אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק המובייל, תמונת מצב: ההאטה בסין נמשכת, אך הצרכן עדיין מוכן לשלם אלף דולר לטלפון צילום: ניצן סדן

שוק המובייל, תמונת מצב: ההאטה בסין נמשכת, אך הצרכן עדיין מוכן לשלם אלף דולר לטלפון

חברות מחקר חשפו ירידה של 14% במכירות הסמארטפונים בסין, שוק הסלולר הגדול והפעיל בעולם. הירידה היא בעיקר בקטגוריית הטלפונים המוזלים, בעוד קטגוריית הפרימיום הצליחה לצמוח למרות המחיר הבעייתי; ואולם, עדיין מדובר בחדשות רעות ליצרניות בכל העולם

29.01.2019, 17:20 | רפאל קאהאן

המשבר בשוק המובייל נמשך ואף מחריף - כך לפי נתוני חברות המחקר קנאליס וקאונטרפוינט. שוק המובייל הסיני, הגדול והפעיל בעולם, נפגע אף הוא ונתונים מהרבעון האחרון של 2018 מגלים שמצבו החמיר: לפי ניתוח קנאליס, המכירות ירדו ב-14% בהשוואה ל-2017, שבעצמה כללה ירידה של 4% בהשוואה ל-2016.

קראו עוד בכלכליסט

החברות הגדולות דווקא רשמו צמיחה בסין, לפחות המקומיות שבהן: וואווי, שנמצאת בדרכה להפוך ליצרנית הסלולר הגדולה בעולם, צמחה בכ-16% וכיום שולטת ב-27% מהשוק הסיני. במקום השני ניצבות Oppo ו-Vivo, כשכל אחת מחזיקה כ-20% ובשלישי - שיאומי, שמחזיקה ב-12% ורשמה צמיחה של 1% בלבד. Vivo ו-Oppo הם מותגים שבבעלות קבוצת BBK, שמחזיקה גם ב-OnePlus. אפל, לעומת היצרניות הסיניות, לא רשמה צמיחה כלל ונשארה עם 9% מהשוק.

מכשיר ה-R17 של Oppo, צילום: Oppo מכשיר ה-R17 של Oppo | צילום: Oppo מכשיר ה-R17 של Oppo, צילום: Oppo

ניתוח של חברת קאונטרפוינט מספק סיבה אפשרית למספרים הללו: קטגוריית המכשירים שנפגעה יותר מכל היא המוצרים המוזלים - סמארטפונים של פחות מ-200 דולר - שחוותה ירידה של 10% בהשוואה לאשתקד; אלו הם טלפונים נפוצים ביותר בסין, וחברות סיניות מתמחות בייצור מכשירים בקטגוריה זו. קטגוריית מכשירי הביניים (200 עד 400 דולר) ירדה רק ב-1%, ואילו קטגוריית הפרימיום (400 ואילך) אף צמחה ב-18%.

לפי קאונטרפוינט, קטגוריית הפרימיום פשוט התפצלה: מכשירי פרימיום הם כאלה שמצוידים במיטב הרכיבים והיכולות, אך לא כולם גם מקבלים את המחיר היקר ביותר. ישנם מכשירי פרימיום זולים יחסית שעולים עד 600 דולר, כמו הוואן פלוס 6T, מכשירי פרימיום סטנדרטיים שעולים עד 800 דולר כמו הגלקסי S9, ומכשירים יקרים במיוחד כמו האייפון XS Max שמחירו מתחיל ב-1,100 דולר. בפלח הכי יקר דווקא מצליחה אפל ומחזיקה בכ-80%, כשאחריה סמסונג.

   

הנתונים האלה מעידים בעיקר על דבר אחד: הצרכנים לא פוחדים לרכוש סמארטפונים יקרים. הם אולי רוכשים פחות מהם - אך הייקור השתלם ליצרניות. ישנן הערכות לפיהן כניסת רשתות דור חמישי יעודדו צרכנים לשדרג טלפונים ויחלצו את התעשייה מהקיפאון היחסי, אך לא כך הוא הדבר: ראשוני המכשירים האמורים יהיו יקרים ביותר, ורק שווקים צרים יוכלו ליהנות מתשתית 5G פעילה; גם אם ימשכו את המאמצים המוקדמים למיניהם, זה יקרה רק באזורים אליהם הגיעה התשתית. לפיכך, כנראה שסבבי שדרוג הטלפונים ימשיכו להתארך (לפני חמש שנים ארכו שנה עד שנה וחצי, וכיום הם עומדים על יותר משנתיים), לפחות עד שיפציעו טכנולוגיה חדשנית דיה או טרנד עיצובי יוצא דופן.

תגיות