אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הותמ"ל החליטה על הפקדת תוכנית סירקין צילום: Ariel Shruster

הותמ"ל החליטה על הפקדת תוכנית סירקין

התוכנית הופקדה לאחר דיון ארוך שבו הייתה מעורבת גם עיריית פתח תקווה; התוכנית כוללת פתרונות תחבורתיים ובהם קו המטרו העתידי וצפויה להיבנות עד שנת 2035

07.02.2019, 11:19 | דותן לוי

אחרי שנים של התנגדויות וויכוחים בין מנהל התכנון לעיריית פתח תקווה ופעילים בתחום התכנון והבניה הותמ"ל החליטה אתמול על הפקדת תכנית מחנה סירקין. התוכנית ממוקמת בחלקה המזרחי של העיר, בסמיכות לשכונת עמישב בשטח המשמש היום את מחנה צה"ל "סירקין" ואשר עתיד להתפנות כחלק ממהלך כולל של ירידת מחנות צה"ל ממרכז הארץ לנגב ופיתוח שכונות מגורים בשטחם.

קראו עוד בכלכליסט

התוכנית כוללת רובע מגורים חדש בשטח של 2,500 דונם ובו 8,000 יחידות דיור במגוון סוגי בינוי ובגבהים שונים הנעים בין 3-25 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 2,200 יוקצו עבור דירות קטנות וכן 600 יחידות יוקצו עבור דיור מיוחד. בנוסף, התוכנית כוללת 300,000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה אשר פרוסים לאורך חזיתות מסחריות וכן בשני אזורי תעסוקה בצפון ובדרום התוכנית.

בסיס סירקין (ארכיון), צילום: טל כהן בסיס סירקין (ארכיון) | צילום: טל כהן בסיס סירקין (ארכיון), צילום: טל כהן

נושא התחבורה ועומסי התנועה הגדולים לקחו חלק מהותי בדיונים, היות וזו הייתה אחת מנקודות ההתנגדות העיקריות עד כה אשר אף הובילה בעבר להתבטאות הבעייתית של אביגדור יצחקי כי התושבים יכולים לישון בשקי שינה ליד מקום העבודה. בדיון הוצגה בדיקה תחבורתית שביצעו רשות מקרקעי ישראל וצוות הותמ"ל, אשר בחנה את כלל הפיתוח הצפוי במרחב עד שנת 2040 והמענים התחבורתיים הדרושים הנגזרים מכך. לאחר מהלך מקיף למיפוי הצרכים התחבורתיים, פורטו הפרויקטים התחבורתיים הדרושים במרחב, תוך תיאומם מול הגורמים האמונים לקידומם והבטחת מענה תקציבי ליישומם. בתוכנית נכללו שני כבישים אזוריים חדשים המקשרים את רובע המגורים לדרכים ארציות, לעיר הוותיקה ולתחנת הרכבת החדשה שצפויה לקום בסמוך לאלעד, וכן הכללת אפשרות להעברת קו המטרו העתידי בתחום הרחוב הראשי של הרובע. כן נכללו בתכנית מסופי תחבורה ציבורית, והוצגו פתרונות בכל הנוגע לנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) ופתרונות אקוסטים בכביש עוקף 40 לאורך רוב רחוב עובדיה יוסף. לוח הזמנים של התכנית הוא ליישומה עד 2035. בדיונים עם משרד התחבורה הוסכם שה"מטרו" יתממש עד 2030.

כאמור, לאור ההתנגדות של פתח תקווה, הליך התכנון נעשה בשיתוף עם העיריה וראש העיר החדש, רמי גרינברג, ובמסגרתו סוכם שכביש 40 הקיים ממערב לרובע יהפוך לרחוב מקומי ובמקומו יוקם כביש ארצי חדש - "עוקף 40" אשר ייתן מענה תנועתי הולם. בתחום הרובע החדש כביש 'עוקף 40' יהא משוקע ומעליו יוקם פארק עירוני נרחב לרווחת תושבי העיר ושכונות המגורים באזור ובו ספורטק, קאנטרי, מגרשי ספורט, אמפיתיאטרון ועוד.

ברובע המגורים ניתן דגש על יצירת מרחב עירוני המתבסס על רשת רחובות צפופה כאשר ברחובות הראשיים יהיה עירוב שימושים של מגורים, מסחר, תעסוקה, כיכרות עירוניות ושטחי ציבור. צפיפות הרחובות נועדה לאפשר שירות מיטבי של תחבורה ציבורית ענפה תוך עידוד הליכה ברגל ושימוש באופניים. כמו כן, במסגרת התוכנית נקבעו סעיפים הנוגעים לקיימות, התקבלו הוראות לשימור של מרבית העצים הקיימים בתחומה, שימוש בגגות הבתים לצורך ניצול אנרגיית השמש, עמידת הבינוי בתקן הישראלי לבנייה ירוקה, פינוי אשפה באופן פניאומטי והקמת מרכזי אנרגיה אשר מאפשרים הפקת אנרגיה מגז טבעי. בנוסף, היות והתכנית קרובה לנחלים שילה ומזור, הושם דגש על ניהול מי הגשמים והשהייתם כך שלא ייווצרו הצפות שיהוו מפגע במורד הנחלים.

לאור ריבוי התשתיות הכלולות בהקמת הרובע החדש - התוכנית מחייבת את הקמתו של "צוות מלווה" אשר מורכב מנציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים וילווה את התוכנית מרגע אישורה ולאורך שלבי מימושה, כאשר תפקידו לבחון את כמויות מנות השיווק האפשריות בהתאם לביצוע התשתיות הנדרשות.

התוכנית קודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הביטחון ונערכה על ידי משרד ארי כהן אדריכלים.

מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון: "הרשות פועלת כל העת להגברת שיווק הקרקע לדיור עבור אזרחי ישראל. בין היתר, רשות מקרקעי ישראל מקדמת במרץ תכנון ושיווק הקרקעות המתפנות בזכות ירידת צה"ל לנגב. רמ"י אף מקדמת את המימון להעתקת מחנות צה"ל דרומה, על פי אבני דרך שנקבעו בינה ובין משרד הביטחון".

סגן ראש אגף תקציבים ויו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר: "אישור הפקדת תכנית רובע סירקין מהוה צעד ענק במסגרת מהלך פינוי דרומה של מחנות צה"ל מלב אזור הביקוש. התכנית הגיעה לדיון לאחר עבודת מטה יסודית של משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל יחד עם גופים רבים ובשיתוף מלא של הנהגת העיר פתח תקוה, שנערכו למיפוי כל האתגרים התשתיתיים העומדים כחסם לפיתוח העיר ויצירת פתרונות להם, כל זאת על מנת שבפתח תקוה ניתן יהיה להקים רובע מגורים איכותי במטרופולין תל אביב".

ראש העיר פ"ת רמי גרינברג: "עברנו סעיף סעיף במשך 11 שעות החל מפתרונות תחבורתיים ענקיים ועד לפרטים הקטנים ביותר עד לרמת שימור העצים של חורשת האקליפטוס שנמצאת שם כיום והיא תשומר. נגענו גם בפתרונות בילוי ופנאי, חניות, כל המכלול כדי להקיף את הכל.

במסגרת הסכמי הגג נביא את המימון לכל מה שאנו רוצים שיקום שם, למען רווחת תושבי פתח תקווה. פתח תקווה הופכת להיות המטרופולין הגדול והמשמעותי ביותר בארץ עם המענה הכי טוב מבחינת שטחי מסחר, תעסוקה והייטק. כחלק מהפרויקט נקים 300 אלף מ"ר של שטחי מסחר שיכניסו כסף רב לקופת העיר ויאזנו את ההיבט הכלכלי של הקמת השכונה. כמו כן השיווק המסחרי יעשה במקביל לפיתוח ולשיווק הדירות כמו גם הפתרונות התחבורתיים שיקרו במקביל.

אני שמח ומודה על כך שהרוב המכריע של בקשותינו התקבלו, ולגבי הדברים הנוספים קיבלנו משימות ואנחנו נעמול כדי למצוא את הפתרונות שיתנו המקסימום לתושבים".

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
למספר 2- איפה בדיוק אתה רוצה שאנשים יגורו? על הירח?
אם לא יבנו בפתח תקווה- יבנו בראש העין, ואז אותם האנשים יסעו עוד 20 דקות בבוקר עם הרכב ואז יגיעו ב-ד-י-ו-ק לאותם הכבישים שאתה מפחד שהשכונה החדשה תפקוק, ויפקקו אותם בכל מקרה. אז מה הרווחנו? אתה לא הרווחת כלום כי הכבישים צפופים באותה המידה, התושבים החדשים צריכים לנסוע עוד זמן בבוקר ובערב כי הם גרים רחוק יותר- וקשה יותר לעשות תחבורה ציבורית אפקטיבית כי המטרופולין מפוזר.
מישהו  |  09.02.19
3.
ל-2, ראש העיר מביא חורבן
התוכנית הזויה. צפופה בטירוף. פתרונות תחבורתיים לוקחים במדינה עשרות שנים לעומת זמן בניה. אם הייתי גר באזור הייתי בורח משם כבר היום. גם אם יהיה כביש עוקף 40, לאן יצאו ממנו?? מכבית עמוס בבוקר כבר היום וגם כל הכבישים הסובבים. 16,000 יחידות דיור זה אומר 25,000 רכבים, לאן הם יצאו בבוקר?? ההיסטריה של גרינברג לבנות, לבנות,לבנות תהרוס את כל העיר לא רק את האזור ההוא. זה שאדם עובד 24 שעות זה לא אומר כלום, בינתיים רחובות מרכז היר מלוכלכים יותר ממה שהיו אצל ברוורמן, פחות מנקים אותם. אז אולי עדיף שיישן קצת יותר ויקום צלול יותר בבוקר ואז ההחלטות שלו תהיינה שקולות יותר.
אני  |  08.02.19
לכל התגובות