אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התעשייה האווירית ומשמר העמק ייצרו מל"טים לריסוס צילום: התעשייה האווירית

התעשייה האווירית ומשמר העמק ייצרו מל"טים לריסוס

לכלכליסט נודע כי החברה הממשלתית וחברת תמה של הקיבוץ יקימו חברה שתשכיר מטוסי ריסוס ללא טייס, ושתנסה לנגוס בשוק של 7.5 מיליארד דולר

05.12.2018, 20:55 | גולן חזני

התעשייה האווירית וחברת תמה מקיבוץ משמר העמק, מהחברות הגדולות בתעשייה הקיבוצית, יקימו חברה־בת שתפעיל מטוסים ללא טייס לצורך ריסוס מטעים. זו הפעם הראשונה שבה התעשייה האווירית מאזרחת טכנולוגיה צבאית למטרות אזרחיות ונכנסת לתחום החקלאות.

זהו שוק צעיר שנמצא בצמיחה בעולם. החברה הבת המשותפת, ART, תפעל בתחום הריסוס, הדישון, ההדברה והזריעה לחקלאות עם מל"טים. השיטה החדשה לא תחשוף עובדים לתאונות. טייסים לא ייחשפו לחומרים מסרטנים וייחסך תשלום לטייסים ולאנשי צוות.

קראו עוד בכלכליסט

ל"כלכליסט" נודע כי תמה שבניהול יאיר ארזי, המייצרת ומשווקת מוצרי אריזה והגנה לחקלאות, תשקיע 14.5 מיליון דולר בחברה החדשה המשותפת, ותחזיק ב־55% מהמניות. התעשייה האווירית שבניהול נמרוד שפר תספק את הטכנולוגיה, תחזיק ב־45% מהמניות ולא תשקיע כסף: היא מביאה ידע שמוערך בסכום דומה להשקעת תמה.

נמרוד שפר, מנכ"ל התעשייה האווירית , צילום: התעשייה האווירית נמרוד שפר, מנכ"ל התעשייה האווירית | צילום: התעשייה האווירית נמרוד שפר, מנכ"ל התעשייה האווירית , צילום: התעשייה האווירית

תמה תמנה את יו"ר הדירקטוריון, ונציגיה יהוו רוב של שלושה מבין חמשת חבריו. החברה החדשה תייצר, תמכור כלי טיס לשימושים חקלאיים, תשכיר אותם למפיצים גדולים ותאפשר להם למכור שירותי ריסוס לחוואים בעולם, ולא רק בארץ. הרווח מהפעילות יתחלק בין המפיצים לחברה.

תמה, שבה מחזיקים הקיבוצים משמר העמק וגלעד, הוקמה לפני 59 שנה ומתמחה בייצור מוצרי פלסטיקה לחקלאות, מוצרי עטיפה ורשתות. החברה מחזיקה ב־55% משוק האריזות החקלאיות בעולם, עם היקף מכירות שנתי של 600 מיליון דולר. היקף המכירות העולמי עומד על כ־1.1 מיליארד דולר. החברה פועלת ב־15 מדינות ומעסיקה 1,750 עובדים. מכירותיה מתבססות על שותפות עם ענקית החקלאות האמריקאית ג'ון דיר, הנסחרת בניו יורק ב־54 מיליארד דולר.

הכנסות תמה הצפויות ב־2018 עומדות על 1.92 מיליארד שקל לעומת 1.77 מיליארד ב־2017. ב־2018 רשמה גידול של 9.1% במכירות. הונה העצמי עומד על כ־800 מיליון שקל.

שוק שירותי הריסוס האווירי בעולם נאמד ב־7.5 מיליארד דולר בשנה.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
ל-4, רעיון נחמד אבל לא תחליף
כושר ההרמה של רחפן קטן וזול הוא נמוך מאוד (יכול להרים משקל קטן מאוד). כשמדובר על ריסוס, שם המשחק הוא כמות הנוזל שכלי הטייס יכול להרים. כדי להרים כמות נוזל של חבית אחת (200 ליטר), תצטרך רחפן בגודל של מכונית והוא לא יהיה ממש זול וגם זמן העבודה היעיל שלו בין החלפת סוללות לא יהיה ארוך. למטוסים למיניהם יש יתרון מהותי על רחפנים בנושא של נשיאת משקל, כיוון שכאשר הם צוברים מהירות מסוימת לכנף הקבועה שלהם יש "כושר עילוי", כך שגם ללא כוח המנוע למטוס יש כושר מסוים לדאות בשמים. כלומר קל וזול הרבה יותר להעמיס עליו משקלים גבוהים יותר. לרחפן יש יתרונות אחרים (כגון זה שהוא לא צריך מסלול המראה ונחיתה).
אהוד  |  06.12.18
לכל התגובות