אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זליכה יקבל 3.6 מיליון שקל מהפיצוי לפורום עוטף נתב"ג צילום: נמרוד גליקמן

זליכה יקבל 3.6 מיליון שקל מהפיצוי לפורום עוטף נתב"ג

שלושת היועצים ליישובים בעוטף נתב"ג ישלשלו לכיסם 10 מיליון שקל בעקבות העברת פיצוי של 100 מיליון שקל מרשות שדות התעופה. המכשול: היועץ המשפטי של משרד הפנים שמעכב כבר עשרה חודשים את החלטתו לגבי חוקיות ההסכם

08.01.2019, 06:56 | שחר אילן

הרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן גוריון הן לא היחידות שעשויות להרוויח דרמטית מחלוקת מענקי הפיצוי ליישובי עוטף נתב"ג. מי שעוד עשויים לגרוף רווח נאה הם שלושת היועצים שליוו את פורום ישובי עוטף נתב"ג במאבק: היועץ הכלכלי - החשב הכללי באוצר לשעבר ירון זליכה, היועץ המשפטי - עו"ד גדעון פישר, ומשרד יחסי הציבור איי־טים של נדב אברמוביץ'.

קראו עוד בכלכליסט

הם אמורים לקבל לפי ההסכם שלהם עם פורום עוטף נתב"ג סכום של 10 מיליון שקל, לפי חישוב של 9.5% מהמענקים לשנתיים. היועץ המשפטי של משרד הפנים בודק כבר עשרה חודשים אם ההסכם הזה חוקי.

לפני שלוש שנים הקימו חמש רשויות מקומיות — לוד, אור יהודה, יהוד־מונוסון והמועצות האזוריות עמק לוד וחבל מודיעין — את פורום עוטף נתב"ג, שפתח במאבק לקבל פיצוי מרשות שדות התעופה. דרישת הפיצוי מתייחסת לכך שהרשות לא משלמת ארנונה לשום ישוב, למגבלות החלות על גובה הבתים מסביב לנתב"ג שפוגעות ביכולת לגבות ארנונה והיטלי השבחה, ולמטרד הסביבתי.

ירון זליכה, צילום: בועז אופנהיים ירון זליכה | צילום: בועז אופנהיים ירון זליכה, צילום: בועז אופנהיים

שלושת היועצים שנשכרו לניהול המאבק עבדו לפי עיקרון של תשלום אחוזים רק במקרה של הצלחה. זליכה ופישר אמורים לקבל 3.5% כל אחד מהמענקים בשנתיים הראשונות ומשרד איי־טים 2.5%. במרץ העבירה עיריית לוד ליועץ המשפטי של משרד הפנים את השאלה האם אופן ההתקשרות הזה חוקי. זאת, לאחר שהועלתה הטענה שהתקשרות לפי אחוזים מהצלחה אינה חוקית. מאז עברו עשרה חודשים, אבל משום מה טרם התקבלה החלטה.

המאבק של הפורום נחל הצלחה לא מבוטלת. בחוק ההסדרים של 2019 שאושר במרץ האחרון נקבע שרשות שדות התעופה תעביר למדינה דיבידנד של 1.2 מיליארד שקלים ב־ 2019 ולאחר מכן תמלוגים בשווי 50% מהרווח השנתי הנקי. במשא ומתן לאישור החוק נקבע שהממשלה תעביר בשנתיים הראשונות כל שנה 100 מיליון

שקל ליישובים הנפגעים מנמל התעופה (ועוד 50 מיליון שקל ליישובים מוחלשים אחרים), ובשנים שלאחר מכן 67 מיליון שקל (33 מיליון שקל לישובים המוחלשים).

כך הועברו בשבוע שעבר 100 המיליון הראשונים מהם 51 מיליון לחמשת יישובי הפורום. סכום דומה צפוי בשנה הבאה ולאחר מכן 34 מיליון שקל בשנה. חלוקת המענקים השנה: לוד 23.3 מיליון שקל, אור יהודה 12.2שקל, עמק לוד 7.4, יהוד מונוסון 5.2 שקל וחבל מודיעין 2.9 שקל.

מפורום עוטף נתב"ג נמסר בתגובה כי "השכר המקובל עבור יועץ בודד בנושא הגדלת חיובי ארנונה בשלטון המקומי הוא כ־12%. במקרה הזה, כל היועצים יחדיו מקבלים שכר של פחות מ־10% לתקופה מוגדרת מראש, בעוד הרשויות מקבלות הכנסות ללא הגבלת זמן".

עוד טוען הפורום, כי "ההישג האדיר שהשיג הפורום, תוך תיקון עוול שנמשך 70 שנים, הינו הישג לדורות עבור הרשויות המקומיות והוא מעניק להן כלים חדשים לשיפור מצבן. הצוות המקצועי נבחר בהליך תחרותי והתשלום עבור העבודה הרבה והמקצועית שבוצעה הינו בעיקר על הצלחה בלבד, תוך מיקסום התועלות הציבוריות לרשויות. אם המאבק לא היה מצליח או נמשך עוד שנים רבות, לא היה מתבצע תשלום כלל. מעטות חברות הייעוץ שהסכימו לעבוד בשיטה זו. כל ההסכמים הועברו לעיונו של היועמ"ש של משרד הפנים, ובכפוף לכל דין".

תגיות