אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המיאוס מענקיות הטכנולוגיה סילק את אמזון מניו יורק צילום: בלומברג

פרשנות

המיאוס מענקיות הטכנולוגיה סילק את אמזון מניו יורק

ניו יורק אינה סיאטל או סן פרנסיסקו, והיא לא עוד עיר אמצע אמריקאית שמתחננת שיפתחו בה מפעל או מקור תעסוקה; גם פייסבוק וגוגל לומדות עכשיו שיעור בענווה, ושהסנטימנט השתנה

16.02.2019, 17:43 | ליאור באקאלו

החלטתה של אמזון לשבור את הכלים ולנטוש, ככל הנראה, את תוכניותיה לתקוע יתד בניו יורק בעקבות הביקורת על העסקה שהיא מציעה לתושבי המטרופוליטן, מבטאת הלך רוח של חוסר נכונות להמשיך להשלים עם היוהרה של ענקיות הטכנולוגיה מהחוף המערבי. ניו יורק אינה סיאטל או סן פרנסיסקו, והיא לא עוד עיר אמצע אמריקאית שמתחננת שיפתחו בה מפעל או מקור תעסוקה. פה זו לא וויסקונסין, תודה רבה.

קראו עוד בכלכליסט

העסקה שאמזון וחברות דומות לה כפייסבוק ואלפאבית מציעות לאמריקה עומדת יותר ויותר תחת ביקורת בהשוואה לשנה קודם לכן. רבים באמריקה איבדו משהו מהאמון שהעניקו לענקיות הטכנולוגיה לאחר משבר קיימברידג' אנליטיקה וקיבלו תמונה של השימוש החופשי מדי שחברות הטכנולוגיה עושות במידע שהם חולקים דרך שירותיהן. אמזון אינה פייסבוק, והיא לא התמודדה עם משבר בסדרי גודל דומים לרשת החברתית, אך יש לה בעיות אמון משלה.

 , צילום: Mike Segar צילום: Mike Segar  , צילום: Mike Segar

היא נמצאת בבתים של מאות מיליוני אמריקאים עם מכשירי אלקסה, מאזינה ועוקבת. והיא הסתבכה בכמה דליפות מידע ושערוריות פרטיות משלה. במקביל היא מנהלת יחסים בעיתיים עם נהגי שירותי המשלוחים שלה ומספקת תנאי תעסוקה שנויים במחלוקת במחסני המשלוחים שלה. כל זאת בשעה שהיא משווקת לנו עתיד של עולם משלוחים מהיר מבוסס רחפנים ורכבים אוטונומיים שנועד לסלק את בני האדם המיותרים האלו.

ניו יורק פשוט לא השתכנעה בכדאיות העסקה שאמזון הציעה לה, ודאי כשמשווים את גובה ההטבות שהציעה לאלו של ארלינגטון, שבה יקום מטה נוסף של אמזון ושמחירי הנדל"ן בה מזנקים עכשיו. והיא לא מפחדת שאמזון תעזוב עם הזנב בין הרגליים. גם ככה גוגל משקיעה במשרדי ענק משלה בעיר, אחרי שהסתבכה בשערוריה משלה, וסגרה את גוגל+ הכושלת באוקטובר האחרון אחרי חשיפת דליפת מידע של 500 מיליון משתמשים. ההודעה על הסגירה תפסה רבים מופתעים לאחר שחשבו שהרשת הכושלת גוועה מזמן, וכמעט העבירו את הסיפור על סדר היום. אלא שמחברה שמפעילה את שירות המייל הפופולרי בעולם עם יותר מ-1.5 מיליארד משתמשים אנחנו מצפים לקצת יותר אחריות לפרטיות.

גוגל+, צילום מסך: Google גוגל+ | צילום מסך: Google גוגל+, צילום מסך: Google

ענקיות הטכנולוגיה לומדות עכשיו שיעור בענווה. בסוף השבוע חשף הוושינגטון פוסט שרשות הסחר האמריקאית ה-FTC מנהלת משא ומתן עם פייסבוק על גובה הקנס שיוטל על החברה בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, שצפוי לכלול מספר מיליארדי דולרים. הסנטימנט השתנה. הציבור מסתכל בעיניים מפוקחות על ההצהרות הטכנו אופטימיסטיות של פייסבוק, אמזון ואלפאבית והבטחותיהן בדבר חתירה לעולם טוב יותר ומלא פרסומות מדויקות ותפורות לצרכיהם ורצונותיהם האישיים. היומרה לשפר את העולם והחברה האנושית עדיין שם אך נענית בהרבה יותר ספקנות מצד הציבור שמודע כעת למחיר האמיתי שלה.  

היזם והפרשן סקוט גאלווי שמגיש את הפודקאסט "פיבוט" עם עיתונאית הטכנולוגיה קארה סווישר סיפר שהוא נפגש עם מחוקקים רבים, שמבינים שהגיע הזמן להטיל פיקוח על החברות הללו, המידע העצום שהן צוברות על המשתמשים והאופן שבו הן משתמשות בו. הם עדיין לא יודעים איזו צורה הפיקוח הזה יתפוס, אבל מחפשים את הכלים לעצב אותו.

תגיות