אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבחני המיצ"ב: חלק מנתוני כיתות ה' נפסלו בשל בעיות אמינות שהתגלו בקרב מנהלים צילום: טל שחר, אוראל כהן

מבחני המיצ"ב: חלק מנתוני כיתות ה' נפסלו בשל בעיות אמינות שהתגלו בקרב מנהלים

ממשרד החינוך נמסר כי"המבחנים באנגלית ובמתמטיקה לכיתות ה' אינם מדווחים על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך, מאחר שאינם עומדים בכללי האיכות הנדרשים". בתוך כך, נתוני השנה האחרונה מצביעים על התרחבות הפערים בין יהודים לערבים

23.12.2018, 21:58 | שחר אילן

מתרחבים הפערים במבחני המיצ"ב בין תלמידים יהודים וערבים. משרד החינוך והרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) פרסמו הערב (א') את נתוני המיצ"ב לשנת הלימודים תשע"ח (2018). המשרד נמנע מלפרסם חלק מתוצאות המבחנים של כיתות ה' בשל בעיות אמינות שהתגלו אצל המנהלים שניפחו את מספר התלמידים המקבלים הקלות.

קראו עוד בכלכליסט

בקרב תלמידי כיתות ח' במקצוע אנגלית הפער בין יהודים לערבים התרחב ב- 11 נקודות (תשע"ח: 46 נקודות לעומת תשע"ז: 35 נקודות). במתמטיקה הוא התרחב במידה קטנה יותר (תשע"ח: פער של 40 נקודות לעומת תשע"ז: 37 נקודות), ובמדע ובטכנולוגיה ב-5 נקודות (תשע"ח: פער של 21 נקודות לעומת תשע"ז: 16 נקודות).

תלמידים במבחן (אילוסטרציה), צילום: אלכס קולומויסקי תלמידים במבחן (אילוסטרציה) | צילום: אלכס קולומויסקי תלמידים במבחן (אילוסטרציה), צילום: אלכס קולומויסקי

מבחני המיצ"ב החיצוני נערכו בחודשים מרץ-מאי 2018 והשתתפו בהם 61,544 תלמידים מ- 784 בתי ספר (ממלכתי דובר עברית: 34,450 ממלכתי-דתי: 10,542 ממלכתי דובר ערבית: 16,552). נתוני המיצ"ב מתייחסים לשלושה תחומים: הישגים לימודיים, פערים לימודיים ואקלים בית ספרי.

נתוני השנה האחרונה (תשע"ח לעומת תשע"ז) מצביעים על התרחבות הפערים בין דוברי העברית לדוברי הערבית לאחר שבשנים האחרונות החלה להסתמן מגמה של צמצום הפער. לעומת זאת, במגזר דובר העברית נרשם בחלק מהמבחנים צמצום פערים בין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי שונה (גבוה, בינוני ונמוך). בתחום ההישגים הלימודיים נרשמה מגמה מעורבת ובאקלים הבית ספרי אלימות נרשמה יציבות.

כאמור המשרד נמנע מלפרסם חלק מתוצאות המבחנים של כיתות ה' בשל בעיות אמינות שהתגלו אצל המנהלים. בהודעת המשרד נאמר ש"המבחנים באנגלית ובמתמטיקה לכיתות ה' אינם מדווחים על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה), מאחר שאינם עומדים בכללי האיכות הנדרשים. הדבר נובע משיעור גבוה של תלמידים שנבחנו בכיתות המותאמות, אשר תנאי ההיבחנות בהן שונים מאלו הנהוגים בכיתות הרגילות. בכיתות ה' שיעור התלמידים שנבחנו בכיתות מותאמות עמד על 21% בתשע"ח, לעומת 15% בתשע"ז".

עוד נאמר ש"על רקע הנתונים יהדק המשרד את הפיקוח והבקרה על מתן ההתאמות לתלמידים במסגרת מבחני המיצ"ב. המשרד פרסם הנחיות ברורות בנושא, באילו מקרים יש לתת את ההתאמות".

במשרד החינוך לא נותנים להרחבת הפערים להפריע להם.

שר החינוך, נפתלי בנט טען ש״תלמידי ישראל נמצאים בכיוון הנכון". עם זאת הודה ש"הפערים באנגלית בין המגזר הערבי למגזר היהודי לא הצטמצמו, לאחר שבשנים האחרונות התקדמנו בכיוון הנכון. לכן הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד לבחון מה גרם לכך ולגבש המלצות לפעולה בהתאם". עוד התחייב ש"על מנת לשמור על בחינת המיצ״ב כמדד משמעותי ומהימן במערכת החינוך, אנחנו נהדק את הפיקוח על ניהול הבחינה בבתי הספר".

מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב אמר ש"נתוני המיצ"ב של השנה האחרונה מצביעים במרבית המקצועות על עליות בהישגים. לצד זה הם מצביעים על צמצום הפערים בתוך המגזר דובר העברית". הוא התחייב ש"במהלך השנה הקרובה נהדק את הפיקוח והבקרה על מתן ההתאמות כדי להבטיח שרק אלה שנזקקים להם יקבלו אותם".

מנכ"לית ראמ"ה, ד"ר חגית גליקמן אמרה ש"ראמ"ה מחויבת תמיד לפרסם נתונים תקפים ומהימנים העומדים בסטנדרטים מקצועיים גבוהים".

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה ש"הטענות נגד מנהלי בתי הספר היסודיים הזויות לחלוטין. מנהלי בתי הספר הם אנשים ערכיים הפועלים מתחושת שליחות. הסתדרות המורים מעניקה גיבוי מלא למנהלים ושוללת על הסף את ההאשמות שמנסים להדביק להם".

תגיות