אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפודקאסט של הילה לייזרוביץ: "אם עיוור הצליח לרכוש באתר מקוון, עשינו את שלנו"

הפודקאסט של הילה לייזרוביץ: "אם עיוור הצליח לרכוש באתר מקוון, עשינו את שלנו"

הילה לייזרוביץ' מחברת UA מספרת על הפיתוח שמשדרג משמעותית את היכולת להנגיש אתרים לבעלי מוגבלויות. תשאלו את עיריית מוסקבה, שאימצה את הפטנט

27.12.2018, 15:55 | בשיתוף בזק

הידעתם? ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שהעבירה את נושא הנגישות באתר אינטרנט ובמרחב הדיגיטלי כחוק. אבל גם המצב הנוכחי אינו בהכרח אידאלי עבור מי שנזקק לנגישות. זה מה שמנחה את הילה לייזרוביץ, שהתארחה בפודקאסט "שיחה מהעתיד" של בזק - מומחית אסטרטגיה ו-UX מחברת UA) USER ACCESSIBILITY) , שהוקמה על ידי טוביה שיינפלד, המתמחה בהנגשה של אתרי אינטרנט באמצעות טכנולוגיה המסייעת לאנשים עם מוגבלויות לגלוש באינטרנט נגיש ללא חסמים.

בישראל חיים מעל מיליון אנשים עם מוגבלויות שצריכים אינטרנט שיתאים לצרכים שלהם, ויאפשר גם לעיוור לקנות בגדים באינטרנט וגם לחירש ליהנות מתוכן קולי. "רוב פתרונות ההנגשה הם לפנות לבעל האתר שינגיש מה שצריך", אומרת לייזרוביץ. "אבל אנחנו למדנו מהשטח שזה לא באמת עוזר לאנשים בעלי מוגבלויות כי בכל אתר יש נגישות מסוג אחר. זה לא נותן באמת את המענה לקהל היעד. החלטנו שהטכנולוגיה צריכה לעלות לרמת הדפדפן. הטכנולוגיה שלנו מתקנת מה שצריך ומאפשרת למשתמש לייצר לעצמו פרופיל אישי שילווה אותו מאתר לאתר. הפתרון הוא עבור האנשים עצמם ולא עבור האתרים".

כמה אוכלוסיית גולשים ישראלים זקוקים לפתרונות נגישים? לא מעט: "600 אלף אנשים בארץ מוגדרים עם מוגבלויות", מגלה לייזרוביץ', "ויש גם הרבה מבוגרים שלא נחשבים בעלי מוגבלויות אבל הם כבר סובלים מלקויות ראייה, הם טכנולוגיים פחות והם גם הקהל שלנו. בפועל אנחנו פונים לקהל הרבה יותר רחב וכמובן שהפנייה היא גלובלית". ההצלחה אינה נמדדת רק בכלים עסקיים: אם עיוור הצליח לרכוש באתר מקוון, אומרת לייזרוביץ, זהו הניצחון האמתי.

בימים אלו עורכת החברה פיילוט מרתק, ואולי גם מפתיע, עם העיר מוסקבה – "אנחנו הופכים אותה לעיר נגישה דיגיטלית, העירייה לוקחת על עצמה להנגיש כל עמדת אינטרנט בעיר. המודעות החברתית שם מאוד גבוהה והחיבור איתם היה מאד מעניין, על רקע הזכייה שלנו בפרס ראשון בתחרות מטעם נגישות ישראל. נוצר חיבור ברגע שהם הבינו שכשבאים עם הטכנולוגיה מלמעלה ולא עוברים אתר-אתר, אפשר להגיע לכל העיר - וכאן הייתה פריצת הדרך".

מה הלאה? "יצרנו מוצר לקהילה, עכשיו אנחנו רוצים להרים קהילה שתוכל לכתוב המלצות לאתרים וטכנולוגיה אבל גם יוכלו להנגיש דברים לעצמם, קצת כמו בוויז. לרתום את הקהילה, את הכול ואת ההמלצות שלה – זה הצעד הבא".

האזינו לפודקאסט של הילה לייזרוביץ וגלו מהם הקשיים הטמונים באתרי האינטרנט עבור חלקים שלמים באוכלוסייה, איזו מערכת ההנגשה מתכננת החברה למפתחים והאם הרגלי הצריכה של בעלי מוגבלויות באינטרנט שונים מאלו של חבריהם.

האזינו לפרקים נוספים בסדרת הפודקסטים "שיחה מהעתיד" של בזק.

תגיות