אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פייסבוק הואשמה לשווא: החיבור שלה לשירותי ספוטיפיי ונטפליקס לא פגע בפרטיות צילום: שאטרסטוק

פייסבוק הואשמה לשווא: החיבור שלה לשירותי ספוטיפיי ונטפליקס לא פגע בפרטיות

הניו יורק טיימס חשף שחברות טכנולוגיה ופיננסים קיבלו גישה למידע אישי ואף להודעות שכתבו משתמשי הרשת החברתית. ואולם, עתה נודע שהחיבור בינה ובין החברות החיצוניות רק קישר בין תכונות שונות בפייסבוק ובין המוצרים שלהן

20.12.2018, 09:57 | עומר כביר
פייסבוק לא סיפקה לחברות אחרות גישה למידע אישי ולהודעות פרטיות של משתמשים, אלא פתחה בעבור האפליקציות שלהן כלי אינטגרציה שאפשרו למשתמשים להשתמש דרכן בתכונות שונות ברשת החברתית - כך הבהירה הלילה אמש (ד'), בתגובה לפרסום בניו יורק טיימס בנושא.

קראו עוד בכלכליסט

אתמול חשף הניו יורק טיימס מידע נרחב על האופן שבו שיתפה פייסבוק מידע משתמשים עם חברות אחרות. אחת הטענות השערוריתיות בכתבה היתה שהחברה נתנה לספוטיפיי, נטפליקס ורויאל בנק אוף קנדה הרשאות גישה לקריאה, כתיבה ומחיקה של הודעות פרטיות של משתמשים, ואפשרה להן לצפות בכל המשתתפים בשרשורי שיחות. אם נכון הדבר, מדובר בפגיעה חמורה בפרטיות הגולשים. זאת, לצד טענות לשיתופי מידע אחרים עם חברות כמו אמזון, אפל ויאהו.

פייסבוק, צילום: שאטרסטוק פייסבוק | צילום: שאטרסטוק פייסבוק, צילום: שאטרסטוק

בדיווח עצמו נמסרה מפייסבוק רק הכחשה גנרית שלפיה לא מצאה ראיות לשימוש לרעה מצד השותפות, אך הודתה שניהלה שלא כשורה חלק משיתופי הפעולה ואפשרה לחברות מסוימות גישה למידע זמן רב אחרי שהן סגרו את התכונה שדרשה מידע זה. עם זאת, תגובה שהעבירה נטפליקס לכלכליסט הצביעה על כך שהתמונה מורכבת יותר מכפי שהוצגה בתחקיר.

"לאורך השנים ניסינו להפוך את נטפליקס לחברתית יותר בדרכים שונות", נמסר ממפעילת שירות הסטרימינג. "דוגמה אחת היא תכונה שהושקה ב-2014 ושאפשרה למשתמשים להמליץ על תוכניות טלוויזיה וסרטים לחברי פייסבוק דרך מסנג'ר או נטפליקס. היא מעולם לא היתה פופולרית ונסגרה ב-2015. בשום שלב לא קיבלנו גישה להודעות פרטיות בפייסבוק או ביקשנו את היכולת לעשות זאת". התגובה מצביעה על כך שלא מדובר היה בגישה ישירה של החברה להודעות פרטיות, אלא בהרשאת שימוש לאפליקציה שנועדה למשתמש ולא מעבירה מידע לחברה.

גישה לגיטימית, ללא סיכון הפרטיות

ואכן, עתה מפרסמת פייסבוק הודעה שמבהירה זאת. "עבדנו בצמוד לארבע שותפות כדי לשלב יכולות מסרים במוצריהן, כדי שאנשים יוכלו לשלוח מסרים לחברים בפייסבוק – אבל רק אם הם בחרו להתחבר לפייסבוק", נכתב בהודעה לעיתונות שפרסמה החברה. "מדובר בחוויות מקובלות בתעשייה שלנו - חישבו על היכולת לבקש מאלקסה להקריא מייל בקול או לקרוא מיילים באפליקציית המייל של אפל".

לא קיבלה גישה להודעות. נטפליקס, צילום: בלומברג לא קיבלה גישה להודעות. נטפליקס | צילום: בלומברג לא קיבלה גישה להודעות. נטפליקס, צילום: בלומברג

לדברי פייסבוק, משתמשים יכלו לשלוח הודעות שמספרות לחבריהם למה הם מאזינים בספוטיפיי, במה הם צופים בנטפליקס, לשתף תיקיות בדרופבוקס או לקבל קבלות ולבצע העברות כספים דרך רויאל בנק אוף קנדה. כל יכולות אלו דווחו בתקשור עם השקתן ב-2014 (כתבה בנושא מ-Mashable אליה קישרה הודעת החברה אף מציגה את המהלך באור חיובי), והובהרו למשתמשים בעת שהתחברו לפייסבוק באמעות האפליקציות. הן גם היו ניסיוניות ונסגרו שלוש שנים מאוחר יותר.

מתן הרשאת הקריאה/כתיבה/מחיקה לאפליקציות המדוברות, מציינת החברה, היתה מטרת התכונה: "עבדנו עם השותפות כדי לבנות אינטגרציה למסרים המידיים כדי שאנשים יוכלו לשלוח הודעות לחבריהם בפייסבוק. על מנת לכתוב הודעה מספוטיפיי לחבר בפייסבוק אנחנו צריכים לתת לספוטיפיי 'הרשאת כתיבה'. כדי לקרוא הודעה שנשלחה בתשובה צריך 'הרשאת קריאה'. 'הרשאת מחיקה' משמעה שאם המשתמש מחק את ההודעה מספוטיפיי היא תמחק גם מפייסבוק. שום צד שלישי לא קרא את ההודעות הפרטיות, או כתב מסרים לחבריך בלי הסכמה. דיווחים רבים רמזו שאנחנו העברנו הודעות פרטיות לשותפים, וזה לא נכון".

הודעה נוספת שפרסמה פייסבוק קודם לכן הבהירה שאותו עיקרון נכון, למעשה, גם לפרטים אחרים בדיווח של הניו יורק טיימס ושלמעשה כל שיתופי המידע שתוארו בו הם אינטרגציות של חלק מתכונות פייסבוק באפליקציות ובמכשירים של משתמשים. "אף אחת משותפויות אלו לא נתנתה לחברות גישה למידע ללא הסכמת המשתמש", נכתב. "השותפות היו חייבות לקבל אישור מאנשים, שדרש כניסה לחשבון פייסבוק באפליקציה שלה".

תביעה מוושינגטון הבירה

אף שלפייסבוק אין היסטוריה טובה בסוגיות אלו, במיוחד בשנה האחרונה, במקרה זה עושה רושם שהצדק עמה. טענת החברה שלא נתנה לשותפות גישה חופשית למידע אישי, אלא פתחה בעבורן כלי אינטגרציה שהשימוש בהם נתון לבחירת המשתמש ונעשה בהסכמתו המלאה מתאימה למצב הקיים בתחום ולדיווחי עבר בנושא, ומציגה את הדיווח בניו יורק טיימס באור הגיוני יותר.

עם זאת, לא ברור עד כמה העובדה שהחברה צודקת תסייע לה, לאור המוניטין החבוט שלה בשנה האחרונה. ונראה שהמצב לא הולך להשתפר בתקופה הקרובה. רק אתמול, למשל, הודיע התובע הכללי של וושינגטון הבירה על הגשת תביעה נגד החברה בגין ניהול קלוקל של מידע משתמשים, כפי שבא לידי ביטוי בפרשות כמו קיימברידג' אנליטיקה.

התביעה מבקשת מבית המשפט לאסור על פייסבוק מלהמשיך ולהפר את החוק וכן לשלם פיצויים בסכום שלא ננקב. "פייסבוק סיכנה משתמשים בכך שאפשר לחברות כמו קיימברידג' אנליטיקה ואפליקציות צד ג' לאסוף מידע אישי בלי הסכמתם", מסר התובע הכללי, קארל רסין. מפייסבוק נמסר בתגובה לבלומברג: "אנחנו בוחנים את התלוננה ומצפים להמשך הדיונים שלנו עם התובע הכללי של וושינגטון הבירה ובמקומות אחרים".

תגיות