אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בגלל הרב-קו: עיריית ת"א ומשרד התחבורה בוחנים איך ישלמו תיירי האירוויזיון באוטובוסים צילום: רונן אקרמן

בגלל הרב-קו: עיריית ת"א ומשרד התחבורה בוחנים איך ישלמו תיירי האירוויזיון באוטובוסים

מאז נכנס ההסדר לפיו לא ניתן לשלם במזומן בנסיעות באוטובוסים בת"א, אלא רק ברב-קו, נוצרה בעיה - איך יסתדרו 30 אלף התיירים שצפויים להגיע לאירוע. בעיריית ת"א ובמשרד התחבורה בוחנים העמדת שאטלים ברחבי העיר לרווחת התיירים

24.02.2019, 14:52 | רחלי בינדמן

30 אלף תיירים צפויים להגיע לישראל במסגרת האירוויזיון בחודש מאי הקרוב, ובעיריית ת"א מתלבטים בשאלה איך יתמודדו התיירים הרבים עם כשלי התחבורה הציבורית המקומית.

קראו עוד בכלכליסט

מאז דצמבר לא ניתן לשלם במזומן באוטובוסים, אלא רק עם כרטיסי "רב-קו" שאותם ניתן להטעין במקומות מסוימים. האם יוכלו התיירים להסתדר עם ההסדר הזה?

משרד התחבורה ועיריית ת"א מנסים להתמודד עם הנושא - איך יוכלו התיירים שיגיעו לאירוויזיון להתנייד בתחבורה הציבורית המקומית, ומבצעים בימים אלה עבודת מטה בנושא. בין האופציות הנשקלות: הצבת עמדות בנתב"ג ובעוד כמה מוקדים ברחבי ת"א אשר ינפיקו רב-קו לתיירים המגיעים, בדומה למודל שהיה קיים עד לא מזמן בלונדון, שם ניתן היה לרכוש בקיוסקים כרטיס נטען לתחבורה הציבורית שנקרא 'אויסטר'.

אלא שהעלות הגלומה בהצבת עמדות כאלה ובהפקת הכרטיסים לתיירים מזדמנים - לא בהכרח משתלמת. לכן, לא מן הנמנע כי יהיה זול יותר להציע לתיירים תחבורה ציבורית בחינם לתקופת האירוויזיון. בעיריית ת"א שוקלים לייעד לתקופת האירוע שאטלים בחינם לתיירים. אלא שכאן מתעורר קושי נוסף, כיצד ניתן יהיה להבחין בין התיירים לבין תושבים מקומיים. אפשרות אחרת תהיה אפשרות לתשלום במזומן בשאטלים.

כרטיס רב-קו. אינו נותן מענה לתיירים, צילום: רב קו כרטיס רב-קו. אינו נותן מענה לתיירים | צילום: רב קו כרטיס רב-קו. אינו נותן מענה לתיירים, צילום: רב קו

בלא מעט ערים גדולות בעולם, בהן לונדון, ניו יורק וסינגפור, הנושא הזה נפתר לפני כשנה וחצי כאשר חברות התחבורה הציבורית יצרו פתרון טכנולוגי שמאפשר תשלום בכרטיס אשראי בכל כלי התחבורה. זאת באמצעות שימוש בצ'יפ שמוטבע על גבי הכרטיס על בסיס טכנולוגיית ה-EMV, השכיחה בעיקר באירופה, שמאפשרת

תשלום ללא מגע (ללא גיהוץ הכרטיס). בלונדון למשל, בסוף כל יום מתבצעת בדיקה של היקפי השימוש בתחבורה הציבורית על ידי הלקוח, והתשלום הנגבה ממנו מבוסס על היקפי השימוש שמשקלל הנחות על ריבוי נסיעות, למשל.

ביולי אשתקד רכבת ישראל פרסמה מכרז בנושא, אך מאז ככל הידוע לא נרשמה כל התקדמות.

בשיחות סגורות שנערכו עם מי שאמון על פרויקט הרכבת הקלה, מתברר כי כלל לא התבצעה חשיבה על אופן התשלום של המשתמשים בה, וככל הנראה מצפים שהתשלום יתבצע גם הוא על ידי הרב-קו. כאמור הבעיה המרכזית איתו שאינו נותן מענה מספק לתיירים ונוסעים מזדמנים.

יש לציין כי לכרטיסי הרב-קו יש בעיה נוספת – הטענת התשלום חייבת להתבצע מראש. כדי לחסוך את הסרבול הכרוך בהטענת הכרטיס כל פעם מחדש, נאלצים נוסעים רבים לבצע הטענה של מאות שקלים מראש, למרות שהם מנצלים את המכסה במשך תקופה ארוכה. בכך הם בעצם מעניקים הלוואה חינמית למשרד התחבורה, שניתן היה להימנע ממנה לו היה מתקבל תשלום אד-הוק דרך כרטיס האשראי.

תגיות