אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"האם הטלפון שלנו מאזין לנו? התשובה היא כן" צילום: עמית שעל

הכמוסה

"האם הטלפון שלנו מאזין לנו? התשובה היא כן"

ד"ר לירז מרגלית, פסיכולוגית של האינטרנט, לוקחת אותנו אל מאחורי הקלעים של התעשייה שעוקבת אחרי הפעילות שלנו ברשת, וגם סוחרת במידע הזה, ומסבירה גם איך השימוש שלנו באימוג'י חושף את סוג האישיות שלנו

21.12.2018, 14:44 | קרן צוריאל ואורי פסובסקי

מדובר באחת השאלות הקיומיות של תקופתנו: האם יכול להיות שזה מקרה שדיברנו על פיצה, וחמש דקות אחרי זה ראינו פרסומת לפיצה בפיד שלנו? במילים אחרות, האם יכול להיות שהטלפון שלנו מאזין לנו? לד"ר לירז מרגלית יש תשובה חד משמעית. "כן. התשובה היא כן. זה התחיל בניסוי שבו אנשים סגרו את הטלפון, דיברו על איזור שהם רוצים ללכת אליו ואז הופיעו להם פרסומות. היה המון באזז, והפריכו את זה. ואז, לפני משהו כמו חצי שנה, עשו את הניסוי הזה בצורה מבוקרת, והתשובה היא כן - גם כשהטלפון סגור יש חיישנים שיכולים לנטר מילים מסוימות. זה לא שעושים ניתוח טקסט לשיחה כולה, אבל יש מילים מסוימות שהן מילות קוד שנקלטות, ועל סמך המילים האלה אפשר לבוא ולהציע (פרסומות)".

ואז אם נגיד אופניים נקבל מודעות לאופניים?

"כן".  

ד"ר לירז מרגלית היא פסיכולוגית, מרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה, וראש תחום המחקר ההתנהגותי בחברת קליקטייל העוסקת בניתוח חוויית המשתמשים של מותגי ענק כמו נייקי, וולמארט, ואנס ודיסני. מרגלית מגדירה את עצמה "פסיכולוגית של האינטרנט", ובמחקר שלה היא מנסה "ליישם תיאוריה מתחום הכלכלה ההתנהגותית, הנוירו-פסיכולוגיה והקוגניציה כדי להבין איך אנשים מתנהגים, מקבלים החלטות, מרגישים בעולם הדיגיטלי".

ד"ר לירז מרגלית. "זה שזה כתוב באינטרנט לא אומר שזה נכון", צילום: עמית שעל ד"ר לירז מרגלית. "זה שזה כתוב באינטרנט לא אומר שזה נכון" | צילום: עמית שעל ד"ר לירז מרגלית. "זה שזה כתוב באינטרנט לא אומר שזה נכון", צילום: עמית שעל

בראיון לפודקאסט "הכמוסה" מבית כלכליסט מרגלית מספקת הצצה לעולם סמוי מהעין, בו האתרים הגדולים עוקבים אחרי כל פעולה שלנו - כמה מהר גללנו, האם היססנו לפני שלחצנו על הכפתור, האם חזרנו קדימה ואחרונה - וגם מוכרים מידע עלינו זה לזה.

קראו עוד בכלכליסט

את הפעילות שלנו ברשתות החברתיות מרגלית מגדירה "חלון לנפש. מסתבר שהדרך לדעת הכי הרבה נתונים עליכם היא הדרך הלא ישירה, כשאתם לא חושבים שאנחנו אוספים עליכם נתונים. למשל, המילים שבהן אתם עושים שימוש: אנשים מוחצנים ישתמשו ביותר מלים כמו 'וואו', 'מגניב', 'איזה יופי', וישימו הרבה יותר אמוג'י. אנשים מופנמים יראו הרבה יותר ספק בתשובות שלהם, ישתמשו הרבה יותר בשלוש נקודות, ישימו פחות אימוג'י. אנשים עם נטייה גדולה יותר לנוירוטיות יגלו יותר תלותיות. למשל הבן אדם שעושה לייקים על כל דבר, כי הוא רוצה שיעשו לו בחזרה. אנשים מוחצנים חברים ביותר קבוצות, הם אקטיביים יותר, מחליפים את תמונת הפרופיל יותר פעמים. באמצעות כל הדברים האלה, כשאתם לא חושבים שמישהו מסתכל עליכם, אפשר לדעת עליכם המון".

אפשר לומר שאין לנו החלטות אוטונומיות במרחב הדיגיטלי?

"כן. צריך לקחת בחשבון שהכל נרשם, וכן עוקבים אחרינו, וכן בונים עלינו פרופילים. כי בסופו של דבר, זה הכסף הגדול".

בפרק מרתק של הכמוסה מסבירה מרגלית איך עבד הקמפיין של חברת קיימברידג' אנליטיקה, שסייעה למסע הבחירות של דונלד טראמפ בבחירות 2016, וגם למה הציבור "בהכחשה מוחלטת" לגבי השפעת הקמפיין של החברה על תוצאות הבחירות. היא מספרת על עתיד הפרסומות המותאמות אישית ברשת, וגם נותנת עצות למי שרוצה להתנהל בזהירות ובאופן מושכל, כולל תזכורת חשובה שלפעמים נשכחת: "זה שזה כתוב באינטרנט לא אומר שזה נכון".

"האם הטלפון שלנו מאזין לנו? התשובה היא כן"
 
להאזנה לפודקאסט
לחץ כאן"האם הטלפון שלנו מאזין לנו? התשובה היא כן"

"הכמוסה" הוא פודקאסט שבועי שבו קרן צוריאל ואורי פסובסקי מציגים רעיונות ואנשים יוצאי דופן. פרק חדש מתפרסם מדי יום שישי באתר כלכליסט וזמין גם בספוטיפיי, ב-iTunes ובאפליקציית הפודקאסט האהובה עליכם (חפשו את "הכמוסה" או העתיקו את הקישור הזה).

תגיות