רייף נועם וימן, בעל השליטה של דיפלומט המחזיקה בסטארקיסט ישראל, צילום: יוני רייף

פילטונה, לעומת זאת, פותחת מפעל נוסף באיזור התעשייה באר שבע בהשקעה של 45 מיליון שקל - ומגדילה את מצבת העובדים בעוד 25 תקנים. "אנחנו נשארים בארץ בינתיים, כל עוד יעזרו לנו", אמר ל-ynet מנכ"ל פילטונה, קובי כהן, שבעבר ייצר עבור המותג הפרטי של שופרסל. "זה לקוח גדול שהפסדנו. המותג שלנו מתחזק היום אבל אנחנו בקושי צפים. ויליגר של נטו מייצר 20% בארץ. פרי הגליל סגר את הייצור בארץ. נשאר 12% מכס ודיפלומט הבעלים של סטארקיסט, היא יבואנית האינטרס של היבואנים הוא להוריד גם את זה אז אני מקווה שישמרו עלינו".

"פגיעה קשה ביכולת התחרותיות של החברה"

 

מהנהלת החברה נמסר כי לסגירת המפעל הובילו שלוש סיבות, הראשונה בהן היא: "מדיניות משרד האוצר לפתיחת שוק הטונה לתחרות, אשר באה לידי ביטוי בהפחתה דרסטית של מכסי המגן לתעשיית הטונה, הובילה לפגיעה קשה ביכולת התחרותיות של החברה ובהאצת הייבוא של טונה לישראל".

גורם בחברה אמר ל-ynet: "מהרגע שהמכס ירד והשוק נפתח לתחרות, התווספו הרבה שחקנים והם קונים מוצר מוגמר בחלקו איכותי יותר בחלקו איכותי פחות, לכן המחיר הפך להיות לדבר המרכזי. כשמישהו קונה מחו"ל מוצר מוגמר, שלנו עולה יותר לייצר בארץ - אי אפשר להתחרות בו. כבר היום מחצית מהמוצרים במדף הטונה - מיובאים. השוק מוצף במותגים ואין לנו דרך לייצר בארץ יותר בזול".

סיבה נוספת היא, לפי החברה, "היעדר חיבור המפעל לרשת הגז הטבעי, שעתיד היה להקטין את עלויות האנרגיה של המפעל ולמנוע ממנו את המשך השימוש במזוט שהוא משאב יקר ומזהם. דבר זה מהווה גורם משמעותי בהחלטה על סגירת פעילות האריזה".

הסיבה השלישית קשורה לשנייה והיא חוק אוויר נקי, שמחייב כל מפעל לעמוד בהסטנדרטים של פליטה שלא היו קודם. הדבר מחייב השקעות נוספות במפעל. כיוון שהיא משתמשת במזוט - היא לא עומדת בחוק אוויר נקי".

גורם בחברה אמר ל-ynet: "העובדים ארגנו מחאות אבל מקבלי ההחלטות בישראל מעדיף שישלמו 10 אג' פחות לקופסת טונה וש-80 עובדים יילכו הביתה. זו מדיניות של ממשלה. המפעל לא כלכלי ולא יודע להחזיק את עצמו בסיטואציה הזאת, אם היינו יודעים לגבות פרמיה גדולה יותר מהצרכן לא היינו סוגרים את המפעל".

בעניין העובדים מסרה סטארקיסט כי "הנהלת החברה מוקירה את עובדי המפעל על עבודתם הנאמנה במהלך השנים ותדאג לפצותם מעבר למתחייב בחוק. החברה תעשה ככל שביכולתה להמשיך ולשלב עובדים בתפקידי שיווק ולוגיסטיקה ותלווה אותם במציאת מקומות עבודה חלופיים. כל מוצרי סטארקיסט ימשיכו להימכר ללא שינוי". 

"סטארקיסט ארה"ב תיאמה מחירים"

 

חברת סטארקיסט פודור קיימת כבר כ-20 שנה, ומחזיקה בזיכיון בלעדי לכל מוצרי המותג האמריקני (במקור) סטארקיסט. היא נמצאת בבעלות מלאה של חברת ההפצה דיפלומט, שרכשה את מלוא המניות שלה ביוני השנה.

סמוך להקמתה, החברה רכשה את מפעל שימורי הדגים מחברת נון כדי לייצר שימורים בישראל. לפי פרסומים, מחזור המכירות של החברה הסתכם ב-280 מיליון שקל ב-2017 והרווח שלה מוערך בכ-15 מיליון שקל בשנה.

לאחרונה פורסם שחברת סטארקיסט בארה"ב תיאמה מחירים עם שתי חברות טונה נוספות ששולטות בשוק הטונה בארה"ב, במטרה לשמור על מחירים גבוהים ב-2013-2010. היא צפויה להיקנס בעד 100 מיליון שקל.

תגיות

20 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

20.
תעשית הטונה בארץ בדיחה ??
כפי שקוראים בכתבה אין טונה בארץ והטונה מיובאת קפואה מהמזרח הרחוק .בארץ מפשירים אותה חותכים אותה 80 איש עוסקים בתהליך הבישול האריזה בפח שגם הוא מיובא ולכן אנחנו משלמים מס ונותנים ליצרנים וליבואנים לגזור קופון ולהכפיל את מחיר הטונה בארץ לאומת מחירו בעולם .צריך לפתוח את השוק לתחרות עולמית זה מוצר שאין לישראל שום יתרון על יבוא מלבד לתת לכל מיני בעלי עניין את האפשרות לגזול את האזרחים מה גם שרואים מי היבואן אחד מעשירי ישראל שטובת האזרח ממש לא מטרידה אותו .
אנטיאל שלפר  |  04.12.18
17.
ככה זה כשמעלים מחירים
הטונה הפחות טעימה עם מחיר גבוה . אנחנו שמים לב שכל חברה או מפעל שמעלה מחירים ומייקר את המחייה בארץ נקלע בעצמו לקשיים עקב ביקוש יורד . בעקבותם כולם מעלים מחירים אבל עדיין יותר זולים .טונה לא צריכה לעלות יותר מ-3 שקלים לקופסה סטנדרטית .סטארקיסט מוכרת מעל 6 ש"ח לקופסה .גזל . צריך לציין מחיר מקסימלי על הקופסה מהמפעל. ולהגביל את הרשתות מלהשתולל במחירים .צריך להתייעל ולהוריד מחירים. אחרת הם ייעלמו מהמדפים +
דידי  |  03.12.18
לכל התגובות