אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפרטת הרישוי בבנייה - רק כותרת פופוליסטית צילום: רגינה אוסטרובסקי

הפרטת הרישוי בבנייה - רק כותרת פופוליסטית

שר האוצר העלה הצעה להפריט את הליך הרישוי והוצאת היתרי הבנייה. אלא שאין בהצעה שום דבר ממשי ולכן יש לנקוט כמה פעולות לא מורכבות במיוחד, שיורידו עומס מוועדות התכנון ויזרזו מתן היתרי בנייה

28.12.2018, 09:26 | יגאל צ'ודנר

בשבועות האחרונים העלה שר האוצר משה כחלון הצעה לפתרון המצב הבעייתי של איטיות תהליכי הוצאת היתרי בנייה - הפרטת הליך הרישוי והנפקת/הוצאת היתרי הבנייה והעברתו לידי האדריכלים הפרטיים.

מדובר בהליך חקיקה מורכב וארוך שנמצא רק בשלבים התחלתיים של גיבוש, אך למביני עניין כבר ברור, שלא מדובר ביותר מאמירה פוליטית ריקה מתוכן, המשמשת את שר האוצר לכותרות חיוביות בעיקר ערב הבחירות.

בנוסף, בעצם היוזמה לקידום חקיקה זו, מודה למעשה האוצר שהסיבה המהותית למחסור בדירות חדשות בשוק, נעוצה במשך הזמן והמורכבות של הליכי הרישוי. אנשי המקצוע כידוע, מתריעים על כך מזה זמן רב.

יש סיבה רציונלית ובעלת חשיבות לכך שבהליכי רישוי והוצאת ההיתרים מעורבים מספר גורמים מקצועיים מאשרים, אשר לכל אחד מהם יש הניסיון הידע והסמכות הדרושים לשם כך. אך זו לא הסיבה לעיכוב בהוצאת היתרים ופגיעה בהגדלת היצע יחידות דיור.

הצורך במספר גורמים מקצועיים נובע ממספר סיבות. הראשונה היא החסמים הביורוקרטיים הקיימים כיום בהליך – בין היתר בגלל תיקון 101 בחוק תכנון ובנייה, תקנות וחקיקות חדשות בתחום, תכניות מדיניות שהעיריות מאשרות והנחיות שמשתנות חדשות לבקרים. אלה מסרבלים ומעכבים את קצב מספר הוצאת היתרי הבנייה. כמו כן, גם יזמים שמתכננים פרויקטים, בניגוד להנחיות תוכניות בניין עיר, מעמיסים על הוועדות ומובילים לכך שזמן יקר מבוזבז על טיפול בבקשות.

  , צילום: שאטרסטוק (דימיטר סוטירוב) צילום: שאטרסטוק (דימיטר סוטירוב)   , צילום: שאטרסטוק (דימיטר סוטירוב)

למה סרבו האדריכלים בעבר לקבל את האחריות?

מינהל התכנון ניסה בעבר לקדם מהלך דומה של הפרטה, ואדריכלים לא היו מוכנים לקחת על עצמם את האחריות להוצאת היתרי בנייה. בין היתר, משום שהם נתונים ללחצים מצד מזמיני העבודה – היזמים, וכן משום שהם חשופים לניגוד עניינים כתוצאה מכך שבמהלך הבנייה יתכנו אי התאמות בין ההיתר לבצוע בפועל, מידע שהם מחויבים להעביר לידיעת הרשות המקומית. האחריות, הסיבוכים והסיכונים הגלומים בתפקיד זה עבור אדריכלים חזקים יותר מהכדאיות ומהרווח שהם עשויים להפיק מקבלת עבודות אלו.

לבסוף, שינוי כה גדול ברגולציה, אם אכן יקרה, אמור להתבצע בפועל לגבי היתרים מינוריים, כלומר אדריכל פרטי יוכל לאשר עד לרמה של תוספת של עשרות מטרים בודדים. לכן בפועל, המהלך לא ישפר את המחסור בדירות חדשות בשוק. לראיה, גם סמכויות מכוני הבקרה עליהם הוכרז בקול תרועה רמה, רלוונטיות היום לפרוייקטים בהיקפים מצומצמים.

ביטול זמני של הקלות ושימושים חורגים

על מנת לשנות באמת את המצב, להניע את הבנייה ולאזן את השוק, ניתן לעשות מספר פעולות לא מורכבות במיוחד, שלא ברור מדוע לא נעשו עד עכשיו. למשל, ביטול זמני של הקלות ושימושים חורגים בבקשות להיתרים למבני מגורים, הרחבת רשימת העבודות הפטורות מהיתר והתווית מסלולים נוספים לקבלת היתרים שאינם כרוכים בהליך רישוי מלא. כל אלו יפנו לוועדות התכנון זמן בו יוכלו לקדם ולאשר היתרי בנייה למגורים להגדיל את הציע הדירות ולהוריד את מחירי הדיור.

כמו כן, יש להפוך את העיסוק ברישוי למקצוע נפרד מתכנון אדריכלי. על המדינה לאפשר רק לבעלי מקצוע שעברו הכשרה ייעודית להגיע לרשויות ולטפל בקידום הליכי הרישוי כפי שנהוג בעולם הרחב, כדוגמת ניו יורק. מהלך זה יעביר את האחריות לטיפול ברישוי לבעלי מקצוע מיומנים שייקחו אחריות מלאה על ניהול כלל הליכי הרישוי ויהפכו את ההתנהלות מול הרשויות למקצועית יעילה ומהירה יותר.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד חברת נתיבי הקמה, המתמחה בניהול הליכי רישוי והליכים סטטוטוריים

תגיות