אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ספיידרמן הופך לנער שחור ב"ממד העכביש" © Sony Pictures Releasing Switzerland GmbH

ספיידרמן הופך לנער שחור ב"ממד העכביש"

"ממד העכביש", שבו ספיידרמן הוא נער שחור, הוא גם סרט חניכה קלאסי וגם פרודיה מהנה על הז'אנר

10.12.2018, 08:04 | יאיר רוה
באופן משונה, דווקא ספיידרמן  אחד מגיבורי העל הכי אנושיים בעולם הקומיקס - הפך לדמות שעולם הקולנוע התקשה להתמודד איתו. סופרמן הגיע לקולנוע ב־1978 ובאטמן ב־1989, אבל ספיידרמן לא הצליח להיחלץ מהפלונטרים שתקעו אותו במסדרונות הפיתוח והגיע לקולנוע רק ב־2001. ששה סרטי ספיידרמן נעשו מאז, בסדרה שעשתה הכי הרבה ריבוטים (אתחולים) בתולדות עיבודי הקומיקס, ועם 50% הצלחה בלבד - שלושה היו די טובים, שלושה די רעים. המצב היה כזה שאולפני סוני, בעלי הזכויות על הדמות, פנו לפני כמה שנים בבקשה יוצאת דופן לאולפני מארוול, הבעלים המקוריים על הדמות, ליצור שיתוף פעולה בין־אולפני - היצירתיות של מארוול, הכסף של סוני. וזה עבד. הכרנו ספיידרמן חדש, מתבגר חיוור, נבוך ומשעשע קודם ב"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" ואחר כך ב"ספיידרמן: השיבה הביתה". ועכשיו בסרט האנימציה "ספיידרמן: ממד העכביש", שיעלה בסוף השבוע הקרוב בארץ ובעולם, אנחנו מקבלים משהו חדשני עוד יותר - ספיידרמן שחור. לא רק בחליפת הגוף שלו, אלא גם בצבע עורו.

מתוך "ממד העכביש", © Sony Pictures Releasing Switzerland GmbH מתוך "ממד העכביש" | © Sony Pictures Releasing Switzerland GmbH מתוך "ממד העכביש", © Sony Pictures Releasing Switzerland GmbH

ב־2011 הציגו חוברות הקומיקס של מארוול את מיילס מוראלס, בן לאב שחור ואם היספנית מברוקלין שהחליף את פיטר פרקר הלבן מקווינס בתור האלטר־אגו של ספיידרמן. סופר הקומיקס בריאן מייקל בנדיס המציא אותו עבור דור של ילדים שגדל כשברק אובמה היה נשיא ארצות הברית, כדי לתת להם לא רק נשיא, גם גיבור־על איקוני שישבור את ההגמוניה הלבנה.

כעת מוראלס זוכה לסרט משלו, שהוא אתחול רביעי לסדרה שיתקיים במקביל לאתחול השלישי. כלומר, אולפני סוני שעד לאחרונה לא הצליחו להסתדר עם ספיידרמן אחד, יחזיקו עכשיו באוויר שתי סדרות מקבילות - סרטי הלייב אקשן שבהם מגלם טום הולנד את פיטר פרקר ביקום של "הנוקמים", וסרטי האנימציה (סרט ההמשך כבר בעבודה) שימשיכו את עלילות מוראלס.

ב"ממד העכביש" כמה מאויביו של ספיידרמן משיקים מאיץ חלקיקים שפותח חור שחור מתחת לברוקלין ומאפשר מעברים בין ממדים, כך שלתוך היקום של מוראלס מתקבצים עוד חמישה ספיידרמנים אחרים מיקומים מקבילים — שני גברים, שתי נשים וחזיר. מכיוון שלתסריט היה שותף פיל לורד, מי שהיה שותף לכתיבה ולבימוי של "רחוב ג'אמפ 22" ו"סרט לגו", אתם יכולים להתחיל להבין את הטון שהסרט נוקט בו. זו למעשה פרודיה על סרטי ספיידרמן ועל סרטי קומיקס בכלל, שמציגה כמות הגונה של מודעות עצמית, אבל זהו גם סרט חניכה שעובד על פי כללי הספר: גיבור צעיר וחסר ביטחון מגלה בעצמו תכונות שהוא לא ידע עליהן קודם, וצריך דמות של מנטור (חמישה, במקרה הזה) כדי לעזור לו להוציא את הפוטנציאל ההירואי שטמון בו.

החידוש בסרט הוא סגנון האנימציה שבו הוא עשוי. דמיינו סרט אנימציה שמביים רוי ליכטנשטיין. "ספיידרמן: ממד העכביש" הוא סרט הקולנוע שהכי מצליח להעביר את חוויית הקומיקס מאז "הענק" של אנג לי (את שניהם, אגב, הפיק הישראלי אבי ארד). בכל מערכה הוא משנה את סגנון האנימציה שלו ויוצר עולמות סגנוניים שונים שנראים לרגעים כמו ציורים בהדפסת רשת על נייר, לרגעים כמו סדרת האנימציה הקלאסית משנות הששים ולרגעים כמו סרט אנימציה ממוחשב חדשני ועדכני. איכשהו כל הבלילה הזאת עובדת בסרט שגם כשהוא מספר סיפור נדוש, עדיין מצליח להישאר מרהיב ומהנה לצפייה.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
שינוי מתבקש ונכון
ידידי סטן לי, האיש שהמציא את ספיידרמן, התלהב מהרעיון להחליף את פיטר פרקר במיילס מוראלס בקומיקס ב-2011, וחוברות הקומיקס של ספיידרמן שיצאו אז היו מהמוצלחות ביותר של העשורים האחרונים. החלפת דמויות מאחורי המסיכה של גיבורי על בקומיקס היא מנהג די נפוץ. למשל, קפטן מארוול או הפלאש.
סטיב דיטקו  |  10.12.18