אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה מקדמת הקמת מתחמי "חנה וסע" עבור רשת הנתיבים המהירים בתל אביב צילום: רודי אלמוג

המדינה מקדמת הקמת מתחמי "חנה וסע" עבור רשת הנתיבים המהירים בתל אביב

לחניונים תהיה קיבולת של יותר מ-11 אלף כלי רכב, כאשר בדומה לנתיב המהיר הנוכחי בכניסה ממזרח לתל אביב בעלי מכוניות יוכלו להשאיר את הרכב ולהכנס לעיר בשאטלים

16.01.2019, 09:47 | ליאור גוטמן

ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקט הנתיבים המהירים בגוש דן פרסמה היום (ד) את המכרז להקמת שני חניוני ענק ומערך היסעים, זאת במסגרת פרויקט הנתיבים המהירים.

לחניונים תהיה קיבולת של יותר מ-11 אלף כלי רכב, כאשר בדומה לנתיב המהיר הנוכחי בכניסה ממזרח לתל אביב בעלי מכוניות יוכלו להשאיר את הרכב ולהכנס לעיר בשאטלים. המהלך אמור להוריד את עומסי התנועה בעיר, אולם בשלב זה לא ברור מתי הציבור ירגיש את זה, כיוון שלפי משרד האוצר וחברת נתיבי איילון שאחראית על הפרויקט הפתיחה לקהל מתוכננת לשנת 2025.

חניון חנה וסע ליד מחלף שפירים, צילום: רודי אלמוג חניון חנה וסע ליד מחלף שפירים | צילום: רודי אלמוג חניון חנה וסע ליד מחלף שפירים, צילום: רודי אלמוג

המכרז להפעלת פרויקט הנתיבים המהירים יצא לדרכו לפני כשנתיים וחצי במסגרתו המדינה רוצה לשכפל את הצלחת הנתיב המהיר הקיים כיום באזור נתב"ג. לפי נתיבי איילון הפרויקט החדש נועד לתת לציבור הנוהגים "אלטרנטיבה לעמידה היומיומית בפקק". אלו יוקמו בראשון לציון (כ-4,000 מקומות חניה) ובשפיים (כ-7,000 מקומות חנייה), עם מערך היסעים ללא תשלום של כ-10 קווים למוקדי תעסוקה מרכזיים במטרופולין תל אביב. למי שממש ממהר הפרויקט יכלול מערך נתיבים מהירים לאורך כביש 2 ("כביש החוף") וכביש 20 ("נתיבי איילון") (מכביש 57 ועד ראשון לציון - דרומה וצפונה, באורך מצטבר של כ-75 ק''מ) שבדומה לנתיב הנוכחי התנועה שם תהיה בתשלום רק אם יש מקום לתנועה בנתיב. במקביל, בעלי מכוניות שיקחו עם טרמפיסטים (קארפול) יהיו פטורים מתשלום.

במכרז צפויות להשתתף שש קבוצות אשר עברו בהצלחה את שלב המיון המוקדם. הקבוצות הן: שיכון ובינוי ואגד; מנרב-מטרופולין-מנוליד-שאשא; אשטרום-אורון; שפיר הנדסה אזרחית וימית; דן-דניה ו- אלקטרה-אפיקים. עבודות התשתית של הפרוייקט, כולל סלילת הנתיבים והקמת החניונים, צפויות להסתיים בשנת 2025. את הוועדה הבין משרדית שמפקחת על התחום מנהל סגן בכיר להחשב הכללי באוצר נחמיה קינד. עוד חברים בה משרד התחבורה, החברות הממשלתיות נתיבי איילון וענבל. המכרז מקודם בשיטת PPP - Public Private Partnership, במסגרתו הזכיין יתכנן, יממן, יקים, יתפעל ויתחזק את הפרויקט למשך תקופת הזיכיון, שאורכה יהיה 10 שנה.

שר התחבורה ישראל כץ צוטט באומרו ש"מדובר באחד הפרויקטים החשובים במטרופולין תל אביב שצפוי לשנות את המציאות התחבורתית בגוש דן ולשרת מאות אלפי נהגים". החשב הכללי רוני חזקיהו טוען שזהו פרויקט בעל חשיבות לאומית, שיצטרף לשורת פרויקטי PPP שמתוכננים להתבצע במסגרת תכנית 'תשתיות 2030' לפיתוח תשתיות בישראל. מנכ"ל חברת נתיבי איילון, איתמר בן מאיר, מסכם שזהו "מהלך חשוב, שיביא בשורה חדשה לציבור בישראל ויאפשר להם לשנות את הרגלי הנסיעה"

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
למספר 1- סבירות לא רע שרכבים אוטונומיים רק יחמירו את מצב הפקקים.
קודם כל, כי נסיעה לעבודה תהפוך לדבר פחות נוראי: גם אם עומדים בפקק- לפחות ברכב אוטונומי אפשר תוך כדי לצפות בסדרות, לדבר בטלפון או אפילו לעבוד. אז הרבה אנשים שהיום יוצאים יותר מוקדם/מאוחר לעבודה כדי להימנע מהפקקים, או אפילו, רחמנא ליצלן, משתמשים בתחבורה ציבורית כדי לחסוך לעצמם את הסבל הזה- עלולים להצטרף לעומדים בפקקים בשיא העומס. בנוסף, עם רכב אוטונומי לא צריך לחפש חניה: אפשר לנסוע ברכב ליעד- ואז שהוא יחפש לבד חניה בשולי העיר. התוצאה? אנשים שנמנעים משימוש ברכב בגלל קושי במציאת חניה- גם עלולים להתחיל להשתמש ברכב שלהם בשעות העומס. חוץ מזה, מוניות אוטונומיות כנראה יורידו משמעותית את מחירי המוניות. התוצאה עלולה להיות עלייה אדירה בכמות המוניות- וצי של מוניות אוטונומיות שיסתובבו ריקות ברחבי הערים בחיפוש אחר נוסעים, ויחמירו את הפקקים.
מישהו  |  18.01.19