אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיכום CES: אין הברקות, רק חידושי טכנולוגיה שהתבגרו צילום: בלומברג'

CES 2019

סיכום CES: אין הברקות, רק חידושי טכנולוגיה שהתבגרו

ענקיות ההייטק אמנם מעדיפות לחשוף חידושים גדולים באירועים משלהן, אך עדיין ראינו כמה מגמות מעניינות בתערוכת CES שננעלה השבוע - וחידושים בתחומי הבית החכם, הרכב, הגיימינג ואחרים. כלכליסט מסכם את תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם

12.01.2019, 16:46 | רפאל קאהאן

תערוכת הטכנולוגיה CES בלאס וגאס, הגדולה מסוגה בעולם, נחשבה בעבר למקום קדוש עבור חובבי טכנולוגיה, גאדג'טים וחדשנות יצירתית. בשנתיים האחרונות הראתה סימני התעייפות חומר - מה שמתבטא במיעוט הכרזות מהותיות מצד ענקיות טכנולוגיה.

קראו עוד בכלכליסט

בעבר, היה ניתן לראות שלל מכשירי דגל או מוצרים חדשניים שיובילו את השוק לשנים הבאות, בעוד השנה ראינו בעיקר שדרוגים של מוצרים קיימים. ואולם, יש כאן תופעה מעניינת: התהפוכות החדשניות של השנים הקודמות התבגרו והפכו לקטגוריות מוצרי צריכה.

רובוט להגשת בירה שהוצג בתערוכה, צילום: בלומברג רובוט להגשת בירה שהוצג בתערוכה | צילום: בלומברג רובוט להגשת בירה שהוצג בתערוכה, צילום: בלומברג

אז אולי לא ראינו את הסמארטפון הדק בעולם או המחשב המהפכני הבא, אבל ראינו איך הסייענית הקולית הופכת לאיטה מגימיק לשירות שימושי. לפניכם חמש קטגוריות מוצרים שנחשפו כבעלות ערך לעתיד הקרוב, ואת השינויים שיחולו בהן.

1. בינה מלאכותית, סייעניות קוליות ובית חכם: החדירה משתלמת, הטקטיקה שונה

קטגוריה זו כוללת שני תחומים שעל פני השטח, אינם קשורים זה לזה: AI היא הטכנולוגיה שמפעילה את הסייעניות הקוליות, בעוד מוצרי בית חכם הם יישום של טרנד אינטרנט הדברים. ב-CES ראינו איך השילוב ביניהם הופך לסטנדרט. סייעניות קוליות כגוגל אסיסטנט ואלקסה של אמזון הן ממשק השליטה העיקרי בבית החכם.

מיתוג גוגל אסיסטנט בתערוכה, צילום: בלומברג מיתוג גוגל אסיסטנט בתערוכה | צילום: בלומברג מיתוג גוגל אסיסטנט בתערוכה, צילום: בלומברג

האחרונה הדגימה זאת היטב לפני כמה חודשים, כשחשפה שורת מוצרים מקוונים ביתיים, ביניהם שעון קיר ומיקרוגל. CES היתה ההזדמנות של גוגל להשיב מלחמה שערה: למשל, הציגה שעון מעורר חכם מבית לנובו, ואת פלטפורמת Connect שמיועדת להפוך את השימוש וההטמעה של אסיסטנט שלה ליצרניות אלקטרוניקה ומוצרים כדלתות.

שעון מעורר חכם מבוסס אסיסטנט, מתוצרת לנובו, צילום: בלומברג שעון מעורר חכם מבוסס אסיסטנט, מתוצרת לנובו | צילום: בלומברג שעון מעורר חכם מבוסס אסיסטנט, מתוצרת לנובו, צילום: בלומברג

עבור כל יצרנית מוצרי חשמל או אפילו דלתות. גוגל זקוקה לאסיסטנט על כמה שיותר מוצרים עם כמה שיותר משתמשים; בניגוד לאמזון שנשענת על הסייענית שלה לקידום מכירות מקוונות, גוגל ניזונה מהמידע ששותה אסיסטנט - מידע שהופך לחבילות פרסום ממוקד, מקור הרווח המרכזי שלה.

2. אוטומוטיב: רכב מחובר, אוטונומי וחכם מחפש קהל חדש

תחום התחבורה הולך ומתגבש כענף טכנולוגיה ואלקטרוניקה בידורית, מה שבלט במיוחד בכנס CES השנה. מובילאיי חשפה את האלגוריתמים שלה על הבמה ובישרה על עתיד ללא תאונות; בל חשפה את החזון שלה למונית מעופפת; BMW, שמפתחת זה מספר שנים מכונית חשמלית בעלת יכולות נהיגה אוטונומית בשם Next, הציגה אותו לציבור דרך חוויית VR; קיה חשפה מערכת לזיהוי רגשות הנהג והאחות החורגת יונדאי הציגה את התפיסה שלה לרכב מודולרי שיכול להתנייד בכל מצב בעזרת גלגלים מפרקיים דמויי רגליים.

מרצדס חשפה מערכת שליטה חדשה שמשלבת AI וסיוע קולי לנהג; קונטיננטל חשפה סייען חניה אוטונומי ורכיבים חכמים אחרים לכל חלקי הרכב; ומיצובישי החליטה לשלב רחפנים במערכת שתפקידה לספק לנהג ולרכב האוטונומי מבט על הסביבה שלו. כל החברות הללו הבינו ש-CES היא במה מצוינת לטכנולוגיות שלהן, בה הזדמנות להרשים ולהקסים קהלים חדשים.

המונית המעופפת של בל, צילום: בלומברג המונית המעופפת של בל | צילום: בלומברג המונית המעופפת של בל, צילום: בלומברג

3. מחשבים וגיימינג: החיים הם משחק

עולם המחשבים האישיים חווה התרסקות אדירה בשנים האחרונות, אך אשתקד נרשמה דווקא צמיחה קטנה ועמה תקוות לשיפור בעתיד. כדי להישען על מה שעבד, נמנעו היצרניות משינויים גדולים בקטגוריות המיינסטרים. לעומת זאת, בקטגוריית הגיימינג נרשמו שינויים חיוביים, בדמות דגמים קטנים, דקים וקלים מבעבר - מה שמנגיש את המחשבים הללו לקהלים רחבים יותר, שמחפשים גם דגם שיתאים למשימות שגרתיות יותר. כולן ביססו את המערכות שלהם על כרטיסי המסך החדשים של אנווידיה מסדרת 20X0 החדשה.

לפטופ הפוליו של HP, צילום: HP לפטופ הפוליו של HP | צילום: HP לפטופ הפוליו של HP, צילום: HP

יש כאן מגמה מעניינת: מצד אחד תעשיית הגיימינג זונחת אט-אט את עולם ה-PC כפלטפורמת משחק עיקרית ועוברת לקונסולות כאקסבוקס או פלייסטיישן ואפילו נינטנדו סוויץ'. השלב הבא הוא מעבר לזרמת משחקים דרך הענן, מה שיחסוך גם את השימוש בחומרה ייעודית. אבל עבור הגיימרים הכבדים באמת, אלה שמוכנים להוציא אלפיים דולר ויותר על מחשב, עדיין מקדמות חברות המחשבים דגמים חזקים במיוחד. ישנו ביקוש רב למחשבים הללו בסין, היכן שאין קונסולות משחק, ותרבות הגיימינג מתבססת על מובייל וחומרה ייעודית חזקה. לצד מחשבים חזקים ויקרים, מציגות החברות גם סדרות זולות יותר, עם מחשבים שעולים כאלף דולר.

חזון Athena של אינטל: עתיד המחשוב הנייד הוא לא מה שחשבתם ענקית השבבים הציגה תצורת לפטופ חדשה, במסגרתה יתוכננו מחשבים מהירים יותר, בעלי זמן סוללה של כעשרים שעות, חיבור מתמיד לרשת וכלי בינה מלאכותית. הצרכן לא בהכרח זקוק לכל זה, אך עדיין צפוי לצאת ולקנות כשיושקו הדגמים הראשונים בהמשך השנה ניצן סדן, תגובה אחתלכתבה המלאה

החברה היחידה שהציגה משהו חדש בתחום המחשוב הנייד היתה אינטל, שחשפה את פרויקט אתנה, תפיסת עיצוב חדשה שתגדיר את מבנה המחשב הנייד של השנים הבאות - ודגמים ראשונים שמתבססים עליה יגיעו לשוק תוך חצי שנה. יהיו אלה מחשבים היברידיים, עם חיבור קבוע לרשת, מעבדים מהירים וחסכוניים בחשמל והסתמכות על כלי בינה מלאכותית לשיפור הביצועים והתאמתם לצורכי המשתמש. האם הם שיאיצו את מכירות ה-PC? ימים יגידו.

4. תצוגה: ה-VR עוד מחכה על הקווים

תחום האלקטרוניקה הבידורית התבסס מאז ומתמיד על עולם הטלוויזיה כדי להגדיר את עצמו. אך בעידן של סטרימינג ורזולוציות גבוהות במיוחד כ-8K, התחום משתנה. יצרניות כסמסונג, LG וסוני התחרו על הצגת המסכים הגדולים והאיכותיים ביותר, ולא ראינו חידושים רבים בתערוכה. היחידה שהצליחה להתבלט היתה LG, שהציגה דגם מסחרי לטלוויזייה בעלת מסך גמיש ומתגלגל (אב הטיפוס שלו נחשף עוד ב-CES שעברה). כמו כן, נמשכה הירידה במחירי המסכים החכמים, תוצאה של שילוב בין הצפת השוק במסכים מוזלים מבית TCL והייסנס הסיניות, ושל תדירות שדרוג מסכים נמוכה.

מסך גמיש של LG, צילום: LG מסך גמיש של LG | צילום: LG מסך גמיש של LG, צילום: LG

תערוכת CES הראתה לנו שתעשיית המציאות המדומה עדיין לא מצאה את מקומה. נכון להיום רוב משתמשי ה-VR הם גיימרים (או חובבי פורנו), ואין תוכן מתאים בפלטפורמות הרלוונטיות כדי למשוך קהלים חדשים. משקפי המציאות המוגברת של מג'יק ליפ היו אמורים לדחוף קדימה את התחום, אך המוצר היה בוסרי מאוד. כמו כן המשקפיים עצמם עדיין גדולים, כבדים ומסורבלים מכדי לאפשר שימוש נוח ממושך.

5. מובייל: התחום קפוא, ממתין לטלפונים ההיברידיים

לא ראינו חידושי מובייל בתערוכת CES; למעט הסמארטפון ההיברידי FlexPai של חברת Royole שהוא הראשון שמגיע לשוק. הוא הוצג לראשונה לפני כחודשיים, ועתה זכו להתנסות בו עיתונאים ולדווח שהוא בוסרי מאוד. עם זאת, הוא עדיין מהווה סנונית ראשונה לטרנד המובייל המשמעותי הבא, כנראה הגדול ביותר מאז הפאבלט. ה-FlexPai עולה 1,300 דולר, וכנראה שיהיה הכי זול מסוגו.

מכשיר ה-FlexPai, צילום: royole מכשיר ה-FlexPai | צילום: royole מכשיר ה-FlexPai, צילום: royole

ימים קשים מאוד עוברים על יצרניות המובייל, והמצב לא עתיד להשתפר במהרה: ישנו קיפאון מורגש בתחום, וגם ענקיות כאפל וסמסונג צמצמו הזמנות והנמיכו ציפיות הכנסה, היצרניות הסיניות הבינו שעליהן למצוא מנועי צמיחה חדשים וכולם מהמרים על השוק ההודי. היצרניות מהמרות על טכנולוגיות הדור החמישי בסלולר, על אף שאין עדיין רשתות פעילות בפריסה משמעותית. למשל, AT&T נתפסה כממתגת את הרשת המהירה החדשה שלה כ-5G, על אף שאינה כזו. בפועל, כנראה שלא נראה מכשירי 5G עד האביב הקרוב, כשבראשם דגמים חדשים של וואווי וסמסונג.

ה-CES שננעלה השנה היתה מהתערוכות המבולבלות והמבלבלות שחובבי הטכנולוגיה חוו. האשמה היא כנראה ביצרניות שלא ממש הציגו חידושים מהותיים. מה שהוצג היה בעיקר המציאות והחיים עצמם - רק בשילוב טכנולוגיה. ואולי גם זו אמירה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות