אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רמי לוי מביא את השכונה למרכז הארץ צילום: אוראל כהן

רמי לוי מביא את השכונה למרכז הארץ

סופר "רמי לוי בשכונה" נפתח בהרצליה. בהמשך יחליט לוי אם להסב לפורמט הזה את סניפי סופר קופיקס. אם יאשרו לו לרכוש את קואופ, יחזיק ב־70 סניפים שכונתיים

13.02.2019, 08:38 | נורית קדוש

הסופר השכונתי של רמי לוי מגיע למרכז הארץ. לוי פתח בהרצליה ברחוב סוקולוב סופר בפורמט השכונתי, הנושא את השם "רמי לוי בשכונה". החנות משתרעת על כ־450 מ"ר וכוללת קצבייה, מעדניית גבינות ופינת מאפה. החנות בהרצליה צפויה לשמש מעין פיילוט, שלפי ביצועיו יחליט לוי עד תום המחצית הראשונה השנה אילו חנויות סופר קופיקס הפועלות במרכז הארץ, 30 במספר, יוסבו לפורמט העירוני הנושא את שמו. לפני כשנה פתח לוי חנות בפורמט זהה בירושלים.

במקביל ממתין לוי לאישור רשות התחרות ובית המשפט המחוזי להצעתו לרכוש את רשת קואופ ישראל, על כ־40 סניפיה השכונתיים. אם תאושר העסקה, ואם יוסבו כל סניפי סופר קופיקס לסופרים שכונתיים — יחזיק לוי ברשת שכונתית בפריסה ארצית המונה 70 סניפים, שיתווספו ל־50 חנויות הדיסקאונט שנושאות את שמו. 

קראו עוד בכלכליסט

רמי לוי בשכונה, צילום: אוראל כהן רמי לוי בשכונה | צילום: אוראל כהן רמי לוי בשכונה, צילום: אוראל כהן

את הנכס בהרצליה שכרה קופיקס בסמוך לכניסתו של לוי לחברה, ממנה רכש בשלב הראשון 20%. בהמשך שכרה החברה 200 מ"ר נוספים בנכס צמוד שהתפנה והקימה את החנות. בשל גודלה מציג לוי בפורמט החדש מגוון מצומצם יותר שכולל במרבית הקטגוריות שלושה ספקים: המותג המוביל בשוק, מותג ביניים והמותג הפרטי של לוי. בקטגוריות גדולות, דוגמת פסטה, יוצגו מוצרים של עד חמישה ספקים. מחלקת הפירות והירקות ניצבת בכניסה לחנות ופועלות בה ארבע קופות.

בעבר העריך לוי כי המחירים בחנויות השכונתיות יהיו גבוהים בכ־7% ממחירי חנויות הדיסקאונט שלו, אולם עדיין יישארו הנמוכים ביותר באזור. בסביבת החנות בהרצליה פועל סניף מגה וסניף שפע שוק של קבוצת ביתן, המתאפיינים בתמחור גבוה, כך שמבחינת תושבי השכונה כניסתו של לוי היא בשורה חיובית. החנות העירונית מציעה גם יתרון בשעות הפעילות: החנות תהיה פתוחה עד תשע בערב, וברביעי וחמישי עד עשר בלילה, בעוד מרבית החנויות השכונתיות נסגרות מוקדם יותר.

השאיפה של לוי בשנים האחרונות היא להיכנס למרכזי הערים, שם הקמעונאים עובדים על רווחיות גולמית גבוהה יותר בשיעור ניכר מזו של חנויות הדיסקאונט. בשלב הראשון ניסה לוי לממש תוכנית זו דרך רכישת מגה בעיר, אולם סירובה של רשות התחרות לאשר זאת — כפי שבאה לידי ביטוי בעמדה מקדמית שהעבירה לנאמני רשת מגה שהיתה בהקפאת הליכים — סיכלה זאת. בהמשך רכש לוי את השליטה בקבוצת קופיקס, כדי להעביר לניהולו את 30 חנויות סופר קופיקס שפועלות בעיקר בתל אביב, רעננה, ראשון לציון והמרכז.

הקפאת ההליכים אליה נקלעה לפני כחודשיים קואופ זימנה ללוי הזדמנות חדשה לרכוש כ־40 חנויות שכונתיות, שכשליש מהן פועלות בירושלים והיתר במרכז. על ההזדמנות, שאין רבות כמותה, מוכן לוי לשלם כ־150 מיליון שקל, סכום הגבוה בעשרות אחוזים מזה שהציעו מתחריו.

הכניסה לשכונות כרוכה בהוצאות גבוהות יותר מאלו של חנויות הדיסקאונט, בעיקר בשל דמי השכירות והארנונה במרכזי הערים. היתרונות של לוי הם יכולתו לשפר את מחירי הקנייה מהספקים בשל כוח הקנייה הרב שבידיו; וניסיונו כקמעונאי לשפר את המכירות למ"ר באופן שיאפשר לו גם למכור במחירים תחרותיים ביחס לחנויות עירוניות וגם לייצר פעילות רווחית.

את הרבעון השלישי של 2018 חתמה קופיקס עם ירידה של 8% במכירות שהסתכמו ב־70.8 מיליון שקל. ההפסד התפעולי העמיק ל־1.9 מיליון שקל, לעומת 1.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בזכות ההכנסות ממסים חתמה החברה את הרבעון עם צמצום ההפסד הנקי ל־1.6 מיליון שקל, לעומת 1.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

תגיות