אחרי שטראמפ פגע בה באיראן, פיג'ו תעשה קאמבק בארה"ב
יצרנית הרכב הצרפתית דיווחה על זינוק של 40% ברווח הנקי ב־2018 וחשפה את תוכניותיה להתפשטות גלובלית מסיבית. לארה"ב היא תחזור ב־2026, אז מעל מחצית מדגמיה יהיו חשמליים והיא תוכל להילחם בהצלחה ביצרניות האמריקאיות
שבע שנים לאחר שעמדה בפני קריסה ונדרשה להלוואה של 11.5 מיליארד דולר, הציגה היום (ג') PSA, החברה־האם של פיג'ו, סיטרואן, אופל ו־DS את אחד הדו"חות הטובים ביותר שלה בשנים האחרונות.
קראו עוד בכלכליסט
מהנתונים שחשף בפריז המנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון קרלוס טווארס, עולה כי הרווח הנקי של הקבוצה זינק ב־40% בשנה שעברה, ל־3.3 מיליארד יורו. המכירות טיפסו ב־6.8%, ל־3.9 מיליון כלי רכב, ואילו ההכנסות זינקו ב־19%, ל־74 מיליארד יורו.
במעמד הצגת הדו"חות מסר טווארס את תוכניותיה מרחיקות הלכת של PSA לשנים הקרובות, אחת מהבולטות שבהן, חזרה לשוק האמריקאי לאחר היעדרות בת שלושה עשורים.
בכל הקשור בהתרחבות עולמית, הבשורה היום נחשבה לאחת המכריעות בתולדות PSA. בעוד פיג'ו וסיטרואן נחשבו תמיד למותגים "צרפתיים", שהדומיננטיות שלהם היא בשוק הבית, בעשור האחרון התערערה ההגמוניה שלהן בשוק הצרפתי, ו־PSA החלה להשקיע בשוק הרכב האירופי.
אלא שכעת שוק זה נמצא בדעיכה, מגמה שנובעת לא רק מתקנות איכות סביבה דורסניות, אלא גם מצפיפות שגורמת לתושבים לוותר על מכוניות. משכך, הציג טווארס תוכנית שאפתנית להתפשטות גלובלית הנשענת על כל נכסי PSA. התוכנית מיועדת גם לפצות על מוקש שאפילו טווארס לא צפה - נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. בשל הסנקציות שהשית טראמפ על איראן, נאלצה PSA לסגת מהסכמים שחתמה עם יצרניות הרכב האיראניות חודרו וסאיפה ב־2016. אלה הבטיחו לפיג'ו הרכבה של מכוניות עבור שוקי המזרח התיכון בשני מפעלים קיימים באיראן.
במקביל סובלת PSA מנחיתות משמעותית בסין לעומת יצרניות מערביות אחרות. החלופה של טווארס לשוק זה נחשבת הרפתקנית, אך תשתלם בטווח הארוך - חדירה לארה"ב, המתוכננת ל־2026.
תאריך היעד אינו מקרי. בשבוע שעבר הציגה פיג'ו את ה־208, מכונית עממית ראשונה שתצוייד במערכת הנעה חשמלית. לפי טווארס, עד 2026, מעל מחצית מדגמי PSA יהיו חשמליים. זאת בעוד חלק ניכר מתעשיית הרכב האמריקאית טרם מצא את הדרך לייצר מכונית חשמלית עממית. מבחינת פיג'ו מדובר במהלך מנצח.
נכנסת גם להודו
PSA אינה מסתפקת בארה"ב והודיעה כי סיטרואן נבחרה למותג שיכניס את החברה לשוק ההודי ב־2021, שם הפגינה עד כה נוכחות צנועה. במסגרת זו תפתח סיטרואן משפחה של דגמים עממיים. עוד הודיע טווארס כי PSA חומדת את השוק של מדינות בריה"מ לשעבר, שצפוי לחוות צמיחה בשנים הקרובות.
טווארס, שייזכר כמנכ"ל שהציל את PSA, נכנס לתפקיד ב־2015 ופתח בתוכנית הצלה אגרסיבית. זו לא התבססה על פיטורי עובדים, אלא על צמצום נכסים, מיקוד בטכנולוגיות עתידיות, שיתופי פלטפורמות והגברה של בקרת איכות כדי לצמצם עלויות יצור. לפני שנתיים הודיעה PSA על צעד מפתיע: רכישת אופל הגרמנית, יצרנית מקרטעת שפעלה מעל 50 שנה תחת ג'נרל מוטורס (GM). כיום, מדובר בפעילות רווחית הודות ללא מעט מהלכים יחודיים שביצע טווארס.
עם זאת, אחד המהלכים המכריעים שביצע, נוגע למידת מוכנותה של PSA לתקנות הזיהום המחמירות שנכנסו לתוקף ב־2018. התקנות, WLTP, מודדות את פליטת המזהמים של כלי רכב בתנאי אמת, כלומר בכביש ציבורי ולא במעבדה, כאשר הנפגעים העיקריים מכך הם רכבי דיזל.
טווארס הכריז עוד ב־2015 על תוכנית שנועדה להפוך את מנועי PSA ליעילים יותר מדרישות החוק האירופי, כבר באותה שנה. זאת באמצעות ההון שהזרימו שנה קודם לכן יצרנית הרכב הסינית דונגפנג וממשלת צרפת, שרכשו כל אחת 14% ממניות PSA. בזכות זאת, בעוד רוב היצרניות נותרו ב־2018 ללא מלאים, PSA המשיכה לספק מכוניות.
נקודה נוספת שנזקפת לזכותו היא השקט היחסי מול ארגוני העובדים. בניגוד לפולקסווגן, דיימלר ואחרות שהכריזו על פיטורים, טווארס מתגאה ביחסים מצויינים עמם.
בדבריו היום התייחס טווארס גם לנושא החם: נהיגה אוטונומית. גם כאן גישתו שונה. בעוד יצרנים מתחרים מייעדים מכוניות אוטונומיות לנהיגה בכבישי העולם בעוד כעשור, טווארס מצהיר מראש כי רכב זה לא יהיה אופציה מעשית לרכישה. זאת, לדבריו, בשל עלויות מחקר ופיתוח שייקרו את הרכב האוטונומי, לפחות בשנים הראשונות, מעבר לטווח היכולת של הצרכן הסביר. משום כך, הסביר, רכבים אוטונומיים לא יהיו בבעלות צרכנים, אלא ישמשו כרכבים שיתופיים.
4 תגובות לכתיבת תגובה