אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח מיקרוסופט: שלושה ניצחונות, שלושה אתגרים צילום: microsoftproductreviews.com

פרשנות

דו"ח מיקרוסופט: שלושה ניצחונות, שלושה אתגרים

ענקית התוכנה הצליחה לצמוח יפה בתחומים בהם חברות אחרות נתקלו במחסומים, לפעמים אפילו בלי לנסות; ואולם, העתיד צופן לה אתגרים חדשים - מהתמודדות עם מפתחים זועמים ועד לצמיחה הסינית בזירת הענן ולמלחמת הסחר של ארה"ב

31.01.2019, 15:03 | רפאל קאהאן

מיקרוסופט מעולם לא ניסתה להתבלט ברוח וצלצולים, ובשנים האחרונות אף גברה הדיסקרטיות שלה בהשראת מנכ"לה סאטיה נאדלה, שהחליף לפני כארבע שנים את סטיב בלאמר המוחצן. נאדלה שינה באחת את המיקוד של מיקרוסופט, ולידיו מגע זהב: לפני כמה חודשים הגיעה החברה לשווי של טריליון דולר, וכיום היא החברה האמריקאית בעלת שווי השוק הגדול ביותר - 800 מיליארד דולר. לעומתה, שווה אפל 730 מיליארד דולר ואילו אמזון - 779 מיליארד. ובניגוד לרבות ממתחרותיה, מצליחה מיקרוסופט לשמור על יציבות. 

קראו עוד בכלכליסט

הדו"ח הרבעוני שפרסמה אמש מראה הצלחות בשלושה תחומים טכנולוגיים שהיו מאתגרים במיוחד השנה. הראשון הוא חומרה לצרכן: החטיבה שמייצרת את מחשבי הסרפס הצליחה להגיע להכנסות של 1.89 מיליארד דולר, זינוק של 40% בהשוואה לרבעון השלישי. מיקרוסופט אפילו לא ניסתה להצליח שם; המחשבים שלה נועדו לתפקד כתצוגת תכלית ליישומי ווינדוס ולא להתחרות בשותפותיה, יצרניות המחשבים. בלי משים, הפכה החברה לאחת מחמש הגדולות בתחום הזה בארה"ב. 

לפטופ מסדרת סרפס. להצליח בלי לנסות, צילום: Microsoft לפטופ מסדרת סרפס. להצליח בלי לנסות | צילום: Microsoft לפטופ מסדרת סרפס. להצליח בלי לנסות, צילום: Microsoft

התחום השני הוא גיימינג: אמנם קונסולת האקסבוקס היא סיפור הצלחה ותיק, אך השנה כבר ציפה הקהל לדגם חדש של הקונסולה הוותיקה או לפחות לשדרוג מורגש - דברים שלא קרו. כנוסף, לא השיקה מיקרוסופט כותרים מסחררים, ולא היתה סיבה לצמיחה; ואולם, עדיין רשמה גידול של 8% בהכנסות. התחום השלישי הוא זירת הענן החכם, כלומר בינה מלאכותית לארגונים. גם בו התחזקה, על אף תחרות קשה מצד IBM וגוגל.

מיקרוסופט פעילה בתחומים רבים, ונראה שכולם מכוונים למטרות הנכונות; רוב האנליסטים צופים תמונה ורודה עבור מנייתה בחודשים הקרובים. עם זאת, יש למיקרוסופט מה להוכיח, ולאו דווקא למשקיעים: אתר משאבי המפתחים גיטהאב, אותו קנתה באוקטובר שעבר ב-7.4 מיליארד דולר, החל לאבד משתמשים; מפתחים רבים, בעיקר בתחום הקוד הפתוח, מתייחסים אל מיקרוסופט כאל פיל שנכנס לחנות החרסינה הקבועה שלהם. החברה תצטרך להוכיח לקהילה שהיא מודעת לצורכי המפתחים ויודעת לספק להם ערך, כדי שרכישת הענק לא תתגלה כבזבוז.

גיטהאב, צילום: שאטרסטוק גיטהאב | צילום: שאטרסטוק גיטהאב, צילום: שאטרסטוק

אתגר שני נמצא בתחום הענן, שוק שיגיע בשנים הקרובות לשווי של טריליון דולר, וכנראה שימשיך להישלט בידי AWS מבית אמזון. מיקרוסופט היא השנייה בגודלה בזירה, ותידרש להשקיע הון לא מבוטל בתשתיות כדי לענות על צורכי לקוחות - מה שיתבטא בהוצאות תפעול. תשתיות הענן הארגוני הן עניין עדין מאוד, שמחייב תכנון מדויק לטווח ארוך, עם יכולת תגובה לשינויים בדרך. קשה מאוד לחזות שינויים בתחום התשתית בטווח הקצר; למשל, ההחרפה במתח בין סין וארה"ב הוביל לצמצום הזמנות רכיבי שרתים, מה שפגע באינטל, סמסונג ואנווידיה.    

האתגר השלישי הוא הבעייתי מכולם, שכן עלול להשפיע על אפשרויות הצמיחה שלה: מלחמת הסחר שהביאה את ממשלת סין לדחוף חברות כטנסנט, עליבאבא ו-וואווי להגדיל את פעילות מחשוב הענן שלהן במדינות מתפתחות ובאירופה, ולנסות לשבור את השוק ולהזיק למתחרות האמריקאיות. בשווקים מסוימים זה עובד לא רע, ומהווה מחסום לצמיחת חברות ענן מערביות שמנסות להתרחב לאפריקה ודרום אמריקה. ימים יגידו אם החברה תצליח לנווט בין הסערות הללו; נראה שיש לה את הנתונים להצלחה, ומנטליות ניהולית נכונה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות