אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אובר מציגה האטה, היריבה הסינית מנצלת את ההזדמנות ותוקפת צילום: Hills48

אובר מציגה האטה, היריבה הסינית מנצלת את ההזדמנות ותוקפת

ענקית התחבורה השיתופית האמריקאית שואפת להפוך ל"אמזון של תחום התחבורה", כדברי המנכ"ל שלה השבוע. היריבה הסינית, דידי צ'ושינג, מנצלת את המצב ומתחילה להרחיב את עסקיה בדרום אמריקה

17.02.2019, 13:06 | שירות כלכליסט

אובר דיווחה על האטה בצמיחת ההכנסות שלה ועלייה בהוצאות בשלושת החודשים האחרונים של 2018, כך על פי הדיווח של הפייננשל טיימס אמש (שבת). זאת על רקע החלטת חברת שיתוף הנסיעות להוציא כספים על מלחמות מחירים ברחבי העולם והשקעה בעסקים חדשים לקראת הנפקה ציבורית ראשונה מתוכננת.

קראו עוד בכלכליסט

על פי הנתונים שפרסמה החברה, הרווח הנקי עלה ב-24% לעומת הרבעון הרביעי של שנה קודם לכן ל-3.02 מיליארד דולר. ואולם, שיעור הצמיחה השנתי התכווץ בכל אחד מהרבעונים של 2018 מ-70% ברבעון הראשון ל-63% בשני ו-38% בשלישי. הכנסות הנטו של אובר מהזמנת נסיעות, כלומר ההכנסה לפני התשלום לנהגים, קידומי מכירות, החזרים ומסים, עלו ב-37% לעומת הרבעון הרביעי של 2017, לשיא של 14.2 מיליארד דולר. אך גם פה מדובר בשיעור נמוך יותר לעומת עליות של 49% שנרשמו ברבעונים השני והשלישי. עבור השנה כולה, הרווח הנקי עלה ב-43% ל-11.3 מיליארד דולר.

האטה בהכנסות של אובר מנסיעות שיתופיות, צילום: בלומברג האטה בהכנסות של אובר מנסיעות שיתופיות | צילום: בלומברג האטה בהכנסות של אובר מנסיעות שיתופיות, צילום: בלומברג

התוצאות אינן כוללות את דרום – מזרח אסיה ורוסיה, שווקים אותם עזבה החברה בשנה החולפת. ההאטה בצמיחת ההכנסות משקפת את הירידה במחירים בשווקים כמו ברזיל, צרפת, הודו והמזה"ת שבהם החברה המשיכה לשלם לנהגים את אותו סכום על אף הירידה בתעריף. המשקיעים עוקבים מקרוב אחרי שיעורי הצמיחה של החברה, זאת מכיוון שהיא מתכננת הנפקה ציבורית ראשונה (IPO) השנה. מנכ"ל אובר, דארה קוסרשאהי אמר כי הוא אינו מעוניין להגיע לרווחיות מהר מדי, ומעדיף להשקיע באזורי צמיחה אחרים כמו משלוחי אוכל ומכוניות ללא נהג שיכולים לעזור להפוך את אובר ל"אמזון של התחבורה".

האיום הסיני מגיע לדרום אמריקה

עם זאת, האיום הגדול ביותר לחזון הזה הוא ההתרחבות של יריבתה דידי הסינית, שעלולה לשבש את הפעילות של אובר באמריקה הלטינית, הנחשבת לאחד האזורים המתפתחים במהירות הגבוהה ביותר. שתי החברות כבר מתחרות ראש בראש בברזיל, שם רכשה דידי בינואר השנה שעברה סטארט-אפ מקומי בשם 99, ובמקסיקו שבה דידי מפתה נהגים עם שכר גבוה יותר ובונוסים. השווקים הבאים בהם היא אומרה להתחיל לפעול כוללים את צ'ילה ופרו, אך היא עדיין לא הודיעה על תאריכים מדויקים לתחילת הפעילות.

האפליקציה של דידי בפעולה, צילום: בלומברג האפליקציה של דידי בפעולה | צילום: בלומברג האפליקציה של דידי בפעולה, צילום: בלומברג

החשיבות של השוק הדרום אמריקאי היתה מספיק גדולה כדי שהיא תשלח לשם בכירים ממטה החברה בבייג'ינג, כך מסר הסאות' צ'יינה מורנינג פוסט. ההתרחבות הזו של דידי מגיעה בעוד שבסין היא נאלצה לפטר עובדים ולהתמודד עם רגולציה הדוקה. החברה אף ספגה הפסדים וביקורת ציבורית בעקבות רצח של שניים מהנוסעים. עם זאת היא עדיין נחשבת כחברת התחבורה החכמה המובילה בסין והיא מגובה על ידי קרן ההשקעות הענקית של סופטבנק היפנית. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות