אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"ענף האופנה במוות קליני": היום שאחרי פרישת אוברזון צילום: אוראל כהן

"ענף האופנה במוות קליני": היום שאחרי פרישת אוברזון

פרישתו של המעצב גדעון אוברזון היא יום עצוב לענף האופנה המקומי, שנשחק מעלויות ייצור ויבוא גבוהות ומפסיד בגדול לאתרים מחו"ל

26.12.2018, 08:20 | מורן לונדון

מעצב האופנה גדעון אוברזון (75) הודיע אתמול כי הוא פורש וסוגר את חנות הבגדים היחידה שלו במרכז תל אביב, שבוע בלבד לאחר שקיבל את פרס מפעל החיים של משרד התרבות והספורט. אוברזון הוא אחד מהאבות המייסדים של האופנה העילית הישראלית, לצד מעצבים כמו רזיאלה, טובהלה וגרשון ברם, שזכו להלביש נשות עסקים וחברה, פוליטיקאיות ומגישות טלוויזיה. הבגדים היו יקרים, מצומצמים ובתפירה עילית מבדים איכותיים, ללא שמץ מתרבות ה"מהר ובזול" שמקודשת כל כך כיום.

קראו עוד בכלכליסט

גדעון אוברזון, צילום: אוראל כהן גדעון אוברזון | צילום: אוראל כהן גדעון אוברזון, צילום: אוראל כהן

הסגירה של אוברזון מגיעה על רקע דשדוש מתמשך בענף האופנה המקומי. אוברזון אמנם טוען כי הפרישה מגיעה על רקע מיצוי, ולא מכירות דלות, אבל גם הודה בראיון ל"הארץ" אתמול כי "עסקי האופנה בשנתיים האחרונות, זה לא סוד, הם לא חגיגה, ואני אדם של חגיגות".

עלייתם של אתרי מכירות־אונליין בינלאומיים לצד התרבות הטיסות הזולות והנופשונים בחו"ל קירבו את הצרכן הישראלי לשווקים זרים, והשאירו את המעצבים המקומיים עם תחרות שקשה לנצח בה בגלל עלויות גבוהות של ייבוא חומרי גלם וייצור מקומי בתנאים הוגנים. זאת תעודת עניות לקהל הישראלי, שמסתנוור ממותגים זרים ובסוף יישאר ללא מורשת מקומית להתהדר בה.

עיצוביו של אוברזון, כולל הפרסומת השערורייתית עם פזית כהן בבגד ים. פרש על רקע מיצוי, לדבריו עיצוביו של אוברזון, כולל הפרסומת השערורייתית עם פזית כהן בבגד ים. פרש על רקע מיצוי, לדבריו עיצוביו של אוברזון, כולל הפרסומת השערורייתית עם פזית כהן בבגד ים. פרש על רקע מיצוי, לדבריו

"הדרך הנכונה לתאר את השוק כאן זה מוות קליני", אומרת ל"כלכליסט" מעצבת ישראלית ותיקה בקול שבור, "אנחנו פותחים בבוקר את החנות, אבל אף אחד לא נכנס כדי לראות את הסחורה וכולם מסביבי, מעצבים או סוחרי בדים, מבכים את המצב. המשבר פה הוא ענק. לא גדול — ענק.

"אנחנו לא מתאימים לאינטרנט", היא מסבירה, "אנחנו עוד מהדור שאוהב להתאים את הבגד ללקוחה, לעשות לה תיקונים כדי שיישב בדיוק כמו שצריך על הגוף. אנחנו לא יכולים להתחרות במעצבים מחו"ל, הכל שם גדול יותר, ואם היתה להם שנה קשה בפריז, אז אולי בלונדון הלך טוב, או אולי בארצות הברית, הם פרושים בכל העולם. גם הלקוחות שלי, שהן סביר להניח מבוגרות יותר מהדור הצעיר, קונות באינטרנט או בחו"ל".

הקריירה של אוברזון כמעצב החלה לפני 56 שנה בסטודיו קטן בתל אביב, מאז הוא גדל והתרחב, הקים מפעל בגדי ים הנושא את שמו, פשט את הרגל פעמיים, איבד את מותג בגדי הים שלו לגוטקס היריבה וזכה בו בחזרה רק לפני שנים אחדות. במקביל הוא מינף את הפרסונה שיצר לעצמו לקמפיינים ושיתופי פעולה עם חברות עיצוב בית כמו מטבחי זיו, שטיחי כרמל, כיתן ודלתות רב בריח.

סגירת החנות עתידה להתבצע במרץ, בתצוגת פרידה חגיגית בשבוע האופנה בתל אביב. אוברזון ימשיך לתפעל את קו בגדי הים שלו, ואילו בתו קארן אוברזון, שהיתה שותפתו לבית האופנה, תמשיך את פעילותה כיו"ר עמותת "לצאת מהקופסא", שמלווה מעצבים צעירים ומחברת אותם לעולם העסקי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות