אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השנה של פייסבוק: סיוט לממשלות ולגולשים, המפרסמים דווקא שמחים צילום: שאטרסטוק

השנה של פייסבוק: סיוט לממשלות ולגולשים, המפרסמים דווקא שמחים

משבר הפרטיות האסטרונומי של פרשת קיימברידג' אנליטיקה זיעזע את פייסבוק, אך לא הבריח את המשתמשים, והחברה רשמה צמיחה מתמשכת בווטסאפ ואינסטגרם. ואולם, נראה ששרדה את המשבר בגלל חולשת הרגולטורים והתמכרות הקהל, ולא בזכות כישורי הניהול של בכיריה

31.12.2018, 10:24 | ניצן סדן

רגעי השיא: הקהל מכור, הרגולטורים רופסים

הרשת החברתית צלחה בקלות יחסית את משבר קיימברידג' אנליטיקה 

פייסבוק עברה שנה איומה ונוראה, כזו שהותירה את הנהלתה במצב של פוסט טראומה מובנת: פרשת קיימברידג' אנליטיקה, שהראתה כיצד השתמשו גורמים זרים ברשת החברתית כדי לשתות מידע של 126 מיליון איש ולתמרן את הפוליטיקה האמריקאית והבריטית, הטילה צל ענק על החברה.

כשנחשפה הפרשה במרץ, זגזג מארק צוקרברג בין התעלמות להכחשה, עד שנאלץ להודות באמת: חברת מחקר השיגה בקלות גישה נרחבת למידע שהועבר לגורמים המקושרים לרוסיה; פייסבוק זיהתה את הפעילות הזו ולא עצרה אותה; וכשעמד הסיפור לצאת לעולם, התאמצה החברה לשקר, להסתיר ולהסיט את ההאשמות לכל עבר. צוקרברג אף זומן להעיד בבית הנבחרים ובסנאט האמריקאי, בפרלמנט הבריטי ובקונגרס האירופי. חוסר המוכנות של המחוקקים עשה לו חיים קלים: צוקרברג קיבל שאלות קלות ביותר, מהן לא התקשה להתחמק כשהוא מפזר הבטחות לשיפור ומצהיר שפייסבוק רוצה לעשות רק טוב לאנושות ומפתחת טכנולוגיות שימגרו תחלואים כפייק ניוז ושנאה מקוונת.

מארק צוקרברג מעיד בפני בית הנבחרים האמריקאי, צילום: youtube מארק צוקרברג מעיד בפני בית הנבחרים האמריקאי | צילום: youtube מארק צוקרברג מעיד בפני בית הנבחרים האמריקאי, צילום: youtube

מפתיע למדי, אך עבור המחוקקים זה הספיק; פייסבוק יצאה מהפרשה הזו ללא כל עונש, למעט קנס מצחיק של מאה אלף פאונד בבריטניה; החברה מפסידה יותר מזה כל יום על טעויות חשבונאות. הניצחון הגדול ביותר היה על המשתמשים - שלא עזבו על אף הסכנה העצומה לפרטיותם, לא ברחו על אף שהוכח שיש גורמים זרים שמשתמשים בפייסבוק באופן שיטתי ויעיל כדי לשבור את חופש הבחירה שלהם. למה? כי הם פשוט רגילים לפייסבוק. לאן יעזבו, לגוגל פלוס? נראה שהציבור פשוט מכור, לטוב ולרע - ושסכנה לדמוקרטיה אינה עילה לעזיבה.  

השנה האחרונה הדגישה את הגמוניית פייסבוק בזירה החברתית: אמנם נרשמה נטישת משתמשים, בעיקר צעירים, אך לא בהיקף מסוכן ולא מעט מהם פשוט עברו לאינסטגרם או העצימו את פעילותם בווטסאפ - ששתיהן שייכות לפייסבוק. סנאפ, המתחרה העיקרית של החברה על הגולשים הצעירים, נמצאת בירידה, וטוויטר ממשיכה להתקיים לצד הרשת החברתית מבלי לאיים עליה באמת. ממשלות מוטרדות ממה שיכולים לעשות יריבים בינלאומיים דרך פלטפורמת הרשת החברתית, אך מסתפקות בהבטחות של החברה ולא מענישות אותה כשהיא כושלת - והחופש הזה הופך את פייסבוק לאחת החברות הכי חזקות בעולם.

רגעי השפל: מתפרקים מבפנים

המשברים הוכיחו עד כמה שברירית היא הנהלת החברה

פייסבוק אמנם שרדה את פרשת קיימברידג' אנליטיקה, אך לא בזכות המנהלים שלה; מקורות בחברה דיווחו על פאניקה רבתי שפרצה כשהבינה ההנהלה לאיזה בוץ היא נכנסה. לכן ניסתה פייסבוק להסיט את האש בכלים מפוקפקים ביותר, ביניהם האשמת ג'ורג' סורוס בהסתה נגדה. המקורות הראו שמארק צוקרברג פשוט התפרק, האשים את סגניתו שריל סנדברג בטעויות שונות, עד כדי כך שהוערך שחיפש לה מחליף. יתכן שאם היו המחוקקים קצת יותר דרוכים, היתה חוטפת החברה קנסות כבדים, ומחויבת לפעול תחת רגולציה קפדנית ביותר.

צוקרברג וסנדברג, צילום: איי פי איי צוקרברג וסנדברג | צילום: איי פי איי צוקרברג וסנדברג, צילום: איי פי איי

האווירה בחברה היא אווירת נכאים, כשבכירים כמנכ"לי ווטסאפ ואינסטגרם פרשו, ככל הנראה משום שלא יכלו להסתדר עם צוקרברג ודרישותיו להשיג ולהוון יותר מידע אישי. לא חסרות שערוריות שידגישו את חולשת ההנהלה והוואקום המנהיגותי שבצמרת: השנה חוותה פייסבוק כמה ליקויי אבטחה כגון דליפת תמונות של כ-5.6 מיליון משתמשים לידי גורמים לא מורשים, ליקוי אבטחה שחשף מידע של עשרות מיליוני גולשים לגניבה וסיכן גם את הפלטפורמה העסקית שלה, לכולם הגיבה פייסבוק באותה הצורה: התעלמות, לאחריה התנצלות רפויה והבטחה שיהיה בסדר.

החברה הואשמה גם בכך שהיא מאפשרת הפצת שנאה, תוכן פוגעני וגזעני, ושאזלת ידה היא שאיפשרה לרצח העם במיאנמר להתבצע. במקרים אלה, הגיבה פייסבוק בהתעלמות, התנצלות רפויה והבטחה שהאלגוריתם שלה ישתפר ויסדר הכל. וכאן נכנסת החברה למקום בעייתי: הציבור מודע לכך שמדובר בחברה שאין לה שום כבוד לפרטיות שלו, והסנטימנט הזה עלול להרתיע משקיעים.

אזור הסטטוס, בו יוצגו הפרסומות בווטסאפ, צילום: יוטיוב אזור הסטטוס, בו יוצגו הפרסומות בווטסאפ | צילום: יוטיוב אזור הסטטוס, בו יוצגו הפרסומות בווטסאפ, צילום: יוטיוב

אפשר לראות את זה בשטח: מניית החברה נפלה במרץ, עם סיפור קיימברידג' אנליטיקה, אך מאז טיפסה לאיטה עד יולי, כשפורסם הדו"ח הרבעוני שלה והציג ירידה בשיעור הצמיחה. שערוריות פשוט נופלות על פייסבוק חדשות לבקרים, או עולות מן העבר שלה - אך כל עוד אין נטישת מפרסמים משמעותית, כנראה שאין לחברה סיבה מיידית לדאגה. 

מוצרים ושירותים: רוצה קצת סטורי עם הסטוריז שלך?

הפרסומות והשירותים העסקיים הגיעו לווטסאפ, הסרטים - לאינסטגרם

השנה השיקה פייסבוק רשימה ארוכה של כלים ותכונות, שנועדו להעצים את שיעור השימוש ברשת החברתית והדגש היה על מה שצעירים אוהבים לדעתה. תכונת הסטוריז, שהועתקה אחד לאחד מסנאפצ'ט, הופיעה פשוט בכל מקום: בפיד הראשי, במסנג'ר ובאינסטגרם. פייסבוק טענה שאנשים אוהבים את זה, וששיעור השימוש בסטוריז נמצא בצמיחה מתמדת. עבור פייסבוק זה עוד נדל"ן פרסומי, ולכן חשוב לה להראות כמה יפה צומחת שדרת הסטוריז. השנה השיקה פייסבוק גם פלטפורמת תוכן חדשה - IGTV, שירות וידאו שמובנה באינסטגרם, ומסוגל להציג סרטים באורך של עד שעה.

IGTV, צילום: androidpolice IGTV | צילום: androidpolice IGTV, צילום: androidpolice

גם המוצר הכי אהוב של פייסבוק - ווטסאפ - עבר שינויים גדולים השנה. מפעילי קבוצות קיבלו כלים חדשים שנותנים להם יותר כוח, ומאפשרים להם לקבוע מי ישנה את שם הקבוצה, מי יוכל להדיח אותם ועוד. בנוסף, קיבלו הקבוצות רכיב תקנון שמקל על הגדרת אופיין, במטרה למנוע שיחות בנושאים לא רלוונטיים.

אבל השינוי המהותי יותר הוא דווקא בגישה: פייסבוק התחילה להציג פרסומות בווטסאפ, בשלב זה ברמה ניסיונית ובשורת הסטטוס - תכונה שאנשים לא משתמשים בה בדרך כלל. יש להניח שהפרסומות יגיעו בהמשך לעוד חלקים באפליקציה; בסופו של דבר, ככה פייסבוק מרוויחה כסף. עוד שירות שהושק השנה הוא ווטסאפ לעסקים, פלטפורמה שמאפשרת לארגון להשתמש ביישום הצ'ט כדי לתקשר עם לקוחות, ולהעביר להם מידע שיווקי. ההודעות בין העסק והגולש יועברו כשהן מוצפנות, אך לא תהיה לארגון בעיה לשמור מאגר שלהן, לשימושו החופשי.

השנה נכנסה פייסבוק לתחום החומרה עם מותג משלה - מכשירי הווידאו צ'ט הייעודיים מסדרת פורטל. זה בעצם רמקול חכם עם מסך, שנשען על פלטפורמת המסנג'ר של הרשת החברתית. הוא הושק תוך הבטחות גדולות לשמירה על הפרטיות, אך פלטפורמת מסנג'ר אוספת ושומרת כל פיפס. אין עדיין נתוני מכירות למוצר הזה, אך סיכוייו אינם טובים במיוחד. עסקיה הקיימים בתחום החומרה - משקפי המציאות המדומה של אוקולוס - לא הצליחו לרשום הצלחה בולטת השנה. למעשה, החברה סגרה את חנות סרטי ה-VR הייעודית של המשקפיים, חנות שנועדה להציע לרוכשים תוכן מעבר לגיימינג, ולהצעיד את המוצר למיינסטרים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות