אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צה"ל ומשרד התחבורה מקימים מעבדת סימולציה לאומית לרכב אוטונומי

בלעדי

צה"ל ומשרד התחבורה מקימים מעבדת סימולציה לאומית לרכב אוטונומי

הפרויקט יבחן את קבלת ההחלטות של הרכב בצורה ממוחשבת ומהירה מניסויי נהיגה אמיתיים, וישמש לאישור רכבים אזרחיים וצבאיים

23.01.2019, 09:01 | אודי עציון

צה"ל ומשרד התחבורה עובדים על פרויקט סימולציה לאומי, שיוכל לבחון בקרוב רכבים אוטונומיים. המטרה: לפתח יכולת לבחון את קבלת ההחלטות של הרכב, בצורה ממוחשבת, יסודית ומהירה בהרבה מניסויי נהיגה אמיתיים.

הפרויקט, שיבוצע בסיוע חברות אזרחיות המתמחות בתחום, ישרת את מערכת הביטחון וגם את הרשויות האזרחיות שיצטרכו לבחון ולאשר הפעלה בארץ של רכבים ללא נהג.

שברולט קולורדו שברולט קולורדו שברולט קולורדו

"לפני עשור, כשניסינו להפעיל בגבול עזה רכב אוטונומי מבצעי, הוא סטה יום אחד לתוך גדר בטיחות. הבנו שחייבים יכולת לבחון את המערכת האוטונומית ואת האלגוריתמים שלה ברמה שלא בדקנו רכב קודם", אומר סא"ל לאון, ראש תחום רובוטיקה הפורש, בחטיבה הטכנולוגית ליבשה באט"ל. מדובר היה ברכב הגארדיום, "שותף נאמן" בשמו הצה"לי, שבנו התעשייה האווירית ואלביט על בסיס רכב תומקאר, ומאז הוא הופעל בעיקר בשליטה אנושית מרחוק. בתאונה לא היו נפגעים.

התאונה חידדה בצה"ל את ההבנה עד כמה שונה צריכה להיות ההתייחסות לרכב אוטונומי לעומת רכב רגיל. סא"ל לאון: "ברכב רגיל אנחנו צריכים לבחון רק את החלק המכאני, איך הוא מאיץ ובולם, ומתי הוא יאבד אחיזת כביש ויהתהפך. ברכב אוטונומי אנחנו צריכים לבחון גם את הנהג ואיך הוא יגיב בכל סיטואציה. רק שהניתוח שלנו העלה אז שכדי לבדוק כל תרחיש, נצטרך לנסוע עם הרכב 40 מיליארד ק"מ, מה שייקח לנו שנים גם אם נבנה צי של כלי רכב זהים. ברור שזה לא מעשי ולכן התחלנו לבחן את השימוש בסימולציות, לצד בחינות פיזיות בנסיעה". אגב, כמה שנים אחר-כך הגיע מובילאיי ואישרה את החישוב הצה"לי, כאשר פירסמה הערכה שכדי לבחון רכב אוטונומי יש צורך בנסיעה של 43 מיליארד ק"מ.

צה"ל מפעיל מעבדת רובוטיקה, שמנהלת ניסויים ובוחנת טכנולוגיות חדשות מחו"ל. בשנה האחרונה הסבה המעבדה טנדר צה"לי חדש מדגם שברולט קולורדו לנהיגה אוטונומית, כדי לבחון עליו טכנולוגיות כאלה. במקביל עוסקת המעבדה בשיפורי אמצעי לחימה: למשל הסבת רובוטים לסילוק פצצות להפעלה באמצעות משקפי מציאות מדומה במקום שלט־רחוק רגיל, כדי שלמפעיל תהיה התמצאות טובה יותר בסביבתם.

"אנחנו חייבים להיות בקצה הטכנולוגיות, כדי שנוכל לבדוק ולהעריך מערכות חדשות שהתעשיות מציעות או מפתחות לצה"ל, ולשמש כמרכז הידע שלו בתחום", מסביר סא"ל לאון.

תגיות