אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פייסבוק משיקה בישראל את כלי ניטור הפרסומות הפוליטיות צילום: גיל נחושתן

פייסבוק משיקה בישראל את כלי ניטור הפרסומות הפוליטיות

הכלי יושק במרץ הקרוב; הוא יאפשר לגולשים לדעת אילו גורמים עומדים מאחורי קמפיינים ומי שילם כדי להשפיע על מערכת הבחירות. השירות נועד לצמצם את הסיכוי למעורבות זרה - כפי שקרה בבחירות 2016 בארה"ב

28.01.2019, 13:38 | עומר כביר

בדיוק בזמן לבחירות: פייסבוק תשיק בישראל את כלי שקיפות הפרסומות הפוליטיות שלה, שיאפשר לגולשים לראות מי הגורמים ששילמו על פרסומות ברשת החברתית ויסייעו למנוע התערבות זרה במערכת הבחירות.

קראו עוד בכלכליסט

לפי הודעה לעיתונות ששלחה החברה, הכלים יושקו בארץ במרץ הקרוב. עם השקתם, יחויבו מפרסמים לקבל הרשאה מיוחדת להצגת פרסומות שקשורות לבחירות. במקביל, יוצג למשתמשים מידע נרחב יותר על פרסומות שקשורות למערכת הבחירות. לצורך כך, תשמור פייסבוק את הפרסומות הללו בארכיון פתוח, בו ניתן יהיה לחפש ולעיין בפרסומות למשך שבע שנים.

נערכים לבחירות. אילוסטרציה, צילום: עמית שעל נערכים לבחירות. אילוסטרציה | צילום: עמית שעל נערכים לבחירות. אילוסטרציה, צילום: עמית שעל

המידע שיוצג בארכיון יכלול, לצד כל הפרסומות שהוציא גורם מסוים, גם את המחיר ששולם על פרסומת מסוימת ומידע דמוגרפי על הקהל אליו נועדה. הכלים החדשים יצטרפו לכלים קיימים שמאפשרים לראות בכל עמוד פייסבוק את הפרסומות שרכש, וכן מידע על שמות קודמים שבהם השתמש והתאריך שבו נוצר.

"פייסבוק כולה מקדישה זמן, אנרגיה ומשאבים ניכרים למאבק בשחקנים שליליים ולהגברת השקיפות ובה בעת פועלת לסייע לאנשים להשמיע את קולם בתהליך הדמוקרטי", אמרה מנהלת מחלקת הפוליטיקה הגלובלית וקשרי ממשל בפייסבוק, קייטי הרבת', בהודעה לעיתונות. "העבודה שלנו לקראת מערכות בחירות אינה מסתיימת לעולם. כשמדובר בשחקנים שליליים, אנו פועלים ללא הרף כדי להקדים תרופה למכה. הגברת השקיפות בפרסום של מודעות פוליטיות מהווה חלק חשוב במאמץ זה".

פייסבוק הקדימה את הממשלה

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ברכה על המהלך, אך אמרה שהאחריות האמיתית בנושא צריכה להיות של המדינה: "השקת השירות החדש של פייסבוק היא מהלך טוב וחשוב, אבל לא יכול שהשירות הזה יוציא את האחריות מידיהם של המפלגות והמדינה. לא יכול להיות מצב שנעשה אאוטסורסינג להסדרת המערב הפרוע המתרחש בעת בחירות במרחב הדיגיטלי, ואסור בשום פנים ואופן שהמוצר הזה יהווה תחליף להליך החקיקה שלנו".

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, צילום: עמית שאבי ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר | צילום: עמית שאבי ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, צילום: עמית שאבי

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) שיקפה סנטימנט דומה. "זו תקופה מטורפת בה לפייסבוק יש יותר אחריות חברתית ממפלגת השלטון!", היא אמרה. "שעות ישבנו בוועדת החוקה כדי לתקן את חוק התעמולה כך שתהיה חובת שקיפות בפרסומים ממומנים. זאת רק כדי שמפלגת הליכוד והעומד בראשה יחסמו כל יוזמה שחלילה תגביל את היכולת שלהם לנהל מערכת בחירות של הסתה ופייק ניוז. למרות הצעד החשוב שפייסבוק עושים יש סכנה ממשית בהפרטת יכולת האכיפה על תעמולת בחירות לחברה עסקית ופרטית זו חובת המדינה, ואל לנו לסמוך על בעלי אינטרסים לבצעה".

ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני), יו"ר שדולת המרחב הווירטואלי בכנסת, הוסיפה: "פייסבוק עקפו את ראש הממשלה שהתנגד להעביר את חוק השקיפות ברשת. זה חודשים שאני מתריעה מהסכנה לזיהום קשה של מערכת הבחירות באמצעות פרסום מידע מעוות על ידי גורמים אנונימיים שיגרמו להשפעה בלתי הוגנת על התודעה. טוב שפייסבוק הרימו את הכפפה ברגע האחרון, ויתרמו לצמצום התופעה, למורת רוחו של הליכוד, שרוצה להמשיך ולהפעיל ברשת צבא בוטים אלים".

מצד אחד מנגישים, מצד שני חוסמים

בעוד פייסבוק מרחיבה את תפוצת כלי ניטור הפרסום, בחרה החברה לצמצם את היכולת של גורמים אחרים לעקוב אחר קמפיינים פוליטיים בה: ארגון WhoTragetsMe, שמוקדש למעקב אחרי פרסומות ברשתות חברתיות, אמר לגרדיאן הבריטי ששינויים שביצעה פייסבוק לאחרונה הגבילו משמעותית את יכולתו לאסוף מידע על טרגוט משתמשים בידי קמפיינים פוליטיים. לדבריו, כל הניטור שלו, שמבוסס על תוסף דפדפן שמשתמשים מתקינים, איפשר לחשוף שיטות פרסום של פוליטיקאים, והקשה עליהם להסתיר פרסומות שליליות.

"לפני עשרה ימים, התוכנה שלנו הפסיקה לעבוד והמאמצים לתקן אותה היו קשים מבעבר", אמר מייסד הארגון, סאם ג'פרס, לגרדיאן. "פייסבוק חוסמת את הקוד שלנו בכוונה. כשביצענו שינויים קטנים הם הגיבו בעדכונים נוספים בתוך שעות. זה קורה בשנה שבה יותר משליש מאוכלוסיית העולם מצביעה, עם בחירות באיחוד האירופי, הודו, קנדה, אוסטרליה, דרום אפריקה, ישראל ואוקראינה. הם מנסים לחסום אקטיבית את הפרויקט שלנו מלאסוף מידע על הפרסומות שהם מציגים, ולמי הן מופנות. כמובן שאנחנו חושבים שזו החלטה שגויה".

מפייסבוק נמסר בתגובה: "אנחנו משפרים בקביעות את הדרכים שבהם אנו מונעים גישה לא מאושרת מצד גורמי צד-ג', כמו תוספים לדפדפן, על מנת לשמור על המידע של האנשים. זה היה עדכון שגרתי שקשור לתוספים של חסימת פרסומות ואיסוף פרסומות, שיכולים לחשוף מידע של אנשים לשחקנים רעים בדרכים בלתי צפויות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות