אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מרצדס, רנו ואאודי יעדיפו לשכוח את שנת 2018 צילום: בלומברג

מרצדס, רנו ואאודי יעדיפו לשכוח את שנת 2018

תקנות הזיהום וההאטה בשוק הרכב בסין פגעו ביצרניות האירופיות, שרשמו כולן שורה של הפסדים

26.02.2019, 18:39 | תומר הדר

עבור רובם המכריע של יצרני הרכב האירופיים, שנת 2018 היתה אחת הקשות בתולדותיהם.

כך, למשל, דיימלר, החברה־האם של מרצדס בנץ, קבוצת VAG, החברה־האם של פולקסווגן ואאודי, וכן קבוצת רנו ניסאן, רשמו כולן הפסדים. דיימלר, פולקסווגן וב.מ.וו פרסמו גם אזהרות רווח, סימן מעורר דאגה לגבי עתידו של ענף הרכב האירופי.

קראו עוד בכלכליסט

מפעל מרצדס, צילום: בלומברג מפעל מרצדס | צילום: בלומברג מפעל מרצדס, צילום: בלומברג

המשבר שעוברת תעשיית הרכב האירופית מורכב מרבדים רבים הנוגעים להתקדמות טכנולוגית, יחסים מתוחים עם ועדי עובדים, סגירת מפעלים וגם חיכוכים גלויים מול הרגולטור האירופי. במקרה של פולקסווגן, דיימלר וב.מ.וו, מדובר באירועים קשים במיוחד. היצרניות הגרמניות מתמודדות עם השלכות פרשת דיזלגייט, שבעקבותיה הוחלט ב־2018 להחמיר באופן משמעותי את הקריטריונים למדידת זיהום אוויר מכלי רכב באירופה.

חלק ניכר מן הדגמים של היצרניות הגרמניות טרם עברו את ההתאמות הנדרשות לרגולציה באירופה, והמשמעות היא שאין להן מה למכור. מעבר לכך, ב־2018 הודיעו ארגוני העובדים של מספר יצרניות על כוונתם להשבית מפעלים. כמובן, בהתחשב בעובדה שיצרנים גם סוגרים מפעלים באירופה — הונדה הודיעה בשבוע שעבר על סגירת מפעלים בבריטניה ובטורקיה — מדובר בתרחיש אופטימי יחסית.

לנוכח המתחים מול ועדי העובדים והרגולטורים בולטים משברים פוטנציאליים מחוץ לאירופה. רוב היצרניות השקיעו משאבים ניכרים בשוק הסיני, שקצב הצמיחה שלו נחשב למהיר בעולם. עם זאת, שוק זה רושם עתה ירידה היסטורית במכירות, זאת, בין השאר, בשל רגולציה חזקה הדוחפת את הסינים לבחור ברכבים חשמליים, וגם בשל שינויים במדיניות הממשל, שהפחית את ההטבות לחברות מערביות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות