אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל Mobility HERE: "הקארפול במובייל לא עובד. אנשים לא רוצים טרמפיסטים" צילום: דניאל שטרן

מנכ"ל Mobility HERE: "הקארפול במובייל לא עובד. אנשים לא רוצים טרמפיסטים"

לדברי ליעד יצחק, שהקים את פעילות HERE בישראל ועבד בעברו בווייז, עיקרון הנסיעה המשותפת לא יפתור את צורכי התחבורה שלנו בעתיד. תחת זאת, סיפר לכלכליסט על פלטפורמה שמהווה שוק מקוון לשירותי נסיעה - ממוניות ומיניבוסים ועד אופניים ושיתוף נסיעות

07.01.2019, 20:17 | מאיר אורבך

ליעד יצחק, מנכ"ל Mobility HERE של חברת HERE אינו מאמין גדול בשיתוף נסיעות במבנה הפעולה הנוכחי - כך סיפר בשיחה עם כלכליסט לרגל השקת אפליקציית SoMo בכנס CES בלאס וגאס. יצחק הקים את פעילות החברה בישראל לפני כשנה; בעברו כיהן בתפקיד בכיר בווייז, שמשקיעה כיום מאמצי שיווק רבים בפעילות הנסיעות המשותפות (קארפול).

קראו עוד בכלכליסט

"אנחנו מציעים את ההיפך מקארפול", סיפר. "אנשים זרים לא רוצים לנסוע יחד, אין מוטיבציה לנהגים לקחת אחרים והעלות היא מאוד גבוהה לנהג. אנשים רוצים לדבר בשיחות פרטיות, לשמוע פודקאסט ולקחת אנשים זרים עבורם זו עלות גבוהה מידי", הסביר.

ליעד יצחק, צילום: דניאל שטרן ליעד יצחק | צילום: דניאל שטרן ליעד יצחק, צילום: דניאל שטרן

HERE פתחה את הסניף שלה בישראל לפי כשנה עם כ-26 עובדים. יצחק אותו, לאחר שחברת קארהו סגרה את פעילותה בישראל ומרבית עובדיו נותרו מחוסרי עבודה. מאז פתיחת Mobility HERE גדלה מצבת העובדים ל-250 איש, והסניף מוביל את הפעילות של החברה בתחום ייעול התחבורה. "אנחנו מאמינים שאנשים רוצים להסיע אחד את השני כאשר יש להם מטרה וצורך משותף - חתונה, מפגש חברתי, טיול, חוגים וכדומה. לכל אחד מהאירועים הללו יש לאנשים צורך משותף ויכולת חיבור. לרבים מהם יש רצון לשתף או להשתתף עם אחרים אבל כיום אין להם דרך ואנחנו מציעים להם דרך האפליקציה שלנו את הדרך", אמר.

האפליקציה מאפשרת לשתף נסיעות בין חברים, משפחה, עמיתים לעבודה, הורים נוספים לילדים או כל מעגל חברתי אחר. היא מאפשרת איסוף ממקומות שונים ותכנון נסיעה משותפת, כאשר התקשורת והתיאום בזמן הנסיעה נעשים בצורה אוטומטית על ידי האפליקציה.

האפליקציה לא מאפשרת רק שיתוף נסיעות וקארפול, אלא שימוש בשוק מקוון של HERE שמאפשר להזמין מונית, מיניבוס או כל אמצעי אחר להסעה. הוא מתפקד כאגרגטור לשירותי ניידות בזמן אמת ומחבר את המשתמש גם לשירותי השכרת רכב, אופניים שיתופיים, תחבורה ציבורית ועוד. "אם אנשי נוסעים ליעד מסויים וזקוקים לרכב נוסף או רכב גדול יותר הם יכולים להזמין דרכנו. זו גם הדרך שלנו לראות הכנסות מהאפליקציה דרך השוק. התשלום נגבה מנותני השירות ולא מהמשתמשים", הסביר המנכ"ל.

נפטרים מהפקקים, מועילים לפלנטה

יצחק הציג את הפילוסופיה מאחורי מוצרי ושירותי HERE Mobility: ״היכולת לנוע בחופשיות ממקום למקום הוא צורך יסודי. הבסיס עליו נוסדה החברה הוא חזון של עולם תחבורה מחובר, חופשי ופתוח. אנחנו מאמינים שכל אחד צריך להיות מסוגל לבחור איך הוא נוסע ועם מי הוא נוסע". לדבריו, אפליקציית SoMo החדשה תהווה גשר לכלכלה שיתופית פתוחה ומועילה. "בשוק של מונופולים יש מרוויחים ויש מפסידים אבל בשוק חופשי שמתבסס על שיתוף פעולה כולם מרוויחים".

לראייתו, SoMo תוכל לעצב את עתיד התחבורה הודות למינוף הקישוריות החברתית, כמו שעשו שירותים כפייסבוק, לינקדאין ו-Airbnb. לדבריו, "SoMo מאפשרת למשתמשים לתכנן, לחלוק, ולנסוע בדרך פשוטה וקלה. הגדלת התפוסה הממוצעת בכלי הרכב תגרום לפקקי התנועה להיעלם, ותהיה לכך השפעה עצומה על כדור הארץ בעצם הפחתת הזיהום והפיכתו לירוק יותר".

בפועל, מתפקדת האפליקציה החדשה גם כיישום ניווט קלאסי שמציע הכוונה ומסלולים בהתאם לעומסי הכביש בזמן אמת. כמו כן, ביכולתה לשלוח עדכונים אוטומטיים בנוגע למיקומו וזמן ההגעה המשוער של המשתמש, כדי שלא יצטרך להתכתב בנושא בזמן הנהיגה.

Mobility HERE היא חברת בת של ענקית המיפוי הגרמנית HERE שהוקמה כ-NAVTEQ לפני כ-30 שנה, וב-2011 רכשה אותה נוקיה, כדי שתתפקד כחטיבת שירותי המיקום שלה. שנה לאחר מכן היא מוזגה עם שאר שירותי המיפוי והניווט. באוגוסט 2015 נרכשה על ידי BMW, אאודי ודיימלר-מרצדס בחלקים שווים בכ-2.8 מיליארד יורו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
לשיטתו טרמפיסטים זה איכסה?
לא יודע. תלוי כמה משלמים. למיטב ידיעתי אף נהג מונית או נהג אוטובוס לא עובד בזה מתוך תחביב אלא כי הוא מרוויח מזה כסף. אותו דבר נהגים ברכבים פרטיים. אם הטרמפיסט מוכן לשלם מספיק כסף אז ימצא הנהג שיסכים להסיע אותו (ובפרט אם זה ממילא על הדרך שלו, אחרת פחות משתלם) כסף זה תמריץ לא רע לאנשים כדי לעשות דברים שפחות מתחשק להם לעשות. לא מכריחים אף נהג ואם מישהו מעדיף לעשות שיחה פרטית ע"פ לעשות כסף מנסיעה שהוא ממילא עושה? תפדל. זכותו. זה המודל העיסקי של אובר. אף נהג אובר לא עושה את זה בגלל ציונות. הלוואי ויאשרו את כניסת אובר לישראל ואז נראה כולנו מה ישראלים מוכנים לעשות בשביל כסף. לדעתי יהיו עשרות אלפי נהגים בישראל שישמחו לאסוף טרמפיסטים בתשלום על הדרך. אני אחד מהם ואני לא מיוחד.
dw  |  10.01.19
לכל התגובות