אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח פייסבוק: קיימברידג' מי? הציבור התרגל למחדלי הפרטיות צילום: The Telegraph

פרשנות

דו"ח פייסבוק: קיימברידג' מי? הציבור התרגל למחדלי הפרטיות

מגמת נטישת המשתמשים באירופה ובארה"ב נבלמה, על אף שהחברה רק הצהירה שתתקן דרכיה ובפועל המשיכה לפגוע בפרטיות הגולשים. הנכונות של הציבור לשכוח ולסלוח נותנת לפייסבוק אישור להמשיך לפגוע בהם, גם כשבכיריה נחקרים וננזפים בידי מחוקקים

31.01.2019, 19:45 | עומר כביר
כמה זמן צריך לוקח לציבור לשכוח פרשה חמורה שפגעה אנושות בפרטיות של עשרות מיליוני גולשים, פרשה שכשרק יצאה התפרסמה עוררה זעם ציבורי אדיר, תפסה כותרות במשך שבועות וחודשים, הביאה את המייסד והמנכ"ל לחקירה פומבית, מתוקשרת וארוכה בפני שני בתי הקונגרס, ושינתה לחלוטין ובצורה רחבה את היחס לחברה ולפרטיות בכלל? לפי הדו"ח הרבעוני האחרון של פייסבוק, קצת פחות משנה.

קראו עוד בכלכליסט

פרשת קיימברידג' אנליטיקה לא הביאה לירידה כוללת במספר המשתמשים של פייסבוק, ובאזור אסיה-פסיפיק והאזור שמכונה בדו"ח "שאר העולם" הם גדלו בשנה האחרונה בקצב קבוע. אבל בארה"ב מספר המשתמשים תקוע פחות או יותר מאז אמצע 2017, ובאירופה הוא ירד במשך שני רבעונים רצופים – ימי השיא של הסיקור התקשורתי והעניין הציבורי בפרשה האמורה, ושערוריות אחרות שקשורות ברשת החברתית.

הפגיעה בפרטיות לא הבריחה את הגולשים, צילום: שאטרסטוק הפגיעה בפרטיות לא הבריחה את הגולשים | צילום: שאטרסטוק הפגיעה בפרטיות לא הבריחה את הגולשים, צילום: שאטרסטוק

ברבעון האחרון של 2018, המגמה הזו נעצרה. באירופה מספר המשתמשים שב לעלות, ועם תוספת של 4 מיליון משתמשים יומיים לעומת הרבעון השלישי של השנה מספר המשתמשים שם חזר לרמתו בסוף הרבעון השני של 2018, ימי השיא של פרשת קיימברידג' אנליטיקה - 282 מיליון. במקביל, מספר המשתמשים הפעילים בחודש הגיע הרבעון לשיא חדש של 381 מיליון (גידול של 1.6% לעומת הרבעון הרציף). בצפון אמריקה המספרים פחות מרשימים - תוספת של מיליון במספר היומיים ל-186 מיליון וקיפאון במספר חודשיים שנשאר על 242 מיליון - ואולם השוק שם נמצא ברוויה עוד קודם לקיימברידג' אנליטיקה.

בסך הכול, מספר המשתמשים הפעילים בחודש עלה ב-9% לעומת הרבעון המקביל ב-2017 וב-2% לעומת הרבעון הרציף והגיע ל-2.32 מיליארד איש. מספר המשתמשים הפעילים ביום עמד על 1.52 מיליארד, עלייה של 9% לעומת הרבעון המקביל וכ-2% לעומת הרבעון הרציף.

אבל מספרי המשתמשים, העובדה שהנטישה לא רק נבלמה אלא שינתה כיוון גם מייצגים משהו חשוב יותר מעוד הכנסות. זהו מדד לנכונות של המשתמשים להחליק על טעויות גסות שעשתה החברה, ולחזור לפלטפורמה שלה. לא בהכרח כי הם סלחו, לא בהכרח מכיוון שפייסבוק הצליחה לשקם את האמון שלהם בה, אלא מפני שבסופו של דבר החוויה שהיא מציעה - הצורך או הרצון להיות בפלטפורמה ולתקשר עם כל מי שנמצא שם - מושכים יותר מכוח הדחייה שמייצגים המעשים המכוונים והטעויות הגסות של החברה.

יד חופשית. מארק צוקרברג, תמונה: CNN יד חופשית. מארק צוקרברג | תמונה: CNN יד חופשית. מארק צוקרברג, תמונה: CNN

בשנה האחרונה התאמצה פייסבוק להציג תדמית של חברה ששינתה פניה, שלמדה את לקחי העבר וביצעה שינוי תרבותי משמעותי. הבעיה היא שנראה שהחברה לא באמת הפנימה את השינוי שהיא צריכה לבצע, כפי שמעידות שתי חשיפות משמעותיות מהשבוע האחרון. העדכנית מבניהן חשפה שהחברה שילמה למשתמשים, בהם בני נוער, 20 דולר בחודש כדי להפעיל אפליקציית מחקר שמנטרת כמעט כל פעולה שהם מבצעים בסמארטפון. השנייה, המהותית יותר, עסקה בתוכנית לבצע איחוד תשתיתי וטכנולוגי של פלטפורמות הצ'ט שלה - ווטסאפ, אינסטגרם ופייסבוק מסנג'ר - באופן שיספק לה שליטה גדולה יותר על מידע המשתמשים ויאפשר לה להרכיב פרופילים אישיים מפולחים יותר.

זו בדיוק ההתנהגות שהיינו מצפים מפייסבוק של לפני שנה, אבל לא מחברה שטוענת לשינוי תרבותי נרחב כמו זה שצוקרברג התחייב לבצע. פייסבוק, במהלכים שהתפרסמו שלא ברצונה, הדגימה שהיא ממשיכה לראות במידע המשתמשים מטבע עובר לסוחר ואף מחפשת דרכים לצבור יותר ממנו ולהוון אותו. אבל כל עוד המשתמשים לא נוטשים, אין לה ממה לפחד. ולפי הדו"ח הנוכחי, המשתמשים נותנים לפיייסבוק קארט בלאנש לעשות מה שבראש שלה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות