אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפרטה בעייתית בנמל חיפה: הוועדים מטילים עוד עוגן צילום: רויטרס

הפרטה בעייתית בנמל חיפה: הוועדים מטילים עוד עוגן

השיטה שבה ממשלות ישראל פועלות חוזרת על עצמה: קודם כל משלמים מיליונים לעובדים הכי חזקים במשק, ואז רואים מה קורה. הפרטת הנמל, שהוצגה כהישג למדינה ולאזרחיה, מעוררת סימני שאלה מטרידים

23.12.2018, 08:32 | אדריאן פילוט

הצמד משה כחלון ואבי ניסנקורן שוב הוביל להסכם "היסטורי", לפחות לפי יו"ר ההסתדרות. הקורבן התורן: נמל חיפה שיופרט. יש כאן באמת היסטוריה, אבל קצת אחרת: לא בכל יום מצליחים להשאיר מאחור את עובדי חברת החשמל, לפחות בכל הנוגע לכסף. מי שחשב שהסכום שקיבלו עובדי חברת החשמל עבור הרפורמה הזוי, צריך להפנים שעובדי נמל חיפה יקבלו כמעט כפול, כ־2.8 מיליון שקל לפורש.

קראו עוד בכלכליסט

השיטה שבה ממשלות ישראל פועלות שוב חוזרת על עצמה: קודם כל משלמים מיליונים לעובדים הכי חזקים במשק, ואז רואים מה קורה. בניסיונות הרפורמה הקודמים בנמלים שלא צלחו, התוצאה היתה תוספות מטורפות במאות מיליוני שקלים לעובדים הכי חזקים במשק בלי תועלת ממשית לציבור. בפועל, נמלי ישראל כבר מזמן לא בבעלותה של המדינה אלא נשלטים בידי הוועדים וההסתדרות. שר התחבורה ישראל כץ החליט, בצעד נואש, כי אם המדינה לא תוכל להשתלט בחזרה על נמלים, היא תבנה שניים חדשים שיתחרו עם הנמלים של ההסתדרות (אחד מהם במפרץ חיפה). גם לאחר מכן המשיכו הוועדים להשבית ולשבש פעילות ואז נחשפה כוונתם האמיתית – לשלוט גם על החדשים.

חתימת הסכם ההפרטה בנמל חיפה. המחלקה הכי אסטרטגית – מחלקת ים שמכניסה ומוציאה את האוניות ומעסיקה את הנתבים ב־80 אלף שקל – תמשיך להיות בשליטת הוועדים, כך שאלה יחזיקו כבר בארבעה נמלים במקום בשלושה כיום , צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות חתימת הסכם ההפרטה בנמל חיפה. המחלקה הכי אסטרטגית – מחלקת ים שמכניסה ומוציאה את האוניות ומעסיקה את הנתבים ב־80 אלף שקל – תמשיך להיות בשליטת הוועדים, כך שאלה יחזיקו כבר בארבעה נמלים במקום בשלושה כיום | צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות חתימת הסכם ההפרטה בנמל חיפה. המחלקה הכי אסטרטגית – מחלקת ים שמכניסה ומוציאה את האוניות ומעסיקה את הנתבים ב־80 אלף שקל – תמשיך להיות בשליטת הוועדים, כך שאלה יחזיקו כבר בארבעה נמלים במקום בשלושה כיום , צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

הפרטת נמל חיפה שהוצגה בשבוע שעבר כהישג למדינה ולאזרחיה (כ־90% מסחר החוץ של ישראל עוברים דרך הנמלים) כבר מעוררת סימני שאלה מטרידים שעלולים לרמוז כי מה שהיה הוא מה שיהיה. ראשית, מי שיקנה את הנמל, יהיה חייב לשים על השולחן מיליארד שקל – סכום לא מבוטל שהופך את העסקה לבעייתית עבור נמל שנמצא במצב פיננסי לא מזהיר, אינו יעיל, יישאר עם הכי הרבה עובדים ועוד אמור להתחרות בסוף היום עם עוד ארבעה נמלים נוספים.

אם לא די בכך, המשקיע האסטרגי יקבל "מתנה" מממשלת ישראל: חסינות מפיטורים במשך לא פחות מעשר שנים לעובדים הנשארים. ואם לא יימצא משקיע כזה? יו''ר הנמל אשל ארמוני משוכנע כי "נגייס כסף בעצמנו. שיחקנו אותה עם ההסכם הזה". אבל זה לא הכל: מחלקת הים, זו שמכניסה ומוציאה את האוניות ומעסיקה את הנתבים ב־80 אלף שקל, תישאר בבעלות של נמלי ישראל (ההסתדרות) והיא תספק שירותים לשני הנמלים, כן, החדש והקיים גם יחד, כשלמחלקה החדשה הזו יועברו כל העובדים הנוכחיים של נמל חיפה. אם הבנו נכון, המחלקה הכי אסטרטגית תמשיך להיות בשליטת הוועדים שככל הנראה ימשיכו להחזיק בארבעה נמלים במקום בשלושה.

תגיות