אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הגעתם ברכבת לשוויץ? מונית מעופפת תיקח אתכם למלון צילום: Lilium

הגעתם ברכבת לשוויץ? מונית מעופפת תיקח אתכם למלון

שירות הרכבות הלאומי SBB מקיים מגעים עם חברת Lilium, שפיתחה מונית מעופפת קטנה לחמישה נוסעים, שטסה בעזרת 36 מנועים חשמליים זעירים; ואולם, בדרכו של המיזם עומדים גם ההתנגדות של שחקנים במערכת הפוליטית השווייצרית - וגם חוקי הפיזיקה

13.01.2019, 22:56 | שירות כלכליסט

ה-SBB, שירות הרכבות הלאומי של שווייץ בוחן תוכנית לשילוב מוניות מעופפות. החברה מקיימת מגעים עם חברת Lilium שמפתחת כלי טיס שכאלה - כך לפי דיווח של העיתון השווייצרי SonntagsZeitung.

קראו עוד בכלכליסט

ליליום כבר הדגימה אב טיפוס של מונית מעופפת שמסוגל לשאת חמישה נוסעים לטווח של 300 ק"מ, במהירות של 300 קמ"ש. העיצוב של המונית המעופפת מיוחד במינו: במקום מספר קטן של מנועים ומדחפים בעלי שטח פנים גדול, הכלי של ליליום נשען על 36 מנועים זעירים.

המונית המעופפת של ליליום, צילום: Lilium המונית המעופפת של ליליום | צילום: Lilium המונית המעופפת של ליליום, צילום: Lilium

דובר ליליום מסר לעיתון השווייצרי ששני הצדדים כבר חתמו על מזכר הבנות, ונמצאים במגעים לשיתוף פעולה. עדיין לא ידוע כיצד יפעל ואין גם לוחות זמנים להשקתו. יש להניח שאם יצא לפועל, יתחיל כפיילוט - יתכן שאף הראשון מסוגו בעולם.

אב טיפוס של מונית ליליום, צילום: Lilium אב טיפוס של מונית ליליום | צילום: Lilium אב טיפוס של מונית ליליום, צילום: Lilium

צ'יטי לא לבד המכונית המעופפת טסה כבר יותר מ-100 שנה חברות טכנולוגיה גדולות מתהדרות בפרויקטים שאפתניים לפיתוח מכוניות מעופפות, אך הן לא המציאו את הגלגל; מכוניות מעופפות קיימות מאז 1917, הודות לגאונים כהנרי פורד וגלן קרטיס - ובברית המועצות היו אפילו טנקים מעופפים. מתי תהיה גם לך מכונית מעופפת? ניצן סדן, 10 תגובותלכתבה המלאה

ואולם, יש לא מעט מגבלות בדרך להשקת שירות מוניות מעופפות בשווייץ; תיירי בורקארט, נציב התחבורה של המדינה ונציג המפלגה הדמוקרטית החופשית, טען שהתוכנית של ה-SBB "מוזרות ומרגיזות".  

כריסטוף נויהאוס, פוליטיקאי ממפלגת העם ומנהל תחום העבודות הציבוריות, התחבורה והאנרגיה בקנטון ברן הוסיף: "כשירות רכבות ציבורי, ה-SBB צריך לשקוד על פיתרון בעיות הרכבת, במקום לקפוץ לתוכניות אוטופיות של תחבורה אווירית".  

תחנת הרכבת בציריך. המונית מחכה על הגג, צילום: ויקימדיה תחנת הרכבת בציריך. המונית מחכה על הגג | צילום: ויקימדיה תחנת הרכבת בציריך. המונית מחכה על הגג, צילום: ויקימדיה

לצד האתגרים הפוליטיים, עומדים מכשולים קשים אחרים בדרכה של המונית המעופפת - בראשם חוקי הפיזיקה; כלי טיס שכאלה נועדו לטוס נמוך מאוד, אף נמוך ממסוקים, מה שישאיר זמן תגובה אפסי ביותר במקרה של תקלה קריטית.  

כשהגובה נמוך דיו, זו אפילו לא משנה אם את הפעולות יבצע טייס אנושי או טייס אוטומטי; מרחב התמרון האפקטיבי מצמצם יותר ויותר ככל שיורדים בגובה, וזה מה שמטריד רגולטורים: מוניות מעופפות שנופלות מהשמיים. תעשיות האירוספייס והרכב מנסות למצוא פתרונות לנושא, לשפר אמינות ויעילות מנועים ולחדד יישומי AI להתמודדות עם מצבי טיסה מורכבים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות