אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תמורת כמה כסף הייתם מוותרים על פייסבוק לשנה שלמה?

דו"ח טכנולוגי

תמורת כמה כסף הייתם מוותרים על פייסבוק לשנה שלמה?

ניסוי מעניין של אוניברסיטת מישיגן איפשר למאות משתתפים לקבל תשלום בשביל לנטוש את הרשת החברתית - והמספרים נמוכים יותר משנדמה; סנאפ הולכת מדחי אל דחי ואסטרטגיית המנכ"ל שלה מזכירה שיר של אליס קופר; והודו מניעה רפורמה חשובה והוגנת בתחום הסחר המקוון

27.12.2018, 15:58 | ניצן סדן

מיליון? יותר קרוב לאלף

אתם אוהבים את פייסבוק? בימינו, זה קצת כמו לשאול אם אתם אוהבים בנקים: הם תמיד חזקים מדי, עושים עליך סיבוב, אבל קשה מאוד לחיות בלעדיהם. בשביל איזה סכום הייתם מתנתקים מפייסבוק לשנה? מאה אלף דולר? חמישים אלף? עשרת אלפים? זו שאלה היפותטית, ולכן קל לזרוק מספרים - אבל מה תגידו אם מישהו יוציא ארנק, ישאל אתכם מה מחיר ההתנתקות המינימלי שלכם - ויבדוק שלא רימיתם וחזרתם אל הפיד?

מה המחיר שלכם?, צילום מסך: pewpewpics.com מה המחיר שלכם? | צילום מסך: pewpewpics.com מה המחיר שלכם?, צילום מסך: pewpewpics.com

אוניברסיטת מישיגן ערכה ניסוי כזה בדיוק, והנסיינים נדרשו לתמחר את ההתנתקות בעצמם: שלוש קבוצות נסיינים הוזמנו להציע את הסכום הנמוך ביותר בעבורו ינטשו את הרשת החברתית. הקבוצה הראשונה כללה 122 סטודנטים מאוניברסיטה אחת, השנייה כללה 133 מאוני' אחרת ולצידם 138 מתושבי העיר בה יושב המוסד האקדמי, והשלישית היתה פתוחה לקהל, והבידינג בוצע דרך פלטפורמת מכניקל טורק של אמזון.

הקבוצה הראשונה הציבה רף נמוך: בממוצע, 4.17 דולר ליום, 13.98 לשלושה ימים, ו-37 דולר לשבוע. המחיר שהסכימו הגולשים לקבל בעבור התנתקות לשנה נע בין 1,511 ל-1,908 דולר. בקבוצה השנייה עמד הסכום הממוצע להתנתקות שנתית על 2,076 דולר בקרב הסטודנטים ו-1,139 דולר בקרב האחרים. הקבוצה השלישית, הפתוחה לציבור, הציגה ממוצע של 1,921 דולר.

הסכומים הללו נשמעים לי נמוכים להפליא. כשמדובר בכמה ימים, זה הגיוני: לא מעט אנשים ישמחו לקחת קצת חופש מהפיד, והתשלום הוא תמריץ קטנטן למשהו שהיו עושים בכל מקרה. אבל שנה היא משהו אחר לגמרי. יש רשתות חברתיות אחרות, אבל לא כל אחד נמצא בהן עבור אותם צרכים.

איך, איך נוותר על הלייקים שלנו?, צילום: שאטרסטוק איך, איך נוותר על הלייקים שלנו? | צילום: שאטרסטוק איך, איך נוותר על הלייקים שלנו?, צילום: שאטרסטוק

אם החבר'ה מתכתבים ביניהם בעיקר בווטסאפ, אבל מזמינים לאירועים ומפגשים רק בפייסבוק - תהיה לנטישה השלכות לא נעימות על חיי החברה שלך. לא מעט אנשים צריכים את פייסבוק גם בשביל העבודה שלהם - אם באופן ישיר למכירות ושיווק, ואם בעקיפין עבור נטוורקינג מקצועי; מה תגיד לבוס כשישאל אם ראית מה עלה בעמוד של המתחרה, "אני בנידת-פייסבוק?".

יש הרבה השלכות שונות לעזיבת פייסבוק, מה שלדעתי מטיל בספק את אפקטיביות הניסוי: מטרתו היתה לבחון את המתאם בין השווי של פייסבוק בעיני המשתמשים ובין השווי המעשי שלה בשוק. לא ברור מה אפשר ללמוד ממנו, כשיש כל כך הרבה משתנים שמשפיעים פה. בנוסף, הוא נערך בארה"ב בלבד, וחלק לא מבוטל מאוכלוסיית המחקר היתה תלמידי מכללות - קבוצה בעלת מאפיינים יחודיים ביחס לציבור הרחב, בטח ובטח ביחס לציבור המשקיעים. כנראה שהשיעור שעולה מן הניסוי הוא שפייסבוק אמנם מחזיקה את המשתמש בכיס הקטן, אבל לא קשה מדי להוציא אותו משם.

אבודה באמריקה

בעוד פייסבוק מתרווחת בניחותא בכס המלכות שלה, סנאפצ'ט מתחילה להשתנק: החברה עברה שנה גרועה ביותר ולא ברור אם תוכל לשרוד עוד אחת כזו. ברבעון השלישי איבדה סנאפצ'ט עוד כשני מיליון משתמשים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד; החברה נמצאת תחת חקירה של ה-SEC בחשד להונאת משקיעים בהליך הנפקתה; בשבוע שעבר הגיע מנייתה לשפל חדש של 4.99 דולר; ואוון שפיגל, המייסד והמנכ"ל החולמני שלה, עדיין לא הציג שום תוכנית הבראה. מר שפיגל הוא הסיבה שהחברה נמצאת בכזה בוץ: הוא שהתעקש על עיצוב חדש שהבריח משתמשים, הוא שהתעלם מאזהרות הבכירים סביבו. אתר Venturebeat מיפה את החורים הגדולים ביותר בספינה של שפיגל, אותם יהיה חייב לסתום אם ברצונו להחזיק את החברה בחיים.

אוון שפיגל, מנכ"ל סנאפ אוון שפיגל, מנכ"ל סנאפ אוון שפיגל, מנכ"ל סנאפ

הפעולה הדחופה ביותר היא להתרחב אל מעבר לשווקי ארה"ב ואירופה, שם קצת נמאס לקהל מסנאפצ'ט; התקווה הגדולה שוכנת באמריקות ובמזרח הרחוק, אך החברה לא תצליח להתבסס שם בלי גרסת אנדרואיד חדשה לאפליקציה שלה. נכון להיום ישנה גרסה, אבל היא מלאה בבאגים ורק מרתיעה את המשתמשים. לפיכך, חייבת סנאפ לשגר בשיא המהירות אפליקציה תקינה. מתי זה יקרה? לא ברור. משקיעי סנאפ כבר שמעו הבטחות על כך בחודשים האחרונים, ואפליקציה אין.

במקביל להגברת המאמצים בשווקים החדשים, צריכה סנאפ למצוא דרך לעשות כסף מהשווקים שכבר יש לה; הקהל הצעיר מוותר עליה לטובת אינסטגרם? לא נורא. היא תוכל לפנות לקהלים קצת יותר מבוגרים, בני 34 ומעלה, ולנסות להתבסס בקרבם. זה לא יהיה קל; משתמשים בוגרים לא בהכרח מבינים מה כל הרעש, ולמה הם צריכים את סנאפצ'ט בחיים שלהם; אנימציית AR שיודעת לזהות את החתול שלי ולקשט אותו זה חמוד, אבל לא סיבה להגירה מפייסבוק.

ובתוך כך, על ההנהלה למצוא דרך לשמור על העובדים שלה. בחודש שעבר התפרסם מזכר פנימי של סנאפ, לפיו כ-40% מהעובדים לא מתכוונים להישאר בחברה. אני לא מאשים אותם: בשנה האחרונה עברה סנאפ גל פיטורים גדול. אחריו, ארעה תקרית מוזרה במסגרתה קידם שפיגל מנהלת לתפקיד סמנכ"לית פתרונות עסקיים, ואחרי יומיים שינה את דעתו, השיב אותה לתפקידה הקודם וגייס מישהו מאמזון.

מחפשת משתמשים חדשים. סנאפ, צילום: בלומברג מחפשת משתמשים חדשים. סנאפ | צילום: בלומברג מחפשת משתמשים חדשים. סנאפ, צילום: בלומברג

לסנאפ יש דרך ארוכה וקשה לפניה, ולא בטוח ששפיגל בכלל מסוגל לנווט אותה בשלום. לאחרונה נודע שהגישה שלו נהייתה קצת יותר פתוחה, שהוא מסייר בין צוותי המפתחים ומפגין נוכחות ועניין, אבל לא בטוח שזה יעזור ואין פה פתרונות קסם. איך שר את זה אליס קופר? "אני לא יכול להשיג בחורה כי אין לי מכונית" (בתרגום חופשי למדי). "אני לא יכול להשיג מכונית כי אין לי עבודה. אני לא יכול להשיג עבודה כי אין לי מכונית, אז אני מחפש בחורה עם אוטו ועבודה". השיר הזה, Lost In America, מתאר בצורה לא רעה את הגישה של שפיגל: את הצרכים הוא מכיר ואת האילוצים הוא יכיר. אבל פתרונות? פתרונות אין לו.

שפיגל, כמו מארק צוקרברג, עומד בראש חברה שהפכה למאוד גדולה מאוד מהר, כשאין לו בהכרח את הידע המתאים להתמודדות עם האתגרים שעולים מכך. יתכן שלא ירחק היום בו ידרשו המשקיעים שיפנה את מקומו לטובת מנכ"ל מנוסה ובשל יותר.

קצרצרים

1. הודו עורכת רפורמה בתחום הסחר המקוון: הממשלה תאסור על חברות כאמזון ופליפלארט למכור מוצרים של חברות ששייכות להן או שזכו להשקעותיהן. "גוף שיש לזירת סחר מקוון מקוון אחזקות בו, או בחברות בתוכו, או שהמלאי שלו נשלט בידי זירת סחר מקוון, לא יורשה למכור את מוצריו באותה הזירה", מסר שר המסחר ההודי בהודעה לעיתונות. אני אוהב את הגישה הזאת: למוכרים קטנים יש גם כך סיכויים קלושים להביס סוחרים גדולים בזירות השופינג הפתוחות, על אחת כמה וכמה אם הגדולים מקבלים עידוד ממפעיל הזירה. החוק ההודי צפוי להיכנס לתוקפו ב-1 בפברואר, ולתת לסוחרים קצת יותר כוח מול התאגידים הגדולים.

2. ממשלת ארה"ב ממשיכה לרדוף את וואווי, בטענות שהיא מסייעת לממשלת סין לרגל אחר כל העולם. עד כה, הוגדרה וואווי כאיום ביטחוני בידי סוכנויות המודיעין, היא הודרה ממכרזים ממשלתיים וספקיות סלולר אמריקאיות ששקלו להשיק מכשירים שלה מארה"ב ננזפו בידי השלטון. עתה מגיע עוד צעד נגד החברה מצד הממשלה - שנראה כמו חדירה לתחום חדש: חוזים פרטיים. וואווי וקבוצת הפוטבול "וושינגטון רדסקינס" חתמו על עסקה לפריסת רשתות WiFi חינמיות באחד מאיצטדיוני הקבוצה. שבעה שבועות לאחר החתימה, הסביר יועץ ממשלתי להנהלת הרדסקינס שהיא עשתה פה דיל שיחשוף אותה לחקירות, סיבוכים וכאבי ראש. בתגובה, בוטלה העסקה, מה שלפי מקורות גרר זעם לא מבוטל מצד וואווי. תזכורת: עד כה לא התגלתה כל ראיה שוואווי מסייעת לממשלת סין בריגול.

3. האם שמעתם צווחות אימה בכל הבניין אתמול בלילה? חברת אפיק, מפעילת פורטנייט, חוותה תקלת שרתים נרחבת, והמשחק הפופולרי לא היה זמין במשך שעות ארוכות. התזמון היה רגיש למדי: ימי החופש של חג המולד ברחבי העולם. זו אינה התקלה הנרחבת הראשונה של המשחק: באפריל הוא הודמם למשך יממה שלמה. היום שלאחר הענקת מתנות חג המולד תמיד מועד לפורענות: אנשים מפעילים בבת אחת הרבה מכשירים חדשים ונכנסים לשירותים מקוונים כדי להירשם, מה שיוצר עומס שרתים גדול מאוד.

תגיות