אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סנטה עבד שעות נוספות: המכירות בעונת החגים האמריקאית שברו שיאים

סנטה עבד שעות נוספות: המכירות בעונת החגים האמריקאית שברו שיאים

עונת החגים התאפיינה בצמיחה בהוצאות הצרכנים כמעט בכל מגזר. המכירות המקוונות זינקו ב־19.1% והמכירות בחנויות הפיזיות עלו ב־3.3%. אי־הוודאות בוושינגטון והעלייה בריבית עלולות להפוך את המגמה ב־2019

26.12.2018, 11:56 | שירות כלכליסט

בשעה שהשווקים הפיננסיים חוו טלטלות עם התקרבות סוף השנה, הצרכנים האמריקאיים דווקא חגגו. לפי נתונים ראשוניים שפרסמה חברת מאסטרקארד, הוצאות הצרכנים בארה"ב בתקופת החגים, מה־1 בנובמבר עד ה־24 בדצמבר, עלו ב־5.1%. בסך הכל נאמדו הוצאות הצרכנים בתקופה זו ב־850 מיליון דולר.

 

לפי דיווח "הוול סטריט ג'ורנל", העלייה בהוצאות הצרכנים היתה פחות או יותר אחידה לכל אורך התקופה, כשההוצאות על קניות מקוונות בלטו לעומת כל היתר.

 

קראו עוד בכלכליסט

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

בין ה־1 בנובמבר ל־24 בדצמבר צמחו ההוצאות על קניות ברשת ב־19.1% בסך הכל. שני גורמים סייעו לדחוף את המכירות ברשת כלפי מעלה. ראשית, הקמעונאיות המקוונות נהנו מזינוק של 26.4% בשיא תקופת הקניות של סוף השנה, בין ה־21 בנובמבר, היום שלפני חג ההודיה האמריקאי, עד אחרי סוף השבוע של מבצעי מכירות בלאק פריידיי, שחל מיד לאחר החג. כך לפי נתונים של חברת אדובי אנליטיקס. שנית, קמעונאיות רבות הציעו לצרכנים לבצע את הרכישה באתר האינטרנט שלהן ולבוא לאסוף את הפריטים בחנות בערב חג המולד. לפי אדובי אנליטיקס, המכירות בשיטה זו צמחו ב־47% בין ה־1 בנובמבר ל־19 בדצמבר, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

    , צילום: אי פי איי צילום: אי פי איי     , צילום: אי פי איי

בשל העובדה שערב חג המולד נפל השנה ביום שני, כלומר, מיד לאחר חופשת סוף השבוע, ניסו קמעונאיות רבות למקסם את ההכנסות. כך למשל, הרשתות וולמארט וטארגט האריכו את המועד האחרון לביצוע הזמנות מקוונות לפני חג המולד, ואמזון, הקמעונאיות המקוונת הגדולה בעולם, הציעה בחלק מהערים משלוחים חינם בערב חג המולד ללקוחות מועדון אמזון פריים שלה.

"וול סטריט רצה בסיבובים כמו תרנגולת כרותת ראש בשעה שהאמריקאי והאמריקאית הממוצעים שבעי רצון מחייהם ונהנים מהעליות הגדולות ביותר במשכורות זה שנים", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" קרייג ג'ונסון, נשיא חברת מחקרי השוק Customer Growth Partners. ג'ונסון ציין עוד שירידת מחירי הדלק תרמה גם היא לעליית הוצאות הצרכנים על קניות בחגים.

למרות הנתונים החיוביים, גם בשנה הבאה ידרשו הקמעונאיות להתאים את עצמן יותר למגמת המעבר של הצרכנים לקניות מקוונות, שפגעה בעיקר ברשתות בתי הכלבו. אחת הגדולות והוותיקות שבהן, סירס, אף הגישה השנה בקשה להגנה מפני נושים אחרי יותר מ־100 שנים של פעילות. ואכן, המכירות בחנויות הכלבו בארה"ב רשמו ירידה של 1.3% בעונת החגים השנה, שנזקפה בין היתר לגל סגירות הסניפים של הרשתות, ביניהן גם ג'יי.סי פני ומייסי'ס. מנגד, חנויות ההלבשה רשמו צמיחה של 7.9% במכירות. בסך הכל עלו המכירות בחנויות הפיזיות ב־3.3%.

גורם נוסף שמטיל צל על הנתונים הוא החשש שאי־היציבות בשוק ההון, העלאת ריבית וטלטלות פוליטיות נוספות בוושינגטון יהפכו את 2019 לשנה פחות טובה מבחינת הקמעונאיות. "אמנם לא ראינו נסיגה בצריכה, אבל אני חושב שהסיכון לכך גובר עקב התנודתיות בשווקים, עליית שיעור הריבית ואי־הוודאות בוושינגטון", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" סטיב בר, אנליסט שוקי צריכה בפירמת הייעוץ PwC.

בתוך כך ציטט ה־CNN מקור מקורב לבית הלבן, שמסר כי מעמדו של שר האוצר סטיב מנושין נמצא בסכנה. על פי אותו מקור, טראמפ מפנה את זעמו על הצניחות בשווקים נגד שר האוצר, למרות שאמר השבוע כי מנושין "מאוד מוכשר ומאוד חכם". "האקדח מכוון אל מנושין", הדגיש המקור. מנושין שוהה בקאבו סן לוקאס במקסיקו לחופשת חג המולד, בעוד טראמפ ביטל את נסיעתו המתוכננת לפלורידה ונשאר בבית הלבן. במהלך סוף השבוע, הוא שוחח בטלפון מספר פעמים עם הנשיא, גם ביום המסחר הקודר של ערב חג המולד, כאשר הדאו ג'ונס צנח ב־653 נקודות. על פי דיווחים, אף שעוזריו של מנושין התאמצו ללקט נתונים כלכליים שיסייעו להרגיע את טראמפ, הנשיא לא היה מרוצה עד כה מהמידע שקיבל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות