אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בית המשפט ביטל תוכנית להקמת שכונה חדשה בגלל קרבתה לנמל אשדוד צילום: גדי קבלו

בית המשפט ביטל תוכנית להקמת שכונה חדשה בגלל קרבתה לנמל אשדוד

השופט קיבל באופן חלקי את עמדת התאחדות התעשיינים, חברת נמל אשדוד וחברת נמלי ישראל והורה לוועדה לשוב ולדון בהשלכות הסביבתיות של הקמת שכונת מגורים בסמוך לנמל, שאף צפוי להתרחב

01.01.2019, 13:42 | אמיתי גזית

בוטלה החלטת הוותמ"ל (ועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור) לאשר תוכנית לבניית 3,000 דירות מדרום מזרח לנמל אשדוד. את ההחלטה הדרמטית קיבל אתמול (ב') גד גדעון, שופט בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע, בעקבות עתירה של התאחדות התעשיינים, חברת נמל אשדוד וחברת נמלי ישראל.

קראו עוד בכלכליסט

השופט קיבל באופן חלקי את עמדת העותרות ופסק כי יש להשיב את הגלגל לאחור. הוא ביטל את החלטת הותמ"ל ממאי השנה לאשר את התוכנית, והורה לוועדה לשוב ולדון בהשלכות הסביבתיות של הקמת שכונת מגורים בסמוך לנמל שוקק פעילות שאף צפוי להתרחב.

התוכנית המכונה פארק לכיש לבניית 3,000 יח"ד קודמה בהליך תכנוני מואץ בותמ"ל על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) על שטח של 617 דונם בעורף הדרומי של נמל אשדוד. התוכנית כוללת גם הקמה של קרית ספורט ומבנים למסחר ולתעסוקה.

הטענות של התאחדות התעשיינים היו כי השטח עליו מתוכננת השכונה משמש היום חיץ בין הנמל לשכונת המגורים, וכי בניית השכונה תקרב את האוכלוסייה לנמל ולמטרדי רעש, ריח וחומרים מסוכנים שמשונעים בנמל. מנקודת המבט של התעשיינים היה חשש כי אלפי התושבים החדשים יגרמו בסופו של דבר להשבתת פעילות הנמל, או לפחות חלקה.

נמל אשדוד נמל אשדוד נמל אשדוד

כאמור, בית המשפט קיבל את עמדת התאחדות התעשיינים, וקבע כי רמ"י שתכננה את התוכנית והוותמ"ל התעלמו ממסמך של המשרד להגנת הסביבה בנושא של מרחק ההפרדה הראוי של שטחי ציבור ממקורות סיכון. "חוות הדעת התכנונית אשר נערכה בענייננו, חסרה, וכתוצאה מכך עמדה בפני הותמ"ל תשתית חסרה", קבע השופט. 

מנכ"ל התאחדות התעשיינים רובי גינל אמר בתגובה: "מדובר בתקדים חשוב. במשך שנים נאלצות חברות תעשייה ישראליות לשנות את מיקום פעילותן בעלויות עתק, כאשר גורמי התכנון אינם מקדישים מחשבה מספקת לצורך בהפרדה בין מגורים לפעילות תעשייתית. אנו שמחים על כך שבית המשפט קיבל את טענותינו ומקווים שהמסר ששולח בית המשפט לגורמי התכנון מספיק ברור - בכל הליך תכנוני, ובפרט בזה של שכונה חדשה, נדרשת בחינה מחמירה של מרחקי ההפרדה תוך שמירה על יכולת התעשייה לקיים פעילות תעשייתית. כך גם בהקשר של אשדוד. לא צריך להיות חוזה עתידות בכדי להבין כי שכונת מגורים חדשה, שתוקם בשכנות עם פעילות תעשייתית ותחבורתית כבדה זו, תהווה מוקד חיכוך חדש מיותר, אשר מצד אחד יפגע באיכות חיי תושבי השכונה החדשה, ומצד שני עלול לצמצם את הפעילות העתידית של הנמל והתעשייה".

את התאחדות התעשיינים ייצגו עו"ד דן אור ועו"ד סלאם חאמד ממשרד שביט בר-און גלאון צין ויתקון ושות’; עו"ד אמיר כספרי שותף במשרד ש. הורוביץ ייצג את נמל אשדוד ועו"ד מאיר פורגס ממשרד ש. בירן ייצג את חברת נמלי ישראל.

מהוותמ"ל נמסר כי "מדובר בתוכנית המנצלת באופן מיטבי שטח כלוא ומופר בעיר אשדוד, תוך התייחסות לממשק העדין בין העיר והנמל. בית המשפט דחה מכל וכל את הטענות בשלושת העתירות שהוגשו לתכנית בנושאי קניין, איכות אוויר ורעש וכן את סדרי העבודה של הוועדה, והחזיר את התוכנית לדיון בוותמ"ל רק בסוגיית החומרים המסוכנים המצויים היום בנמל בלבד. סוגייה זו נבחנה לעומק במהלך קידום תכנית 'פארק לכיש – אשדוד' וכן תואמה באופן מלא עם המשרד להגנת הסביבה. נבהיר כי מדובר בעסקים אשר צריכים כבר היום, על פי הנחיית המשרד להגנת הסביבה, להפסיק להחזיק חומרים מסוכנים המשפיעים על שכונות מגורים קיימות בגין סמיכותם לצפון העיר אשדוד ופארק עירוני המצויים מעבר לגדר, ועל כן המשרד פועל להסרתם. יודגש כי בתכנית נקבעו תנאים שלא מאפשרים בנייה בתחום המגבלות, עד להסרתן וזאת בכפוף לאישור המשרד להגנת הסביבה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות