אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קבוצת אלייד במשא ומתן מתקדם לרכישת עד 10% מלאומי קארד צילום: עמית שעל, גיא אסיאג

בלעדי לכלכליסט

קבוצת אלייד במשא ומתן מתקדם לרכישת עד 10% מלאומי קארד

עד כה ניהלה קרן ורבורג פינקוס מגעים להכנסת מוסדיים ישראליים כשותפים ב־20% בלאומי קארד. הנגישות ללקוחות אלייד - צ'מפיון ואוטודיל בעסקי המכוניות וניופאן וא.ל.מ בזירת הקמעונאות - תאפשר לקרן לתת הלוואות וליצור מועדון לקוחות

04.12.2018, 06:54 | גולן חזני

לחצו כאן לערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט

שחקן חדש ומפתיע מנהל משא ומתן לכניסה לשותפות בחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד. ל"כלכליסט" נודע כי קבוצת אלייד, בראשות יצחק סוארי, מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת 10%-5% ממניותיה של חברת כרטיסי האשראי מידי קרן ורבורג פינקוס.

קראו עוד בכלכליסט

כפי שנחשף ב"כלכליסט" בחודש אוגוסט האחרון, הקרן האמריקאית, שרכשה את לאומי קארד ב־2.5 מיליארד שקל, מתכוונת להכניס שותפים ישראליים לעסקה תמורת 20% מהמניות. המשא ומתן בעניין נוהל עד לאחרונה מול גופים מוסדיים בלבד, ובעיקר מול חברות הביטוח הגדולות: מנורה, שהיא הגוף המוביל במגעים; הראל ביטוח, שגם העניקה לורבורג פינקוס מימון של 850 מיליון שקל לעסקה; כלל ביטוח והפניקס.

אלא שבשבועות האחרונים עלתה הקרן על כיוון אחר והיא מקדמת משא ומתן אינטנסיבי עם אלייד. זוהי אחת מקבוצות האחזקה הגדולות בארץ, המחזיקה בשליטה בכמה מהחברות מהבולטות במשק, בהן צ'מפיון מוטורס, יבואנית מכוניות פולקסווגן, אאודי, סיאט וסקודה; וכן אוטודיל, המתמחה במכירת מכוניות יד שנייה. בשוק הקמעונאות מחזיקה החברה ברשתות ניופאן וא.ל.מ, המייבאות את מותגי קיצ'נאייד, קנון, טושיבה, טפאל והאייר.

ורבורג פינקוס מעוניינת לחבור לאלייד בעיקר בזכות עסקי המכוניות והקמעונאות הללו. חיבור בין חברת כרטיסי אשראי ללקוחות של צ'מפיון, ניופאן וא.ל.מ יכול לייצר מועדון לקוחות גדול, ועמו שיתוף פעולה שיציע ללקוחות הצעות אטרקטיביות באמצעות תשלום בכרטיס האשראי הייעודי.

פן אחר, אולי אף משמעותי יותר, נוגע למימון. ורבורג פינקוס מתכוונת להכניס את לאומי קארד לתחום האשראי ולהעניק הלוואות לחבריה. שיתוף הפעולה יקנה לה נגישות לעשרות אלפי לקוחות שרוכשים מכוניות חדשות או מיד שנייה מצ'מפיון ואוטודיל, או מכשירי חשמל מניופן וא.ל.מ.

אלייד, כמו השותפים האחרים שעמם מתנהלים מגעים, אמורה להיכנס לעסקה לפי אותו שווי שנכנסה ורבורג פינקוס, כלומר לפי 500 מיליון שקל עבור 20% מהמניות. אלייד צפויה להשקיע 250-125 מיליון שקל.

הפיקוח פסל השארת נתח בידי לאומי

 

לאומי קארד מנוהלת על ידי רון פאינרו ואת המגעים מנהל ירון בלוך, המיועד לתפקיד יו"ר לאומי קארד.

טימותי גייטנר ויצחק סוארי, צילום: עמית שעל, גיא אסיאג טימותי גייטנר ויצחק סוארי | צילום: עמית שעל, גיא אסיאג טימותי גייטנר ויצחק סוארי, צילום: עמית שעל, גיא אסיאג

בנק לאומי, שמכר לורבורג פינקוס את האחזקה בלאומי קארד, ביקש להשאיר בידיו נתח של 20% מחברת כרטיסי האשראי במהלך המגעים, אבל הפיקוח על הבנקים פסל אפשרות כזו. לאומי נאלץ למכור את השליטה בלאומי קארד לפי הוראת החוק להגברת התחרות בבנקים מינואר 2017. החוק קבע כי על לאומי והפועלים להיפרד מחברות כרטיסי האשראי שבבעלותם.

מנסה להקטין את התלות שלה בבנק לאומי, שממנו היא מקבלת מימון במרווח של 0.35% מעל לריבית בנק ישראל. אחת הדרכים לכך היא בחבירה לגופים מוסדיים כמו חברות ביטוח. ורבורג פינקוס מנסה להכניס כשותפה חברת ביטוח גדולה או שתיים, כדי להסיט אשראי צרכני ואשראי לעסקים קטנים מהבנקים לגופים מוסדיים - מהלך שממנו תיהנה לאומי קארד. המגעים המתקדמים ביותר מתקיימים מול מנורה, שצפויה לרכוש גם היא כ־10% ממניות לאומי קארד.

בניגוד לחברות ביטוח כמו הראל, הפניקס ומגדל, מנורה לא נכנסה לתחומי האשראי הצרכני והאשראי לעסקים קטנים באופן משמעותי. חיבור עם לאומי קארד יביא לה דריסת רגל משמעותית בתחום, הן באמצעות אחזקה במניות והן בהקמת מיזמים משותפים בתחומי האשראי והביטוח.

היתרון שעשויה ורבורג פינקוס להשיג מצירוף המוסדיים הוא גישה למאגר המידע של חברות הביטוח על אודות לקוחותיהן, שיוכל לסייע בבניית דירוג האשראי ותמחור הסיכונים על העמדת הלוואות באמצעות לאומי קארד.

הסכום שישלמו הרוכשים הפוטנציאלים עבור 20% מהמניות של חברת כרטיסי האשראי עשוי להיקבע לפי היקף הדיבידנד שהיא אמורה לשלם טרם השלמת העסקה.

העסקה למכירת לאומי קארד לוורברוג פינקוס נחתמה בסוף יולי, לאחר שקרן ההשקעות האמריקאית גברה במכרז על חברת התקשורת הישראלית פרטנר ועל קרן ההשקעות האמריקאית סנטרברידג’. בהסכם נקבע אז כי הקרן תרכוש את מלוא הבעלות על חברת כרטיסי האשראי מידי בנק לאומי, שהחזיק ב־80%, ומידי קבוצת עזריאלי, שהחזיקה ב־20%.

שותפה בחברה שהשנה הנפיקה אג"ח בת"א

 

אלייד הוקמה בתחילת שנות השישים בידי איל ההון אהרן גוטווירט, שנפטר בראשית שנות השמונים ולא השאיר אחריו יורשים. זמן קצר לפני מותו העביר את אלייד לנאמנות הרשומה בחו"ל ומינה ליו"ר חבר הנאמנים את חיים רובין. לאחר מותו של רובין ב־2006 החליף אותו סוארי.

בנוסף לתחומי הקמעונאות והרכב, לאלייד יש רגל יציבה גם בתשתיות. הקבוצה מחזיקה במחצית ממניות מנהרות הכרמל בחיפה. עד לפני חודשיים היא החזיקה גם ב־19% ממניות חברת התשתיות אשטרום, אך מכרה 14.5% תמורת 200 מיליון שקל בספטמבר.

בתחום הנדל"ן מחזיקה אלייד, המנוהלת על ידי יגאל שרייבר, בנכסים במאות מיליוני דולרים בישראל ובאנגליה. היא שותפה באנגליה בין היתר בחברת הנדל"ן צ'אמוס, שמשכירה 80 אולמות תצוגה לפולקסווגן. לפני חצי שנה גייסה צ'אמוס בתל אביב 1.5 מיליארד שקל באג"ח לא סחירות, שאמורות להפוך לסחירות בתוך שנה מיום הגיוס.

אלייד גם מחזיקה בשליטה בחברת השילוח UPS, מהגדולות בארץ, יחד עם משפחת לבנת.

מוורבורג פינקוס לא נמסרה תגובה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות