אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרימוורה פינת הבארבי: נגה ארז חוזרת באלבום חדש צילום: TIMO KERBER

פרימוורה פינת הבארבי: נגה ארז חוזרת באלבום חדש

קאבר אחד סלל לנגה ארז דרך לחוזה בינלאומי, הצלחת ענק באירופה ואפילו פרסומת לאפל. האם אלבומה החדש יהפוך אותה לכוכבת גם בישראל?

24.02.2019, 08:14 | ניצן פינקו

"את מתל אביב? אני לא מאמין! את מכירה את נגה ארז? אני מת עליה! אני הולך להופעה שלה בשבוע הבא!" כך סיפר לי חבר חדש שהכרתי בלונדון ב־2017. הוא היה עוד אחד ממעריציה של מוזיקאית ההיפ הופ והפופ האלקטרוני הישראלית, שפרצה בענק ברחבי אירופה בקיץ של אותה שנה. בטיול שלי אז, כל חנות תקליטים שנכנסתי אליה עוטרה בפניה של ארז, שהופיעו על עטיפת "Off the Radar", אלבום הבכורה שלה שיצא בחברת התקליטים הבינלאומית והמוערכת City Slang. מוזיקאים מעטים מישראל הצליחו לעשות את הפריצה הזו, בהם אסף אבידן, אסתר רדא ו־WA־A, אך בישראל שמה של ארז מוכר הרבה פחות משלהם.

קראו עוד בכלכליסט

עכשיו יש הזדמנות לעשות תיקון - ביום שישי האחרון יצא האלבום "Radar Reworked", שיתוף פעולה של ארז עם הקאמרטה הישראלית ירושלים. האלבום הוקלט בהופעה חיה בבית האופרה כחלק מאירועי "לילה אלקטרוני באופרה" במסגרת סדרת "השתקפויות" בניהולם האמנותי של שלומי שבן ואבנר בירון, ובו היא מפרשת מחדש חלק משירי אלבום הבכורה יחד עם התזמורת. זהו מעין סיכום ביניים של הפרק הראשון בקריירה של ארז, רגע לפני שהיא מוציאה אלבום שני מסקרן.

הופעה באולימפיאדה לצד רדא

ארז עברה דרך ארוכה מאז התחילה בתעשייה המקומית כבוגרת להקה צבאית וסטודנטית באקדמיה למוזיקה בירושלים, כקלידנית של עמית ארז והסיקרט סי, ובהמשך כאמנית סולו, בערך - כי מאחורי שם הבמה נגה ארז מסתתר גם בן זוגה, אורי רוסו. "רציתי שם במה שיכלול את שנינו. הוא האמין בזה שהייצוג יהיה אני", היא מסבירה.

ארז. "לא חשבתי על זה כשינוי תדמית. לא תמיד אני badass. לפעמים אני פיה", צילום: TIMO KERBER ארז. "לא חשבתי על זה כשינוי תדמית. לא תמיד אני badass. לפעמים אני פיה" | צילום: TIMO KERBER ארז. "לא חשבתי על זה כשינוי תדמית. לא תמיד אני badass. לפעמים אני פיה", צילום: TIMO KERBER

הפריצה של ארז הגיעה בעקבות קאבר שעשתה לאמן Son Lux לקראת הגעתו להופעה בארץ. בעלי הלייבל City Slang התלהבו, החתימו אותה, וכך היא נסקה ברחבי העולם. היא ייצגה את ישראל יחד עם אסתר רדא בהופעה באולימפיאדה, נבחרה להוביל את הפרסומת של Apple Music, הופיעה בפסטיבלי ענק דוגמת פרימוורה ו־SXSW וזכתה לשבחים ממגזינים נחשבים, בהם NME ו־NPR. האלבום החדש הוא מעין חותם איכות נוסף, שבו שלומי שבן מכתיר אותה כדור הבא של היוצרים הישראלים.

"הכל פתאום זר לי"

באלבום ההופעה החדש יש שינוי תדמיתי מעניין עבור ארז, שמזוהה פחות עם העולם התזמורתי המעונב. "לא חשבתי על זה בקטע תדמיתי", היא אומרת בראיון בביתה שבתל אביב. "נפלה בחלקי הזדמנות לעשות משהו שנראה לי שהרבה מוזיקאים חולמים עליו, לעבד את השירים שלי לתזמורת. כן היתה לי לשנייה ורבע את המחשבה, וואו, זה הולך להיות פנייה מוזרה מבחינת האנשים שעוקבים". אבל זה כנראה היה בלתי נמנע. "מה לעשות”, אומרת ארז, “אני לא badass מאה אחוז מהזמן, אני אפילו ממש פיה לפעמים".

עטיפת "Radar Reworked", צילום: יח"צ עטיפת "Radar Reworked" | צילום: יח"צ עטיפת "Radar Reworked", צילום: יח"צ

לדבריה, "ההופעה עצמה היתה אתגר גדול מאוד. בהופעה שלנו הכל מאה אחוז בשליטתי. המחשב לא מתפקד? יודעים בדיוק מה לעשות. פה זה על התפר, כי דאגנו שהעיבודים יהיו נכונים וטובים. אבל פתאום הכל זר לי, יש גוף שמנגן ואני לא יכולה לשלוט בו".

שליטה היא נושא חשוב עבור ארז, אבל דבר קריטי שמעבר לשליטתה הוא היחס אליה בתקשורת בחו"ל. ראיון ב Guardian למשל, כמעט כולו עסק בזהותה כישראלית ובתיאור המצב הפוליטי. זו הסיבה, בין השאר, שהיא לא מעוניינת בהגדרה אמנית פוליטית, למרות שרבים משיריה הם שירי מחאה שמאלניים. "למרות כל ההמנעות שלי מזה, זה עדיין קורה. אם הייתי בוחרת לקרוא לעצמי אמנית פוליטית, האימפקט היה יותר חמור. זה תמיד יהיה ככה. אני מבינה למה זה מעניין לחבר בנאדם לסיפור הזה, מישהו שאפשר להזדהות איתו. הייתי שמחה להיות המייצגת של תל אביב הליברלית והדור היותר יפה שיש פה, לתת קונטרה כדי להגן וגם להגיד שיש פה חשיבה ביקורתית. אבל אין לי יכולת להכיל את זה, וגם לעשות מוזיקה. זה המון".

מי שמצפה לעיבודים מלטפים יופתע לגלות תזמורים שלא מתחנפים לאוזן, למשל ב־"TOY" העוצמתי, שבו יש נוכחות כבדה של כינורות חדים וכמעט מאיימים. החיבור בין התזמורת לשירה המקוטעת של ארז, שנמנעת משירה לטובת ראפ, מעניק לשירים כוח חדש. לעתים התזמורת יוצרת מפל גדול, שכנגדו הקול של ארז נזרק בחדות כמו אבנים שמושלכות אל המים, למשל ב־"Dance While You Shoot", שחותם את האלבום הקצר (חצי שעה בלבד).

בימים אלו עובדים רוסו וארז על האלבום השני, שצפוי לצאת באוקטובר. "זה אלבום היפ הופ. אני שרה חמישה אחוז מהזמן, אולי". אומרת ארז, שאוהבת לשבור מילים לתוך ביטים. "יש שני שירים שאת מזהה בהם מלודיה. אני מתה על היפ הופ, ואני צריכה לדחוס הרבה טקסט, מלא שיט שבא לי להגיד. הענין של המשחק של המילים לא מסתדר עם מלודיה. אם אני רוצה שיהיה משהו מעניין מבחינה טקסטואלית ומצלולית, שיהיה למילים קרקוש ופכפוך, כשאני שמה על זה מנגינה, זה לא קורה. יש מנגינות מצומצמות, אבל זה הרבה בא אחד על חשבון השני."

באלבום השני, שצפוי להיות אינטימי מתמיד, ארז מתמודדת עם נושא שעוד לא עסקה בו - התקופה של יציאת אלבום הבכורה, שהביאה איתה טרגדיה אישית ולא צפויה. "האלבום הזה אישי, הוא על חוויות שאורי ואני עברנו בכל התקופה של Off the Radar, שהיה שיא השיאים ושפל השפלים. אמא של אורי נפטרה מסרטן. לא יכולנו להשאיר את זה מחוץ לכתיבה, היה לנו הרבה מה לתקוף, ויצא לנו אלבום דארק, שנוגע הרבה בלאבד אדם מוכר. האלבום הזה יהיה על אמהות, אמא זה הכי אישי שיש".

תגיות