אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבעיה האמיתית עם נמל אשדוד צילום: אבי רוקח

הבעיה האמיתית עם נמל אשדוד

סביר להניח שעד כה לא שמעתם על מתקני פריקת מטעני צובר בנמלים. יותר נוח לדבר על שביתות ועל ועדי עובדים מאשר על סויה או תירס שנתקעו בים - אפילו שההשפעה שלהם על יוקר המחיה גבוהה בהרבה

13.02.2019, 08:28 | ליאור גוטמן
לפני כשלושה שבועות הודיע משרד האוצר על הוזלה מינורית של 10 אגורות במחיר מארז ביצים מפוקחות. אחרי רצף הבטחות מצד שר האוצר משה כחלון כי יוריד את יוקר המחיר, ירידת מחיר הביצים האחרונה היא לא בדיוק הבשורה שלה חיכו משקי הבית.

קראו עוד בכלכליסט

את הבשורה האמיתית הצרכנים לא מכירים - והיא שמחיר הביצים יכול היה לרדת עוד יותר, אם רק ייפתר פלונטר אחד נקודתי. מדובר בסאגה שנגררת כבר יותר מעשור, שבמסגרתה המדינה התרשלה או הזניחה את הטיפול בהצבת מתקנים לפריקת מטעני צובר. מדובר במטענים המובלים בתפזורת, כמו תבואות, גרעינים, סויה או תירס. מטענים אלה משמשים בעיקרם כמזון לבהמות וכחומרי גלם לתעשיית המזון בישראל. חסרונם או עיכוב בהבאתם עלול להתגלגל ישירות למחיר החלב והביצים לצרכן.

נמל אשדוד , צילום: אבי רוקח נמל אשדוד | צילום: אבי רוקח נמל אשדוד , צילום: אבי רוקח

בנמל אשדוד למשל קיים מחסור בציוד פריקה, אז במשרד להגנת הסביבה הזהירו את אנשי הנמל כי אם לא ישיגו את הציוד המתאים עד תחילת פברואר 2019 - המשרד יעצור את הפעילות שם מחשש לזיהום ופגיעה בסביבה. במקרה כזה, כל המזון של העופות והבהמות יישאר להשתזף בלב ים, עם כל ההשפעות השליליות על מחירי המוצרים הנגזרות מכך. בנמל הסבירו מנגד כי יצאו במכרז לרכש ציוד פריקה, אבל הוא נכשל - ובקרוב יצאו במכרז חדש, שצפוי להסתיים במהרה.

פברואר הגיע ושני הצדדים המשיכו להתכתש, עד שאתמול נמצאה פשרה: כדי לא לדפוק את המשק בכלל — ואת הארנק של האזרחים בפרט - המשרד להגנת הסביבה ערך דיון פנימי שבו הוחלט להאריך את מועדי רכישת הציוד בעוד ארבעה חודשים. עד אז, המשרד הפשיר את פריקת המטענים, בתקווה שלא ייפלו או יתפזרו לים או ברוח בהיעדר המתקן המתאים. הנמל מצדו הבטיח להזדרז עם רכש הציוד, ומתוך שני המציעים שנותרו במכרז האחרון שיצא הוא יבחר אחד ויביא מהר את מה שצריך.

אלא שבנמל לא יצאו מזה נקי, ונקנסו ב־3.6 מיליון שקל. לא מדובר בפעם הראשונה שהנמל סופג קנס כזה. רק לפני שנה הוא נקנס בכ־10 מיליון שקל על פריקת מטען שכזה שלא לפי הכללים, באופן שלכאורה גרם נזק לסביבה.

סביר להניח שעד כה לא שמעתם על המאבקים בין הנמל למשרד ועל הקנסות הנלווים להם. תמיד יותר נוח לדבר על שביתות ועל ועד העובדים של נמל אשדוד, מאשר על סויה או תירס שנתקעו בים - אפילו שההשפעה שלהם על יוקר המחיה גבוהה בהרבה.

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
למה להטעות ?
אין מטען תפזורת שמצריך 12 עובדים מקסימום 6 ממוצע 1800 טון נובע מחוסר במשאיות במידה ויש משאיות עוברים בקלות 4000 טון ,ולגבי ה600 ל1000 טון לשעה מדובר בחוסר הבנה מוחלט שלא נדבר עד כמה האשליה רחוקה מהמציאות ממש לא מגיע לכמות של מנופי הנמל בפריקה לגבי כמות העובדים היא גדולה משל עובדי הנמל כי שכחת לציין את כל 6 עובדי הקבלן בנוסף לעובדי הנמל שעסוקים בתחזוקה של מכונות בהרצה ,שורה תחתונה יש בעיה של זיהום סביבתי קשה והפתרון הוא לשחרר מזומנים ולא לטאטא מתחת לשטיח בבעיות של בירוקרטיה .
מנפץ ההטעיות  |  14.02.19
1.
פריקה
לנמל אשדוד יש מתקן כזה וגם לקבלנים פרטיים שלא יכולים לפרוק בנמל . כל זמן שהוועד הקיים שהשבית גם את המתקן שנקנה ועבד עד ליום שעבר לאחריות הנמל וכל זה כי בפריקה עם מנופים הממוצע של פריקה למשמרת הוא 1800 טון במקרה טוב ויש 12עובדים ש״צריך״אותם לעומת זו במכשירי שאיבה הפריקה כ600 עד 1000 טון לשעה ולא צריך את כל העובדים זו הסיבה
ערן סלע  |  13.02.19