אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל על החליפה את מנועי הדרימליינר כדי להימנע ממשבר

אל על החליפה את מנועי הדרימליינר כדי להימנע ממשבר

תקלה במנועי רולס רויס של המטוס הפילה את מניית אייר ניו זילנד ומאיימת על חברות תעופה נוספות. אל על, שהמטוס החדש שלה מצויד במנועים, נאלצה להחליפם. התקלה עלולה להוביל לעיכובים במסירות מטוסי הדרימליינר בעולם

10.02.2019, 11:41 | חזי שטרנליכט

הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט

 

אחד המשברים הטכניים המשמעותיים בענף התעופה בשנים האחרונות לא פגע באל על עד כה — אך עשוי לפגוע ככל שלא יגיע לפתרונו בהמשך. ב־2018 התגלו בעיות במנועי רולס רויס החדישים שסופקו במטוסי הדרימליינר לחברות תעופה בעולם. אל על דיווחה בדו"חות הכספיים על התקלות שהתגלו בשנה שחלפה. ל"כלכליסט" נודע שהחברה השלימה את הטיפול הנדרש במנועים הבעייתיים במטוסים הרלבנטיים ברבעונים שחלפו.

קראו עוד בכלכליסט

אייר ניו זילנד פירסמה אזהרת רווח

אך המשבר טרם חלף וייתכן שאף יחריף. אחת החברות שהושפעו ממנו בצורה הדרמטית ביותר, אייר ניו זילנד, דיווחה בסוף ינואר על עיכובים משמעותיים בלוחות הזמנים של טיסותיה. לצד העיכובים דיווחה החברה על שיבושים בפעילותה בשל התקלה, ואף פרסמה אזהרת רווח - מה שהוביל לצניחת המניה בבורסה הניו־זילנדית. הפגיעה באייר ניו זילנד הגבירה את העצבנות בענף התעופה עקב חשש מהשלכות התקלה על חברות נוספות.

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על

אייר ניו זילנד מסרה כי חלק מהירידה הצפויה ברווח שתדווח ל־2018, נובע מהבעיות במנועי הרולס רויס. המניה של החברה צללה ביותר מ־16% לאחר שאייר ניו זילנד העריכה שתרשום רווח שנתי שינוע בין 320 ל־400 מיליון דולר ניו־זילנדי (220־276 מיליון דולר אמריקאי). מדובר בירידה מטווח 425 עד 525 מיליון דולר ניו־זילנדי שאותו חזתה קודם לכן. ההערכה באייר ניו זילנד היא שמשבר המנועים גרם לנזק ישיר לרווחיה בהיקף שנע בין 30 ל־40 מיליון דולר ניו־זילנדי (20־27 מיליון דולר אמריקאי).

ההתפתחות המשמעותית והעדכנית במשבר מנועי רולס רויס, שהיא החיובית ביותר בפרשה עד כה, נוגעת להודעת רולס רויס בינואר. לפי ההודעה, רשות התעופה האזרחית בארה"ב (FAA) ומקבילתה האירופית (EASA) העניקו אישור לעיצוב המחודש של הלהבים הנדרשים במדחסי מנועי ה־TRENT Package C, המדוברים. לפי אותם דיווחים, החברה ביצעה השקעה עצומה מבחינה פיננסית כדי שמהנדסיה יפתרו את המשבר.

רולס רויס החליטה לקרקע מטוסים עם מנועיה

לפני כשנה התגלתה בעיה במדחס שבמנועים. לכל חברת תעופה יש אפשרות לבחור אם היא מעוניינת לרכוש מנועי רולס רויס או מנועי ג'נרל אלקטריק כשהיא מזמינה דרימליינר. במנועי רולס רויס מדגם Trent 1000 package c התגלה שהמדחס נשחק במהירות גבוהה מהצפוי, ויש להחליפו כל 300 טיסות (סייקלים) במקום כל 2,000 טיסות כפי שתוכנן.

ברולס רויס החלו לטפל בבעיה ב־2018, והחליטו לקרקע את המנועים שסופקו לחברות התעופה. בין החברות שכבר הצטיידו במטוסים עם המנועים האמורים היו בריטיש איירווייז, וירג'ין ונורוויג'ן אייר. באל על הצטיידו ב־2017 ו־2018 בשבעה מטוסי דרימליינר מדגם 9־787. בבריטיש ציינו כי בוצעו שינויים מינוריים בלוחות הזמנים, וכי לקוחות קיבלו החזר או כרטיסים לטיסות חלופיות.

בדו"חות הרבעון השלישי של 2018 ציינה אל על, שאותה מנהל גונן אוסישקין, כי בין יולי לאוקטובר 2018 הוחלפו שלושה מנועים לדגם החדש ומנוע רביעי צפוי להתקבל עד סוף 2018. החברה פעלה ברבעון הרביעי עם מנועים מדגם Trent 1000 Ten בכל המטוסים מדגמי 787. בחברה ציינו כי "ככל שיימשכו העיכובים והמגבלות, ייתכן ותושפע קבלת המטוסים והמנועים הנוספים במועד".

ברבעון השלישי העריכה אל על כי השנה תקלוט עוד שבעה מטוסי דרימליינר. אחד ברבעון הראשון, שניים ברבעון השני, שניים ברבעון השלישי ועוד שניים ברביעי. לפי שעה, ההערכות הן כי התקלות הטכניות במנועי הרולס רויס צפויות להיפתר במהלך השנה.

ב־2018 הגיעה מניית אל על לשפל של שלוש שנים, שגילם לחברה שווי שוק של פחות מ־380 מיליון שקל ביולי האחרון. המניה נפלה על רקע כמה משברים, שקשורים פחות בפרשת מנועי הדרימליינר. עם זאת, ירידה חדה במחירי הנפט ברבעון האחרון של השנה, והתאוששות מסוימת בשער הדולר מול השקל, סייעו למניה להתאושש ביותר מ־47% מאז ועד לתום המסחר ביום חמישי האחרון.

מאל על נמסר: "החברה השלימה החלפה של כל מנועי רולס רויס שבשימוש מטוסי הדרימליינר לדגם המתקדם".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



52 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

50.
פיתוח המנועים בכל החברות עומד בדרישות שיא בגלל
א. המעבר למטוסי נוסעים דו מנועיים למסלולים טרנס אטלנטיים, המנועים נדרשים להיות מסוגלים להטיס את המטוס על מנוע בודד(!) למשך מספר שעות עד לשדה הקרוב במקרה תקלה שזה אומר אמינות מוחלטת לצד עקומת הספק מטורפת במידת הצורך. ב. לחץ מצד חברות התעופה להוריד את צריכת הדלק ג. לחץ הרשויות להוריד את רמות הרעש ד. תחרות (בריאה) יש בעולם 3-4 יצרניות מנועים למטוסי נוסעים, והתחרות לא פשוטה, המנועים של RR הם בקדמת התעשייה, אבל אין מה לעשות, כשאתה בקדמה לפעמים צריך לקחת צעד אחורה כדי למנוע אסון.
RR חברה מצויינת כמו האחרות  |  12.02.19
לכל התגובות