אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המתכנת המתבודד שיצר את הרשת החברתית של מיליארד סינים צילום: WeChat

המתכנת המתבודד שיצר את הרשת החברתית של מיליארד סינים

ג‘אנג שיאולונג, אבי הרשת החברתית הסינית וויצ‘ט, השתמש בתיאוריה של פרויד כדי להביא את המשתמשים הראשונים לאפליקציה. המשימה הנוכחית שלו היא לגרום לסינים להיות יותר אותנטיים בפיד

26.01.2019, 10:26 | אופיר דור, בייג‘ינג
ג‘אנג שיאולונג נראה נבוך ולחוץ על הבמה במרכז הירידים של העיר גוואנג‘ואו בדרום סין, שם נערך מוקדם יותר החודש הכנס השנתי של הרשת החברתית הסינית וויצ‘ט. ”בכל שנה שואלים אותי האם ארצה להשתתף באירוע ואני עונה שאני עדיין מתלבט“, אמר ג‘אנג, נשיא קבוצת וויצ‘ט, בחיוך מבויש. בסוף הוא נתן את אחד הנאומים הארוכים ביותר שלו, שלוש וחצי שעות במהלכם הודה לפחות שלוש פעמים בטעויות שעשה לאורך הדרך.

המראה הפשוט של ג’אנג, בג‘ינס וסווטשירט, לא מסגיר כי מדובר במי שנהנה בסין מהערצה של כוכב רוק לפחות. ג‘אנג הוא האיש שיצר את וויצ‘ט, האפליקציה המפורסמת ביותר בסין, שחצתה אשתקד את רף מיליארד המשתמשים הפעילים. הוא ממשיך לנהל אותה מאז ועד היום. וויצ‘ט החלה ב-2011 כאפליקציית מסנג‘ר לסלולר דומה לוואטסאפ, אבל היום היא גם רשת חברתית עם פיד בסגנון פייסבוק, אמצעי תשלום ולמעשה אקוסיסטם שלם של יישומים המאפשרים לשחק משחקים, להזמין אוכל, להירשם לאירועים ולקרוא ספרים מבלי לצאת מהאפליקציה. קשה עד בלתי אפשרי להיות מבוגר מתפקד בחברה הסינית כיום ללא וויצ‘ט.

ג‘אנג שיאולונג מייסד וויצ ג‘אנג שיאולונג מייסד וויצ'ט בכנס השנתי | צילום: בלומברג ג‘אנג שיאולונג מייסד וויצ

”ברמה החברתית אני לוזר ולכן כולם הופתעו שיצרתי אפליקציה חברתית“, העיד על עצמו בעבר ג‘אנג (49), הידוע בתור טיפוס מופנם ומתבודד המתרחק מתשומת לב ומבריז באופן סדרתי מפגישות, כולל עם מנהגים פוליטיים בכירים. מסך הכניסה לאפליקציית וויצ‘ט, שמאות מיליוני סינים נחשפים אליו מידי יום, מציג תמונה של אדם יחיד המביט מהחלל אל כדור הארץ. לפי סברה פופולרית, התמונה הזו מבטאת את תחושת הבדידות של ג‘אנג עצמו.

זהיר במוניטיזציה של האפליקציה

לאחר סיום לימודיו באוניברסיטה, ייסד ג‘אנג ב-1997 את שירות המייל Foxmail. ג‘אנג תכנת לבדו את התשתית לשירות במהלך לילה אחד ו-Foxmail הפך למייל הנפוץ ביותר בסין באותה תקופה. לפי הדיווחים, ג‘אנג התנגד בתוקף להכניס מוניטיזציה ליישום. הזהירות בנוגע למוניטיזציה מלווה גם את ההתנהלות של וויצ‘ט, שמגבילה את מספר הפרסומות שיקבלו משתמשים דרך הפיד לשתיים ביום בלבד.

ב-2005 נרכש שירות המייל Foxmail על ידי ענקית הטכנולוגיה טנסנט. כחלק מהנדוניה קיבלה טנסנט גם את שירותיו של ג‘אנג, אותו מינתה למנהל מוצר הדואר האלקטרוני שלה. טנסנט התבססה בימים ההם על תוכנת מסנג‘ר למחשב בשם QQ שהיתה הפופולרית ביותר בסין, אבל דברים החלו להשתנות במהירות עם כניסת הסמארטפונים.

באוקטובר 2010 הבחין ג‘אנג פתאום בפופולריות המהירה לה זוכה אפליקציית מסנג‘ר קנדית למובייל בשם KiK. בשעת לילה מאוחרת הוא שלח מייל למנכ“ל טנסנט פוני מא והתריע בפניו כי טנסנט חייבת לפתח משהו דומה. הוא קיבל אישור מיידי לפעול ובסיוע 10 מתכנתים פיתח את הגרסה הראשונה לוויצ‘ט בתוך 70 יום. וויצ‘ט עלתה לאוויר בינואר 2011.

מסך הפתיחה של וויצ מסך הפתיחה של וויצ'ט | צילום: WeChat מסך הפתיחה של וויצ

ההשקה של וויצ‘ט לא היתה מוצלחת במיוחד. בשוק כבר היו מספר פתרונות דומים כולל אפליקציית מסנג‘ר של שיאומי. בנוסף הלקוחות הסינים נהנו מחבילות עשירות במסרונים ממפעילות הסלולר, אז למה הם צריכים מסנג‘ר? גם וואטסאפ היתה זמינה בשוק הסיני (האפליקציה נחסמה על ידי הממשל רק ב-2017), אבל החברה לא עשתה ניסיונות לבצע לוקליזציה למוצר ופיספסה את ההזדמנות בסין. ג‘אנג עצמו התעקש לא למנף את המשאבים של טנסנט כדי לקדם את המוצר החדש ולתת לו במקום לגדול אורגנית.

וויצ‘ט החלה לצבור תאוצה לאחר שהשיקה במאי 2011 את גרסה 2.0, שאיפשרה למשתמשים לשלוח אחד לשני הודעות קוליות קצרות של עד 60 שניות, במקום לכתוב טקסט. וואטסאפ לשם השוואה השיקה שירות כזה רק ב-2013. כדי למשוך עוד קהל נזכר ג’אנג באחד העקרונות הפסיכולוגיים המפורסמים של זיגמונד פרויד, לפיו מין הוא הכוח המניע מאחורי כל הפעולות האנושיות. כחלק מיישום זה הוכנסה לגרסה 2.5 של וויצ‘ט אופציה ליצור קשר עם האנשים שנמצאים סביבך.

מרכיב מיני כיכב גם בגרסה 3.0, בה נכנסה לוויצ‘ט האפשרות לשקשק את הטלפון כדי להתחבר עם אנשים שמשקשקים אותו באותו הזמן, ללא תלות איפה הם נמצאים בעולם. שקשוק הטלפון מלווה בצליל שמזכיר טעינת רובה, שעל פי הדיווחים ג‘אנג קיבל את ההשראה אליו לאחר ששיחק במשחק המחשב "קאונטר סטרייק". אך השקשוק מזכיר בתנועה גם אוננות, מה שתרם כנראה עוד קצת לפופולריות של וויצ‘ט. בזכות השקשוקים, ההיכרויות וההודעות הקוליות צברה וויצ‘ט 100 מיליון משתמשים רשומים בתוך כשנה וחצי מההשקה.

ג‘אנג מוגדר בסין כפילוסוף ואמן שמנסה לאבחן את התשוקות העמוקות של המשתמשים שלו, במקום להתבסס על סקרים. במצגת מ-2012 אמר ג‘אנג שהמשתמשים הם עצלנים מטבעם וצריך לסייע להם להפוך את חייהם לקלים יותר, לכן ”וויצ‘ט לא צריכה להכריח משתמשים לקרוא יותר טקסט ממה שהם יכולים לעשות בביקור אחד בשירותים“. הפיתוח הגדול הבא של וויצ‘ט ענה על דחף אחר של המשתמשים - חמדנות.

ג‘אנג מוגדר בסין כפילוסוף ואמן שמנסה, צילום: WeChat ג‘אנג מוגדר בסין כפילוסוף ואמן שמנסה | צילום: WeChat ג‘אנג מוגדר בסין כפילוסוף ואמן שמנסה, צילום: WeChat

וויצ‘ט השיקה ב-2013 ארנק אלקטרוני לתשלומים, אך רוב המשתמשים לא מיהרו לחבר את חשבון הבנק לאפליקציה. זה השתנה בראש השנה הסיני של 2014, כאשר וויצ‘ט השיקה יישום קטלני במיוחד. החברה איפשרה למשתמשים לשלוח אחד לשני מעטפות אדומות דרך האפליקציה כמתנה לחג, מעבירה למישור הווירטואלי את המנהג המסורתי העתיק של חלוקת מעטפות כסף. משחק סיני נלווה מאפשר למשתמשים לחטוף מעטפות שנשלחות בקבוצות וויצ'ט ולקחת את הכסף מתוכן. ”המתקפה על פרל הארבור“, כינה ג‘ק מא מעליבאבא את ההצלחה ההיסטרית של המעטפות האדומות.

אידיאליסט ונקמן

מעריציו של ג‘אנג רואים בו אידיאליסט ששואף לשפר את חייהם של המשתמשים. הוא מסרב למשל להכניס לאפליקציה חיווי על כך שההודעה ששלחת התקבלה, כפי שיש בוואטסאפ למשל, כיוון שלדעתו זה יבזבז את זמן הגולשים שיחכו לראות אם מה שכתבו נקרא. ”מוצר טוב הוא כזה שהמשתמשים עושים בו שימוש אפקטיבי כדי להשיג את מטרותיהם ואז מפסיקים“, אמר ג‘אנג. בניגוד לאפליקציות סיניות רבות אחרות, ג‘אנג מסרב גם לשלב פרסומות בדף הכניסה של וויצ‘ט כי ”זה יהיה כמו שאתה מנסה לדבר עם חבר ופרסומת תקועה לך מול הפרצוף“.

הגישה של ג‘אנג באה לידי ביטוי גם בציטוט מפורסם אחר שלו: ”אלגוריתמים חכמים מבני אדם אבל בני אדם יכולים להיות טובי לב“. בעקבות גישה זו הכניס ג‘אנג לגרסה 7 החדשה של וויצ‘ט, שיצאה בדצמבר האחרון, אפשרות של משתמשים להמליץ על תוכן לקריאה לחבריהם, במקום להתבסס על אלגוריתם שידחוף תוכן פופולרי למשתמשים כמו שעושות אפליקציות רבות בסין. בכל זאת קדוש הוא בוודאי לא. כשקמים לוויצ‘ט מתחרים, ג‘אנג ממהר לחסום את האפשרות לשתף בוויצ'ט קישורים לאפליקציות החדשות.

אף על פי שלא סביר שהסינים ינטשו בקרוב את וויצ‘ט ככלי תקשורת מרכזי, האפליקציה כבר לא נחשבת קולית כמו בעבר, בייחוד בקרב הקהל הצעיר. הבעיה באה לידי ביטוי בעיקר בפיד של האפליקציה. וויצ‘ט קיבלה עם השנים אופי עסקי כיוון שמשתמשים רבים משתמשים בה כדי לתקשר עם לקוחות ועמיתים. התוצאה היא שהפיד באפליקציה משעמם בערך כמו זה של לינקדאין. המשתמשים יודעים שעמיתיהם והבוסים שלהם צופים ולכן עסוקים בניהול רושם מתמיד. את הביטוי העצמי האותנטי הם משאירים לאפליקציות אחרות כמו למשל אפליקציית הסרטונים הקטנים טיק טוק.

”הפיד שלנו הפך למקום מאוד שמרני עבור רשת חברתית, אנשים מנסים להציג את הצד הטוב שלהם כדי לקבל הכרה מאחרים“, הודה ג‘אנג בנאומו החודש. הפתרון של וויצ‘ט לבעיית חוסר האותנטיות הוא אופציה חדשה להקליט סרטון קצר, שנשאר באוויר 24 שעות בלבד לפני שנמחק, כלומר אינו משאיר עקבות קבועות ברשת. ג‘אנג מקווה שכך יסכימו המשתמשים להראות צד אנושי יותר בחייהם לעומת תמונות וסרטונים מהונדסים ומזויפים שנועדו להרשים.

אפשר כנראה להגיד שזה די אירוני, כשמתכנת מתבודד שלא מחזיק פרופיל ציבורי בעצמו, מבקש מהמשתמשים שלו לחשוף את עצמם יותר. בכל זאת, בהשוואה למארק צוקרברג ופייסבוק, וויצ‘ט עושה את זה עדיין יחסית בחן.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות