אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סוגיית ירושלים תכריע את מכירת קואופ צילום: עומר מסינגר

סוגיית ירושלים תכריע את מכירת קואופ

רמי לוי ורשת זול ובגדול מוכנים לשלם יותר מהמתחרות, תמורת ביצור השליטה שלהן בבירה. המתחרים חוששים מהפיכת לוי ל"סולטן של ירושלים"

22.01.2019, 08:33 | מירב קריסטל

"אם רמי לוי יקנה את קואופ, הוא יהיה הסולטן של ירושלים. הוא ישלוט בעיר כמו בימי הטורקים", כך אומר ל"כלכליסט" גורם בכיר בענף הקמעונאות. ואכן, לרשת קואופ שהגיעה להקפאת הליכים ונמצאת כיום על המדף 14 סניפים בתחומי עיר הבירה. סניפים אלה הופכים את קואופ לאטרקטיבית, אך גם מסובכת בהיבט התחרותי, כיאה לירושלים.

קראו עוד בכלכליסט

חמש הצעות הוגשו לרכישת רשת המזון שנקלעה לקשיים. הגבוהה שבהן, זו של רשת רמי לוי שיווק השקמה, עומדת על 155 מיליון שקל. ההצעה הבאה בתור הוגשה על ידי רשת זול ובגדול של אבי יוחנן, ועומדת לפי הערכות על כ־150 מיליון שקל. ההצעות האחרות – של פרש מרקט, מחסני השוק ורשת ויקטורי נעות, לפי הערכות, בין 100 ל־110 מיליון שקל.

לא בכדי שתי הצעות הראשונות – אלו של רמי לוי ופרש מרקט – גבוהות בהרבה מהשלוש האחרות. לשתי הרשתות הקמעונאיות נוכחות דרמטית בעיר הבירה ובעליהן מעוניינים להעמיק את אחיזתם באזור עוד יותר.

רמי לוי הוא אחד השחקנים החזקים בשוק המזון. ברשות ההגבלים העסקיים מודאגים בעיקר מהשליטה הרחבה שהרשת בבעלותו תקבל בתוך ירושלים. לוי מחזיק כיום שישה סניפים בעיר הבירה. מדובר במספר הנמוך בהרבה ממספר הסניפים שמחזיקה זול ובגדול, העומד על 17. עם זאת, הסניפים הירושלמים של רמי לוי משתרעים על שטח של 3,500 מ"ר בממוצע, בעוד שסניפי זול ובגדול נעים מ־200 מ"ר ל־1,700 לסניף הגדול ביותר. אם תאושר מכירת קואופ לרמי לוי יעלה מספר הסניפים של הרשת בבירה ל־20, לא כולל שבעה סניפים הנמצאים בעוטף ירושלים וסניפי בית שמש ומודיעין המרוחקים יותר.

גורמים בענף, המצדדים במכירת הרשת ללוי, מסרו ל"כלכליסט" שסניפי הדיסקאונט הגדולים של לוי אינם מתחרים כיום בסניפי קואופ בשכונות, שם לוי כמעט שלא פועל. סניפי קואופ אינם גדולים. בכל הרשת יש רק תשעה סניפים שמשתרעים על שטח של מעל 1,000 מ"ר (הגדול מכולם הוא בית הכרם, המשתרע על פני 1,723 מ"ר). בנוסף, בירושלים ישנן רשתות עוצמתיות נוספות שיש להן מספר דומה של סניפים. לשופרסל למשל, יש 19 סניפים בעיר, כולל תת הרשת יש חסד, יש בשכונה ושערי רווחה זאת בנוסף לסניפים בכפר עציון ובמבשרת ציון וכן סניפי רשת Be שבבעלותה. "לשופרסל, למרות החוזק שלה, אין את אותה השפעה בירושלים כמו רמי לוי", אומרים בענף. "ולממונה על ההגבלים תיווצר גם בעיה אם זול ובגדול הם אלה שיקנו את הרשת".

סניף קואופ בירושלים , צילום: עומר מסינגר סניף קואופ בירושלים | צילום: עומר מסינגר סניף קואופ בירושלים , צילום: עומר מסינגר

גם לזול ובגדול יש מספר גדול של 17 סניפים בבירה. בעוטף ירושלים מפעילה הרשת שלוש חנויות נוספות. מדובר בשחקנית חזקה פחות מרמי לוי, אך גם היא לא תוכל לרכוש את סניפי קואופ ירושלים ללא התערבות הממונה.

לרשות ההגבלים העסקיים נוח יותר שמחסני השוק, פרש מרקט או ויקטורי, שלא מפעילות סניפים בירושלים — יקנו את קואופ, למרות שברשות מודעים לבעיות שעשויות לצוץ באזורים נוספים בארץ. כך למשל, הסניף של קואופ באשדוד מתחרה בסניפים של כל המציעים: רמי לוי, זול ובגדול, פרשמרקט, ויקטורי ומחסני השוק. בנוסף יש לקואופ סניפים בנתניה, שם היא מתחרה ברמי לוי, פרשמרקט וויקטורי; בהרצליה (מתחרה בפרשמרקט), בכפר סבא (מתחרה בויקטורי ורמי לוי) בגדרה (מתחרה בויקטורי) ובאילת (מתחרה במחסני השוק). בעיות דומות עשויות לצוץ בראשל"צ ובמודיעין.

לפי הרשות, אלה בעיות קטנות לעומת סוגיית רמי לוי וירושלים. הבדיקה הכלכלית שעורכים ברשות לרוכש הפוטנציאלי, כוללת גם בדיקת מחזור עסקי, פדיון סניפים ומרחקים גיאוגרפיים לפי חוק המזון, שכן במידה שמחזור המכירות של הקמעונאי עולה על 30% מסך כל המכירות באזור מסוים, עליו לקבל את אישור הממונה לפתיחת חנויות חדשות באזור.

גם הספקים חוששים שרמי לוי יקנה את הרשת וטוענים שההתחזקות שלו תבוא על חשבונם ודעתם תובא בחשבון. ייתכן שכמו במקרה מגה, הרשות תיתן אישור למכירה, בתנאים. כמו מכירת חלק מהסניפים בירושלים, מה שאולי יהפוך את הקנייה מבחינתו לפחות כדאית.

בינתיים, הנאמנים חוששים ממימון פעילות הרשת בתקופת ההמתנה להחלטת הממונה, שכן הרשת מדממת עשרות אלפי שקלים ביום. במקביל, נציגי 1,000 עובדי הרשת מתנגדים לחלוקתה. בענף טוענים שכרגע מסתמן שהממונה הצהירה שתצטרך זמן רב לבדיקת רמי לוי כדי לדרבן את הנאמנים של קואופ לבחור רוכש אחר.

תגיות