אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בנק ישראל: אם יש בבעלותכם רכב - סיכוי גבוה יותר שתמצאו עבודה צילום: אוראל כהן

בנק ישראל: אם יש בבעלותכם רכב - סיכוי גבוה יותר שתמצאו עבודה

על פי המחקר, כ-61% מהמועסקים בוחרים להגיע לעבודה ברכב פרטי, 17.5% מגיעים באוטובוס ו-7.8% מגיעים בשירותי הסעה שמאורגנים על ידי המעסיק

18.02.2019, 11:33 | ליאור גוטמן
אם למישהו עוד היה ספק במצבה הרע של התחבורה הציבורית בישראל, או על היכולת הדלה שלה לשרת את הנוסעים, מחקר חדש של בנק ישראל שמתפרסם הבוקר (ב) מחדד את הקשר בין יכולת התעסוקה של האזרחים לאפשרות למצוא עבודה.

קראו עוד בכלכליסט

לפי בנק ישראל, הזדמנויות התעסוקה הנגישות עבור מרבית המועסקים שיש להם גישה לרכב פרטי "הן יותר מפי 2 בהשוואה לתחבורה ציבורית", כאשר "בחלק מהישובים, בהם מתגוררים כ-15% מהמועסקים, מספר מקומות העבודה הנגישים ברכב פרטי גדול פי חמישה ויותר מאלו הנגישים בתחבורה ציבורית". הנתונים הללו מובילים את בנק ישראל למסקנה ש"שככל שמתרחקים מהערים המטרופוליטניות הנגישות היחסית יורדת, כצפוי, בגלל הקושי לספק שירות מקיף למספר מצומצם של משתמשים".

בדרך לעבודה?, צילום: אוראל כהן בדרך לעבודה? | צילום: אוראל כהן בדרך לעבודה?, צילום: אוראל כהן

לבטל הטבות על אחזקת רכב

עיון בממצאי בנק ישראל מעלה שרוב המועסקים בוחרים להגיע למקום ברכב פרטי (כ-61%), כאשר השימוש באוטובוס (כ-17.5%) במקום השני ושירותי הסעה מאורגנים על ידי המעסיק (כ-7.8%) במקום השלישי. עוד עולה שיש כאלה שמעדיפים - או יכולים - להגיע ברגל (כ-7.6%) כאשר השימוש ברכבת (כ-3.4%) לפופולאריות נמוכה יחסית.

עוד עולה מנתוני המחקר שתדירות שירותי אוטובוס שאינה מספקת מבחינת הנסקר מקטינה את הסיכוי שיבחר בו -מ 21.5% לכ-6% בלבד, כאשר תדירות רכבת שאינה מספקת מקטינה את הסיכוי לבחור בה מ-4.2% ל-0.7% בלבד. לגבי מגדר טוענים בבנק ישראל ש"גברים נוטים לבחור ברכב פרטי יותר מאשר נשים (כ-66% לעומת כ-55%), בעוד ש"שכיחות השימוש באוטובוס גבוהה יותר בקרב נשים (23% לעומת 10%).

והמסקנות? קרובות או זהות לכל מה שמשתמשי התחבורה הציבורית מרגישים בכל מקרה ביום יום: לפי בנק ישראל "לטיב שירותי התחבורה הציבורית הבין-עירונית ולנגישות המידע לגביהם השפעה משמעותית על החלטות הפרטים האם להשתמש ברכב פרטי", כאשר עובדים בעלי רמת הכנסה ומעמד חברתי-כלכלי נמוך מאופיינים בשימוש גבוה יותר באוטובוסים ובהסעות מאורגנות על ידי המעסיקים, ובעלי הכנסה ומעמד גבוה בשימוש ברכב פרטי. הפרט לא פחות מעניין הוא שאם קיים מתאם בין משתמשי האוטובוסים למצב הסוציו אקונומי שלהם, בנק ישראל מצא ש"כאשר יש גישה נוחה לשירותי הרכבת (הן בקרבת מקום המגורים והן בקרבת מקום התעסוקה),השימוש בה גדל גם בקרב בעלי הכנסה גבוהה ובעלי רכב פרטי".

לסיום בנק ישראל חוזר על ההמלצה שלו לבטל לגמרי או חלקית את ההטבות שמהמדינה או מעסיקים מעניקים לבעלי רכב צמוד, כיוון שאלו מפחיתים "במידה משמעותית את השימוש בתחבורה ציבורית כאמצעי הגעה למקום העבודה", כאשר "לרשות העובד יש קו רכבת זמין, שיעור השימוש ברכב הפרטי לנסיעות לעבודה פוחת מ-82 אחוזים ל-68 אחוזים".

המחקר נכתב על ידי ד"ר טניה סוחוי ויותם סופר מחטיבת המחקר של בנק ישראל, עם מטרה לבחון את נושא התחבורה הציבורית בישראל בכלל ואת השאלה "איך מגיעים לעבודה בישראל?", והוא התבסס על נתוני הסקר החברתי לשנים 2014-2016 לרבות נתוני הרשות הארצית לתחבורה ציבורית של משרד התחבורה ובנתונים מ– Google Maps ומהישומון Moovit.

תגיות