אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכוריאוגרף אבשלום פולק: "הרגשתי שרוצים להיפטר ממני" צילום: יובל חן

הכוריאוגרף אבשלום פולק: "הרגשתי שרוצים להיפטר ממני"

אבשלום פולק וענבל פינטו היו הזוג הנוצץ של עולם המחול, עד שפירקו את הזוגיות ופינטו עזבה את הלהקה. עם עליית המופע הראשון מאז פרישתה, "קראמפ", תוקף פולק את הקולגות ש"בחרו צד" בפרידה: "יש מסכת כיסוחים נגדי"

03.12.2018, 08:31 | מאיה נחום שחל

"הרקדנים שלי הם קורבן שנקלע לסיטואציה בעייתית מאוד שלא באשמתם, יש נגדנו מסכת כיסוחים", אומר הכוריאוגרף אבשלום פולק ל"כלכליסט" על הטלטלה שעוברים הוא ולהקתו בחודשים האחרונים.

פולק ובת זוגו לשעבר ענבל פינטו הובילו יחד את אחת מלהקות המחול המובילות בארץ. בין עשרות המופעים שהעלו במהלך השנים: "בומביקס", "אויסטר", "אבק" ו"פרחקיר". לפני שנתיים וחצי הודיעו השניים במפתיע על פירוק הזוגיות, אך הלהקה שניהלו יחד המשיכה לפעול במתכונת הרגילה. עד לחודש יוני האחרון, אז הודיעה פינטו על פרישתה ופולק נותר לנהל את הלהקה לבד.

"לאורך כל הדרך הרגשתי את הרצון להיפטר ממני", הוא מספר כעת. "רציתי למצוא פתרונות להמשך עבודה משותפת והצעתי רעיונות".

מאז הוא יוצר לבד, ובימים אלה מסיים לעבוד עם הלהקה על המופע החדש שלהם "קראמפ", שיעלה הערב בסוזן דלל. לאירועי חשיפה בינלאומית, שיתקיימו בחנוכה הקרוב, היצירה לא התקבלה. חברי הוועדה שהכריעו את ההשתתפות שלה, הגיעו לצפות בה דווקא ביום שבו פולק התבשר שאבא שלו עבר תאונת דרכים קשה, והטיחו בה ביקורת חריפה. "כיסחו לי את הצורה. הטקסטים שנכתבו שם היו קשים ובוטים מאוד. השורה התחתונה היתה 'מה בזבזת לנו את הזמן? קח את הדברים שלך ועוף לנו מהעיניים'. רציתי לקחת את הדפים ולעשות מהם פלייר למופע".

היצירה "קראמפ" שפולק (למטה) מעלה הערב בסוזן דלל. "רציתי לייצר עולם של גלדיאטורים", צילום: יובל חן היצירה "קראמפ" שפולק (למטה) מעלה הערב בסוזן דלל. "רציתי לייצר עולם של גלדיאטורים" | צילום: יובל חן היצירה "קראמפ" שפולק (למטה) מעלה הערב בסוזן דלל. "רציתי לייצר עולם של גלדיאטורים", צילום: יובל חן

כמה ימים לאחר מכן אסף פולק את חברי הלהקה והקריא להם את הדברים שנכתבו על העבודה. "אמרתי להם שאני יודע שקשה להם לשמוע את זה, אבל אני רוצה שהם יבינו שאני מאמין בהם וביצירה, שאנחנו עושים מה שאנחנו עושים מתוך אמונה, רצון וחשק ושנמשיך לעשות את זה no matter fucking what". היצירה שנבחרה לפתוח את אירועי חשיפה בינלאומית היא דווקא "פוגה" של פינטו.

עולם המחול לקח צד בגירושים?

"בוודאי! גם מקצועית וגם אישית ובאופן מובהק. הלהקה נפגעה מקצועית, והתפקיד שלי הוא לדאוג להם".

 

פינטו (מימין) ופולק. מצויים בהליך משפטי על הזכויות ליצירות המשותפות, צילום: עמית שעל פינטו (מימין) ופולק. מצויים בהליך משפטי על הזכויות ליצירות המשותפות | צילום: עמית שעל פינטו (מימין) ופולק. מצויים בהליך משפטי על הזכויות ליצירות המשותפות, צילום: עמית שעל

"אני ותרן אבל שורד"

"קראמפ" הוא מופע על שליטים ונשלטים. לי זה מצלצל כמו טראמפ, ופולק לא שולל את הקשר: "זה גם טראמפ וגם crap (חרא) וגם cramp (התכווצות). נוטים להתייחס לעולמות התרבות יוצרים כאל גחמות, כאילו אנחנו אנשים שמוצצים את עטיני החברה, אבל זה לא נכון. כשהעולם הזה עובד כמו שצריך, והאנשים המוכשרים שנמצאים בו מייצרים את מה שהם מייצרים, מתקיימים חברה, מחשבה, חופש. בעצם העלאת השאלה 'למה קוראים למופע ככה?' אני את שלי עשיתי. זה מייצר שאלות, סקרנות, מחקר, עניין, פעולת שרשרת שמולידים הגירויים האלה. קראמפ זה שם של סגנון תנועה שנוצר מהרצון לשחרר אגרסיות ואלימות ולקיים קרבות שבאים לידי ביטוי בתנועה. אני רוצה להכניס את הקהל לעולם אחר שמסמל את העולם האמיתי שלנו".

אז אתה רוצה להוציא את הכעסים שלך על הבמה?

"כן. כולם אוכלים את כולם, כולם נלחמים בכולם, כולם דורכים על כולם. אני יודע להילחם מעולה אבל אני לא בנאדם כזה. מצד אחד אני ותרן ופשרן. ממד שני אני סתגלן ושורד, גם אם דורכים לי על הראש או פועלים בצורה לא תקינה. זה לא שישבתי בבית ואמרתי: אני רוצה לדבר על המציאות שלנו ולכסח כל מיני אנשים. ממש לא. כשאני יוצר אני לא יודע מה הולך להיות, יש לי התחלה ומשם זה קורה".

אבשלום פולק, צילום: יובל חן אבשלום פולק | צילום: יובל חן אבשלום פולק, צילום: יובל חן

"לוקחים לנו את האוויר"

את המופע מלווים איורים שיצרו רוני פחימה, שמרית אלקנתי ושירז פומן, ומפעיל אותם בלייב רובוט. "האיורים הם לא קישוטים או תפאורה, אלא חלק אינטגרלי מהתהליך והיצירה. הדימוי הראשון שעלה לי הוא עולם של גלדיאטורים. העולם הזה של הבידור האולטימטיבי שאנו חיים בתוכו, כל הריאליטי־שואו, העימותים, הכדורגל, כולו בנוי על הקרבות שאנחנו נלחמים בהם. אז רציתי לייצר עולם של גלדיאטורים כדי להרגיע את העם, שישחררו קצת אגרסיות. זו הפיזיות ב'קראמפ', קרבות שבנויים על סוג של תנועה שבאה מסוג של אגרסיה מסוימת. ניסינו למצוא את הדמויות של הגלדיאטורים כמו קומיקס, לבנות מין גיבורי־על".

איך אתם מצליחים לשרוד כלכלית בהתחשב במצב הענף ולנוכח הטלטלות שחוותה הלהקה?

"אנחנו עובדים קשה מאוד למרות כל האילוצים והבעיות, כדי שיהיו לנו פעילות והכנסה. בימים אלה אנחנו עובדים על פרסומת לסופר־פארם כדי שיהיה לנו אוויר לנשימה. ומי לוקח לנו את האוויר? מי שצורח בקולי קולות: הורגים אותנו, חונקים אותנו, עושים לנו. יש אנשים שבמקום לעשות את מה שהם אומרים שעושים, רק עושים את ההפך".

אביו השחקן יוסי פולק. אושפז ביום שבו היצירה נבחנה לחשיפה בינלאומית אביו השחקן יוסי פולק. אושפז ביום שבו היצירה נבחנה לחשיפה בינלאומית אביו השחקן יוסי פולק. אושפז ביום שבו היצירה נבחנה לחשיפה בינלאומית

אתה רשאי להופיע עם היצירות המשותפות שלך ושל ענבל?

"אנחנו נמצאים בתהליך משפטי של הגדרת זכויות כדי להחליט מה עושים עם היצירות המשותפות ואיך זה הולך להתנהל מהיום והלאה. זה לא שאני מתחיל מהתחלה, אבל הביאו לי נבוט בראש, לא עושים לי חיים קלים כדי שאני אמשיך, אבל אני אמשיך! אני בסיטואציה מורכבת מאוד, אני מוצף אבל אני עדיין בתפקוד מלא. בהמשך אני אעשה דברים שלא התאפשרו כאן בעבר, כמו להביא יוצרים אחרים, לתת לרקדנים ליצור בעצמם ולחבר אותם לאמנויות אחרות. יש לי להקה נהדרת ורקדנים מוכשרים ואדירים".

תגיות