אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הערכות בענף: "חוק הטכנאים יעלה את מחיר מוצרי החשמל" צילום: עמית שעל

הערכות בענף: "חוק הטכנאים יעלה את מחיר מוצרי החשמל"

תיקון לחוק הגנת הצרכן שנכנס אתמול לתוקף, יאפשר לקנוס טכנאי או מוביל שאיחרו לבית הלקוח. בענף מוצרי החשמל מזהירים שהתיקון יעלה את מחירי ההובלות ב־15%

04.02.2019, 08:30 | אורנה יפת

התיקון לחוק הגנת הצרכן, המכונה 'חוק הטכנאים', שנכנס לתוקף אתמול צפוי להעלות את מחיר מוצרי החשמל, כך עולה משיחות שערך "כלכליסט" עם יבואני מוצרי חשמל ובעלי חברות הובלה.

קראו עוד בכלכליסט

התיקון מרחיב את חוק הגנת הצרכן לעניין ביקור של נותן שירות בבית הצרכן. מטרת החוק המקורי שאושר ב־2008 היתה לטפל בתופעה הרווחת, במסגרתה לקוחות ממתינים במשך שעות לטכנאי האמור לבצע תיקון בביתם.

600 שקל - הקנס המקסימלי לטכנאי או מוביל שאיחר לבית הלקוח, צילום: עמית שעל 600 שקל - הקנס המקסימלי לטכנאי או מוביל שאיחר לבית הלקוח | צילום: עמית שעל 600 שקל - הקנס המקסימלי לטכנאי או מוביל שאיחר לבית הלקוח, צילום: עמית שעל

מאז אושר התיקון נמשך הזלזול בצרכנים, ולכן החליטה ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ איתן כבל, להטיל סנקציות משמעותיות על הטכנאים וכן להרחיב את החוק לתחומי שירות נוספים. התיקון החדש מחייב חברות לתאם עם הצרכן ביקור טכנאי או מוביל בטווח של עד שעתיים. אם הטכנאי או המוביל איחר בשעתיים נוספות או מעבר לכך, הצרכן יהיה זכאי לפיצוי של בין 300 שקל ל־600 שקל (לפי בשעת ההגעה). מוביל יכול לבטל הובלה רק ערב קודם בהודעה מוקדמת לצרכן.

אלא שמשיחות שערך "כלכליסט" עולה כי אותה הסנקציה שמגנה על הצרכנים צפויה להתגלגל לכיסם כבר השבוע והיא תגיע בכלל מצד המובילים. בחברות ההובלה הודיעו כבר לחברות על העלאת תעריפי ההובלה ב־15%. העלייה צפויה להשפיע על חברות הריהוט, אך בעיקר על חברות המוכרות מוצרי חשמל הדורשים תיאום הגעה מול הלקוח.

כך למשל, מחיר הובלה והתקנה של מקרר עומד על כ־200 שקל, יעלו כעת כ־230 שקל והובלה של מכונת כביסה, מדיח כלים, תנור או מסך טלוויזיה שעולה כיום כ־100 שקל תעלה לכ־115 שקל. "אני יכול לתכנן הכי טוב שאפשר את זמן ההגעה, אבל קורה שנהג נכנס לפקק או נאלץ להתעכב אצל לקוח. במידה ויש לו 20 לקוחות על הקו באותו היום והוא יאחר לכל היתר שאחריו, אני אהיה מחויב בפיצוי של כ־6,000 שקל ביום", מסביר אבי איל, מנכ"ל חברת לוגיסטים שמעניקה שירותי הפצה לחברות מוצרי החשמל הגדולות בשוק בהן מיניליין, ניופאן, ראלקו, תדיראן, ואלקטרה מוצרי צריכה.

בצד של יבואני מוצרי החשמל מבינים את טענת המובילים, אך מלינים על כך שהענף שלהם יהיה הנפגע העיקרי מהרחבת החוק. "ברגע שמצמצמים לנהג את מספר הנקודות כדי לעמוד בזמנים, הוא צריך לפצות את עצמו מאיפשהו", אומר סמנכ"ל באחת מיבואניות מוצרי החשמל הגדולות.

לדבריו, "בענף המקררים המצב הרבה יותר חמור כי מדובר בהובלה מיוחדת שלפעמים כרוכה בפירוק הדלתות, דורשת מנוף או העלאה מורכבת במדרגות במקרה שהמקרר לא נכנס למעלית. לפני שנתיים גם התווסף גם החוק לפינוי הפסולת האלקטרונית, שמחייב מוביל לפנות את המוצר החשמלי הישן מבית הלקוח. כל הזמן באים ומעמיסים עלינו עוד חוקים".

ח"כ איתן כבל, ממובילי החוק, אומר בתגובה לעליות המחירים הצפויות בענף ההובלות כי הוא יפנה לממונה על הגבלים עסקיים. "אם יסתבר שהמובילים מתכוונים להעלות את מחירי ההובלה של מוצרי חשמל אני לא אהסס לפנות לממונה על הגבלים עסקיים, כי זה אומר שכנראה אין תחרות בשוק ההובלות ויש קרטל בין המובילים. זו לא היתה כוונת המחוקק".

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
חוקים שלא ניתנים לישום
כל החוקים האלו לא שווים שום דבר מסיבה פשוטה, אף אדם שפוי לא יפנה למערכת המשפט בישראל כדי לתבוע מוביל או חברת שירות ב-300 או 600 ש''ח. הם מצידם לא ישלמו, כם אם איחרו ביום שלם, וכך עוד סעיף חוק שהופך לבדיחה גרועה במדינת החלמאים. אם היה מנגנון מהיר כמו באיביי לבירור תלונות וזיכוי, אז היה טעם בחוקים כאלו...
צרכן מיואש  |  06.02.19
4.
התחילו עם החרטות
מה שהם שומעים באוזן זה שצריך להוסיף עובדים כי היום אין מספיק ומפה האיחורים משלמים לכם להגיע להגיע בטווח של שעתיים () אם בא לכם תגיעו קודם זה מספיק זמן לכל החישובים. לא הספיק באיזה צורה הזויה? יש לכם זמן כפול לאיחור עוד שעתיים מלאות 300 שח קנס על 4 שעות חלון זה גרושים אנחנו בבית מושבתים מכל פעילות והתקנה הובלה עצמה לוקחת עוד שעה לפחות זה גומר את כל היום אז חלאס תתחילו לעבוד וכלום לא יקרה אם קרה אחת למיליון אז הייתי מפצה בנאדם לא קרה כלום
חלם  |  04.02.19
3.
לא עשו שיעורי בית
הרחבת חוק הטכנאים גם להובלות מוצרי חשמל לא נעשתה בחכמה. לא לקחו בחשבון את העומסים הגדלים בכבישים,פינוי מוצר ישן שאינו מוכן לפינוי,פירוק דלתות במקרה הצורך והובלות מורכבות לפעמים.כל אלה גורמים לעיכובים לא צפויים ולא ניתן להתחשב בהם בתכנון קו החלוקה. (אחד שיודע).
שון  |  04.02.19
לכל התגובות