אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכישורים שתצטרכו כדי להצליח כעובדים בינלאומיים צילום: Photo by Artem Bali from Pexels

הכישורים שתצטרכו כדי להצליח כעובדים בינלאומיים

מספר העובדים הגלובליים צפוי להגיע עד 2030 ל-3.5 מיליארד. כך תתאימו את עצמכם לעולם העבודה החדש

30.12.2018, 14:31 | מעין מנלה

עד השנה 2030 יגיע מספר העובדים הגלובליים ל-3.5 מיליארד, כך לפי דו"ח עולמי שפורסם לאחרונה על ידי מקינזי. ההנחה שלפיה נעבוד רק במקום עבודה בארץ שבה נולדנו או בארץ אחת אחרת כנראה לא תהיה תקפה בעוד מספר שנים. הקריירה שלנו תהיה מורכבת מאוסף של מקומות עבודה ושיתופי פעולה עסקיים בארגונים וארצות שונות. לכן, כעובדים בעולם החדש נצטרך לרכוש כישורים חדשים, מסוג אחר על מנת להישאר רלוונטיים. 

קראו עוד בכלכליסט

המומחה העולמי לאסטרטגיות ניהול, גרי המל, שאל פעם:"האם אנחנו מצליחים להשתנות בקצב שבעולם מסביבנו משתנה?" שוחחנו עם אהרונה משכיל, מייסדת ושותפה ב-TrainingCQ, מומחית לייעוץ וליווי בין-תרבותי לעסקים על מנת להבין אילו כישורים יש לרכוש על מנת להתכונן לתמורות בעולם התעסוקה.

1. אינטליגנציה בין תרבותית (CQ)

הרווארד ביזנס ריוויו הגדיר את ה-CQ כיכולת הכרחית להצלחה בעולם העסקים במאה ה-21. היא הוגדרה רשמית ב-2003, על ידי שני חוקרים, פרופ' כריסטופר ארלי ופרופ' סון אנג, שהגיעו למסקנה שאינטליגנציה בין תרבותית מאפשרת להתמודד עם מצבים רב תרבותיים ולעבוד ביעילות בתרבויות שונות. ההשפעה של חוסר מיומנות בהבנת ההבדלים הבין תרבותיים באינטראקציות העסקיות הגלובליות, עלולה להוביל לאי הבנות, חוסר מיצוי והחמצת הזדמנויות.

3.5 מיליארד עובדים יהיו גלובליים - הבנת התרבויות השונות תהיה הכרחית להצלחה, צילום: בלומברג 3.5 מיליארד עובדים יהיו גלובליים - הבנת התרבויות השונות תהיה הכרחית להצלחה | צילום: בלומברג 3.5 מיליארד עובדים יהיו גלובליים - הבנת התרבויות השונות תהיה הכרחית להצלחה, צילום: בלומברג

למשל אי הבנה של התרבות הסינגפורית גרם לאיש שיווק להעליב בטעות מנכ"ל של חברה לה ניסה למכור ולהחמיץ את המכירה. במהלך פגישה עם הנהלת החברה אמר אותו איש שיווק ישראלי "המוצר שלכם כפי שהוא היום הוא לא מספיק טוב אבל כאשר תרכשו את המוצר שלנו הרווחים שלכם יגדלו". בתרבות הישראלית אמירה כזו היא בסדר, אבל בתרבות הסינגפורית הוא למעשה העליב את המוצר, את החברה ואת המנכ"ל מול כל העובדים שלו - ומבחינתם באותו הרגע המכירה התבטלה.

אהרונה משכיל, צילום: Roni Daddon אהרונה משכיל | צילום: Roni Daddon אהרונה משכיל, צילום: Roni Daddon

2. בניית מערכת יחסים ואמון

יש תרבויות, תרבויות אסיה או דרום אמריקה למשל, שבהן בניית מערכת יחסית היא שוות ערך לבניית אמון. "צריך לבנות מערכות יחסים לא מכיוון שאנחנו צריכים חברים אלא כי אם לא אבנה מערכת יחסים מול האדם איתו אני עושה עסקים, לא אתקדם לשלב הבא", אומרת משכיל. בתרבוית האלה חייבים לבנות מערכת יחסים מעבר לתפקיד המקצועי ולנקוט בגישה יותר אישית.

זאת בניגוד לגישה האמריקאית למשל, שם מסתכלים יותר על "השורה תחתונה" ולא מעניין מי אתה, כמה ילדים יש לך או אם אתה אוהב לשחק גולף. הכרת התרבויות השונות הכרחית בעיקר בניהול צוותים וירטואליים והתנהלות מול עובדים מתרבויות שונות.  

3. ניהול תקשורת בין תרבותית וירטואלית

בו בזמן שהארגונים מאמצים חדשנות דיגיטלית, התקשורת הוירטואלית משנה את הדרך בה אנשים מתקשרים. כבר כיום מחקרים מראים ש- 89% מהעבודה בארגונים נעשית באופן וירטואלי. מי שמוצא עצמו עובד יותר ויותר במרחב הוירטואלי מול עמיתים מתרבויות אחרות יכול להעיד שהתנהלות הווירטואלית של צוותי עובדים מתרבויות שונות טומנת בתוכה הרבה אתגרים. אחד מהם שהטכנולוגיה עדיין לא הצליחה לפתור הוא ניהול תקשורת בינאישית במרחב הוירטואלי. למרות שכל חברי הצוות מדברים אנגלית הם לא תמיד מבינים מה עומד מאחורי המילה הנאמרת, חברי הצוות לא תמיד סומכים אחד על השני, קיימים פערי תקשורת ופתירת קונפליקטים, הרגלי עבודה ואזורי זמן שונים ועוד. פיתוח אינטליגנציה בין תרבותית CQ תאפשר לנו להתמודד עם אתגרים אלו שהמרחב הוירטואלי מזמן לנו בעבודה.

הבדלים תרבותיים יכולים להשפיע על הדרך בה אנשי צוות שונים בתוך הארגון ניגשים לפתרון בעיות. למשל עובדת צרפתיה לא מסתכלת על בעיה בנתחים, ביס ביס אלא יותר בצורה הוליסטית, במטרה להבין את הרקע .לעומת זאת עובד אמריקאי או ישראלי יחתור לפתרון באמצעות פירוק של הבעיה לחתיכות ויפתור דבר דבר במטרה לנוע קדימה. זו תפיסה אחרת וקצב אחר.  

3. פיתוח מיומנויות אינטליגנציה דיגיטלית - DQ

על פי מכון DQ, שטבע את ראשי התיבות ב -2016, האינטליגנציה הדיגיטלית (DQ) הוא מערך מקיף של יכולות טכניות, קוגניטיביות וסוציו-רגשיות שמאפשרות לאנשים להתמודד עם האתגרים ולהתאים את עצמם לדרישות החיים הדיגיטליים. אבל שלא כמו IQ, אשר נתפסת בדרך כלל כמו אינטליגנציה גנטית, DQ הוא משהו שצריך לבנות. DQ למעשה, משמש כיסוד להתפתחות המיומנויות של המאה ה-21 ולכוח העבודה העתידי, ובדומה לשפה, הוא נספג בצורה יעילה ביותר בגיל צעיר.

לרוב מניחים כי ה-DQ מתייחס לכישורים הדרושים כדי להשתמש בטכנולוגיה בצורה יעילה יותר, כגון כיצד לאתר באגים במחשב אשר לא פועל או כדי להשתמש בכל התכונות של הטלפון החכם שלנו. אחרים חושבים שזה אומר להגביל את זמן המסך שלנו, להיות מודעים לסיכונים התפתחותיים של הילדים שעושים שימוש מופרז במסכים, או כדי לדעת מתי להתנתק מהמכשיר ולהיות מודעים לכל דבר הקשור להתמכרות ול-"שיכרון דיגיטלי". למרות שכל זה מהווה חלק מה-DQ, זה רק אחד מהאלמנטים שמגדירים אותו. ה- DQ חודר לסביבת העבודה שלנו כאשר למעשה כולם מתנהלים במרחב הדיגיטלי, החל מחברות הייטק ועד למספרות השכונתיות, בין אם זה לנהל דאטה או לנהל הזמנות. לכן, האינטליגנציה הדיגיטלית, הפכה להיות גורם קריטי ביכולת שלנו להצליח, הן בסביבת העבודה והן בסביבה האישית וכן חיונית לרווחתה של החברה.

כל עובד יידרש לכל הפחות להבין כיצד הסביבה הדיגיטלית משפיעה על עבודתו, על סגנון העבודה, על הציפיות ממנו ועל התוצאות. בנוסף, עובדים יצטרכו להיות מסוגלים להסתגל לשינויים כאוטיים. מנהלים יצטרכו לדעת לנהל ולהתנהל עם צוותים בינלאומיים בהם כל עובד מגיע מתרבות אחרת ויש לו ידע שונה.

5. למידה עצמית ומתמשכת

כדי לעמוד בקצב ההתפתחות הדיגיטלי, על המנהלים, העובדים, והארגונים ללמוד כל הזמן ולפתח את האינטליגנציה הדיגיטלית שלהם ללא הפסקה. במרחב כזה רק מי שימשיך ללמוד באופן רציף יצליח. למידה כבר לא תהייה רק מיומנות אלא כלי הכרחי כאשר חלק גדול ממנה תתבצע ותנוהל באופן עצמי. הלמידה תבוסס על מגוון מקורות לא קונבנציונאליים, כגון תעשיות מתחומים שונים, הפרעות בתהליכים, מנטורים צעירים, ניסויים כושלים, לקוחות לא מרוצים ואפילו מיינדפולנס (mindfulness).

כעובדים בחברות גלובליות תצטרכו לא רק להמשיך להתפתח ברמה המקצועית אלא גם בלמידה התרבותית והתאמת שיטות העבודה שלכם למקום שבו אתם פועלים.

תגיות