אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפועלים ולאומי במגעים לשיתוף פעולה עם אמזון צילום: אוראל כהן, בלומברג

בלעדי לכלכליסט

הפועלים ולאומי במגעים לשיתוף פעולה עם אמזון

נציגי הבנקים נפגשו עם נציגי ענקית הקמעונאות ודנו בשלל אפשרויות, בהן מתן הנחות ללקוחות שיבצעו רכישות באמזון באמצעות כרטיס אשראי של לאומי והפועלים. במקביל, לאומי מנהל משא ומתן עם eBay

11.02.2019, 06:48 | רחלי בינדמן

"השאלה היא לא אם ענקיות הטכנולוגיה ייכנסו לשוק הבנקאי, אלא בעיקר כמה מהר הן יגיעו ומה תהיה עוצמת השינוי שהן יביאו איתן. התחרות היא כבר לא בין בנק לבנק, אלא בין בנק לאמזון וגוגל. הטלטלה בדרך, ממש מעבר לפינה. אבל חברות הטכנולוגיה הן לא רק המתחרות שלנו, אלא גם השותפות שלנו. יותר משהן מאיימות על הבנקים, הן מבקשות לשתף איתם פעולה". את הדברים האלו אמר מנכ”ל בנק הפועלים אריק פינטו בכנס של “כלכליסט” בחודש דצמבר האחרון, וכעת ניתן לראות בדבריו רמז למהלכים שמתרחשים מאחורי הקלעים.

ל”כלכליסט” נודע ששני הבנקים הגדולים בישראל - בנק הפועלים ובנק לאומי - מקיימים מגעים נפרדים לשיתוף פעולה עם ענקית הקמעונאות האמריקאית אמזון. לאחרונה נערכו כמה פגישות בין נציגי אמזון לראש החטיבה לבנקאות דיגיטלית בבנק לאומי תמר יסעור ובין נציגי ענקית הקמעונאות למנהל הפיתוח העסקי של בנק הפועלים ניב פולני. הפגישות עסקו בכמה אפשרויות לשיתוף פעולה בין הגופים (ראו תרשים). כמו כן, נודע כי לאומי מקיים מגעים דומים עם ענקית המסחר המקוון eBay.

 

הנחות וכרטיס אשראי משותף

בפגישות עם אמזון, דנו, בין היתר, באפשרות להעניק הנחות ללקוחות הבנקים שיבצעו רכישות באמזון באמצעות כרטיסי האשראי של הבנקים. מהלך כזה עולה בקנה אחד עם תוכנית ההטבות החדשה שהשיק לאומי בשבוע שעבר ללקוחות שמחזיקים בכרטיס האשראי שלו בשם “גודיז”.

מימין: מנכ"ל הפועלים אריק פינטו, ג מימין: מנכ"ל הפועלים אריק פינטו, ג'ף בזוס ומנכ"ל לאומי רקפת רוסק עמינח | צילום: אוראל כהן, בלומברג מימין: מנכ"ל הפועלים אריק פינטו, ג

התוכנית נועדה להחליף את תוכנית ההטבות בשם “פינוקים” של חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד שעדיין נמצאת בשליטת לאומי, ושצפויה לעבור בקרוב לשליטת קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס. מהלך כזה מתאים גם לאמזון, שאחד מחסמי ההתרחבות שלה בשוק הישראלי הוא גובה דמי המשלוח שמפחיתים את האטרקטיביות של הרכישה. ההנחות ללקוחות הבנקים עשויות לפתור את הבעיה הזו.

במקביל, הבנקים בוחנים אפשרות לפתוח חשבונות בנק ייעודים לביצוע קניות באמזון, שיזכו להטבות שונות.

כמו כן, הבנקים בוחנים אפשרות ליצור חיבור בין עסקים שהם לקוחות שלהם לאמזון ו־eBay כדי שהם יוכלו להיכנס לפעילות מסחר בפלטפורמות האינטרנטיות, תוך שהם נוטלים הלוואות מהפועלים ולאומי כדי לממן זאת, או מקבלים מהם ייעוץ עסקי.

ג ג'ף בזוס מייסד אמזון | צילום: גטי אימג'ס ג

בנוסף, נבחנת אפשרות לעשות שימוש בשירותי הענן של אמזון, שתקבל גישה לנתוני הבנקים, כדי ליצור פלטפורמה פיננסית שתאפשר ללקוחות להשוות את מחיריהם של שירותים פיננסיים שונים. על פניו, נשמע שמדובר בסתירה מצד הבנקים, משום שמודל הבנקאות הפתוחה, שחושף את תמחור ההלוואות והפיקדונות של הלקוחות ומאפשר להם לגשת למתחרים כדי לקבל הצעות אטרקטיביות יותר, נחשב לאיום גדול על הבנקים. ככל הנראה לאומי והפועלים מעדיפים להקדים תרופה למכה ולשלוט בפלטפורמה שתאפשר זאת תוך שהם נושאים חן בעיני הרגולטורים בישראל.

שיתוף פעולה נוסף שנבחן הוא הנפקת כרטיס אשראי משותף לכל אחד מהבנקים עם אמזון. מדובר על שיתוף פעולה דומה לזה שלאמזון יש כיום עם כמה גופים פיננסיים בעולם, בהם בנק ההשקעות האמריקאי ג’יי.פי מורגן. שיתופי הפעולה האלו מאפשרים לאמזון כניסה לעולם הפיננסי בלי להיכנס לתהליך הרגולטורי המפרך של הפיכה לבנק (אף על פי שכיום לאמזון כבר יש פעילות פיננסית בדמות העמדת הלוואות למי שמבקש למכור סחורה בפלטפורמה שלה במודל של שוטף פלוס 60), ולבנקים הם מאפשרים לקבל מידע רב ערך מאמזון.

המענה לחשש: שת”פ

לפני כשנה פורסם שאמזון מתכננת להיכנס לישראל ומחפשת שטח מתאים להקמת מרכז לוגיסטי. הידיעה הזו עוררה לחץ גדול בקרב הבנקים המקומיים שחששו שמדובר בצעד מקדים לכניסה של ענקית הקמעונאות לתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים שבו הבנקים שולטים כיום ולתחום האשראי לרוכשים (באמצעות פריסת תשלומים).

זאת בנוסף לשירותים כמו־בנקאיים שאמזון מספקת כבר כיום ללקוחותיה ברחבי העולם, כמו פתיחת חשבון ייעודי באמזון לביצוע רכישות בפלטפורמה, שמעניק הנחה של 2% על הסכום שבו מבוצעות העסקאות. למעשה, מדובר בסוג של פיקדון בנקאי נושא ריבית שמנוסח במילים אחרות.

המגעים שמנהלים הפועלים ולאומי עם אמזון הם במידה רבה תוצאה של החשש שלהם מפני הענקית האמריקאית. הבנקים הישראליים מעדיפים לחבור לענקיות הטכנולוגיה כעת כדי שהן לא יבקשו לחסל את המערכת המסורתית בהמשך.

מלאומי לא נמסרה תגובה. מאמזון לא נמסרה תגובה גם כן. מהפועלים נמסר כי “איננו נוהגים להתייחס לשאלות הנוגעות למגעים עסקיים עד לשלבים הסופיים של סגירת שיתוף פעולה עסקי”.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
מגיב 5, אתה טועה בגדול. יש הבדל עצום בין הכרטיסים בארה"ב וישראל.
קודם כל, בארה"ב אתה לא מקבל אשראי חינם ממועד ביצוע העסקה ועד יום החיוב של הכרטיס. האשראי הזה עולה לך כסף ומשתנה מכרטיס לכרטיס ומלקוח ללקוח. שנית, על תשלומים שאתה מבצע בכרטיס אתה משלם ריבית גבוהה - כמו קרדיט בארץ, רק שבארה"ב אין אפשרות אחרת. ולסיום, אתה בהחלט משלם דמי כרטיס, שיכולים בקלות לעבור את ה100$ לשנה. שוב, הכל תלוי בסוג הכרטיס, היקפי העסקאות ודירוג האשראי שלך.
לאה  |  11.02.19
10.
ישראלים לא פריירים קונים ישירות מ אתרים סינים*לא קונים מ תיווך אמזון
הסינים לומדים מהר הרבה מאוד המוכרים הסינים נותנים היום את הגנת פיי פאל לכן.... רק אמריקאים לא מפותחים קונים מ אמזון .אן שום סיבה הגיונית לשלם תיווך לאמזון הריי רוב המוצרים מגיעים למחסן אמזון מ סין את זה יודעת גם אמזון ולכן אני צופה נפילה חזקה ב מנית אמזון
YL  |  11.02.19
לכל התגובות