אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טכנולוגיות בנייה וכוח העבודה הזר בארץ

טכנולוגיות בנייה וכוח העבודה הזר בארץ

"הגדלת כוח העבודה הזר הכרחית לביצוע פרויקטים מורכבים בארץ"

22.01.2019, 14:14 | רועי פדלון

מוגש מטעם DUN'S 100

"לפני שאתם תצאו מהמרתף אנחנו כבר נסיים את בניית שלד המגדל", כך הבטיחו החברות הסיניות הראשונות שהגיעו לישראל כחלק מהכוונה לייעול ושיפור קצב ואיכות הביצוע בארץ. אך בפועל, השינוי אינו נראה בשטח, נכון להיום הדברים לא השתנו עדיין באופן מהותי.

ענף הבנייה והבצוע בישראל ספג מכה קשה בשנים האחרונות עם יציאתן מהתמונה של חברות ביצוע גדולות וקבלנים קטנים נוספים, בעיקר בעקבות קשיים כלכליים שנבעו מעלויות גבוהות וירידה ברווחיות. הדבר הביא את המדינה "לפתוח את השמים" ולאפשר פעילות של יותר חברות בניה זרות בישראל ולאחרונה גם מתאפשרת תוספת מכסות להקמתם של תאגידים פרטיים להבאת עובדים זרים לישראל ושיתוף פעולה עם חברות ניהול זרות.

חברות הביצוע בישראל וכן משרדי התכנון המובילים, אינם נופלים במקצועיות מהחברות המובילות בעולם כשזה נוגע לאמצעים וטכנולוגיות בנייה מתקדמות. בבנייה של רבי קומות בארץ למשל נעשה שימוש בתבניות חכמות שמטפסות באופן הידראולי מקומה לקומה של הבניין ומספקות ביצועים איכותיים עם פחות עבודת כפיים.

אנו יודעים לבנות כיום אזורים עתירי עבודה בבניין, בטכנולוגיה מודולרית, חצי מתועשת ומצליחים בדרך זו לחסוך חודשים רבים של זמן עבודה ובמקביל לחסוך בשכר העבודה. הבעיה המרכזית היא שגם טפסנות וקשירת ברזל – מהעבודות הפשוטות ביותר, הן כמעט זרות לפועל הישראלי הממוצע ומי שיודע לבצע זאת הם בעיקר פועלים זרים. הבעיה הייתה ונותרה מחסור של עובדים מקצועיים לבצוע עבודת הבנייה בטכנולוגיות מתקדמות. חוסר בידע מקצועי והבדלי מנטאליות הינם בנוסף גורמים משמעותיים בהגדלת מספר התאונות באתרי הבנייה.

מכאן, שהדרך המועדפת והמהירה לשיפור קצב הבניה בישראל, הינה הגדלת מספר העובדים הזרים וראשי צוותים דוברי השפה שיעבדו תחת החברות הישראליות הקיימות, ואישור לחברות הבניה הישראליות להביא לארץ חברות זרות לענפי המשנה בבניה, כגון: קבלני שלד, קבלנים לעבודות הרטובות, קבלני מערכות וכד'. העובדים הישראליים כאמור לא מקצועיים מספיק ובמדינת ישראל אין גוף של הכשרה מקצועית עבורם . כמו כן, הנסיון מלמד על הבדלי מנטליות גדולים, כלומר רק סיני יכול לנהל סיני, ולכן לנו, חברת פדלון לבניה, יש הסכם מסגרת עם חברת ניהול סינית בה מועסקים מהנדסים ומומחים בהנדסת תבניות המנהלים עבורנו את הפרויקטים ותחתם עובדים עבורנו עובדים זרים מסין.

אחת מטכנולוגיות הבניה החדשות בהן גדל השימוש בשנים האחרונות היא - "השפלת המים".

הנחת תשתיות או הקמת מרתפים בתת הקרקע מצריכה שימוש בטכניקה של השפלת מים. שכן עבודות מסוימות מצריכות ביצוע באזור הידוע כרווי במים, כמו בקרבת מי תהום, הים או הנחל ולא ניתן לבצע עבודות תת-קרקעיות, במקומות בהם מגיע מפלס מי התהום אל מעל לאזור העבודה . לשם ביצוע העבודות מתחת לקו המים, יהיה צורך להנמיך, או "להשפיל" את המים באופן זמני. לשם דוגמה בפרויקט קירוי איילון העתידי יצטרכו להשתמש לכל אורך העבודה בהשפלת מים בגלל המצאות אתר העבודה בסמוך לנחל איילון . הדבר נכון לגבי הקמת מרתפים במגדלי משרדים, מסחר ומלונאות בקרבת חוף הים או בהרחבה ובנייה של מרינה או נמל. כיום ידוע על צבר פרויקטים עתידיים שהם תולדה של הפיתוח המסחרי והתיירותי לאורך קו החוף.

פרויקטים כאלה כאמור מתבצעים כרגע בשיתוף חברות זרות ופועלים זרים המסוגלים להתמודד עם האתגר ההנדסי. חברת פדלון לבניה, היא בין חברות הביצוע העיקריות שמבצעות פרויקטים כאלה במסגרת בניה בסמוך למקורות מים לאור ניסיון מקצועי באתגרי ביצוע מיוחדים.

אחד הפרויקטים המרכזיים אשר במסגרתו אנו מבצעים בימים אלה "השפלת מים" הוא פרויקט מגדל ליאון בטיילת הרברט סמואל, פרויקט הנחשב מבחינת הביצוע לגולת כותרת הנדסית.

החניון בפרויקט נמצא 16 מטרים מתחת לפני הים ולכן הדרישות ההנדסיות היו מורכבות מאוד. הפרויקט דרש לבצע top down, כלומר אם ברוב המקרים בונים מלמטה למעלה, במקרה הזה בגלל המים יוצרנו "טבעות" מלמעלה למטה עד שהגענו לרצפה האחרונה".

רועי פדלון רועי פדלון רועי פדלון

השפלת מים ניתן לבצע בשלוש דרכים:

1. באמצעות בארות שקולטים את המים ומזרימים אותם לתעלות ניקוז. הבעיה העיקרית היא מגבלה של איכות המים והמליחות שלהם שלא תמיד מאפשרים לבצע את הזרמת המים בשיטה זו.

2. הזרמת המים לים – במקרים בהם הפרויקט בקרבת הים ניתן לקבל היתרים מהרשויות להקמת צינור שנכנס לעומק של 300 מטרים לים. גם כאן קיימת מגבלה הקשורה לעונת הרחצה. זו האופציה הכי טובה מבחינה הנדסית , אך מבחינה בירוקרטית היא הכי בעייתית.

3 . החדרה - כאשר מחדירים את המים מתחת לאקוויפר החוף, עד לסיום העבודות . זאת השיטה שהכי התאימה לפרויקט שלנו.

כאמור, את עבודות אלה בשוק העבודה של היום יכולים לבצע לרוב עובדים זרים המכירים ויודעים כיצד להתמודד עם הטכנולוגיה. הבעיה היא הבדלי המנטאליות בהרגלי העבודה ובסביבת העבודה, השונה כל כך ממה שהם מכירים מהבית. על כן, קיים בארץ מחסור בכוח עבודה מקצועי שכזה ולכן רוב חברות הביצוע מוחזקות היום כבנות ערובה בידי מספר מועט מידי של מומחים זרים בעבודות הייחודיות הללו שיצרו מונופול של ממש.

הדרך היחידה שבה ניתן לבצע שינוי מהותי ואמיתי בענף הבצוע בישראל ובעיקר בכל הקשור לבצוע פרויקטים מורכבים ומאתגרים בבצוע, היא דרך הכשרת העובדים המגיעים לארץ כבר בסין ובהמשך, בצוע חפיפה ארוכה של העובדים החדשים המגיעים לישראל עם עובדים ותיקים יותר באתרי הבניה. רק כך יהיה בידינו מאגר גדול מספיק ומגוון של כח אדם מקצועי ומצב זה יבטיח שנוכל לבנות בצורה איכותית ולקצר את תהליכי הבניה ללא תאונות מיותרות.

רועי פדלון הוא בעלים ומנכ"ל משותף בקבוצת פדלון

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות