אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדביט הוא בשורה צרכנית צילום: שאטרסטוק

הדביט הוא בשורה צרכנית

המחקר מטעם הכנסת העלה חשש כי שימוש בכרטיסים אלו יגדיל את המינוס בחשבון הבנק של מי שיאמץ אותם. אבל אולי לא צריך להתייחס לכך כאל בעיה, אלא כאל הזדמנות

26.02.2019, 20:30 | אתי אפללו

כרטיסי הדביט, כלומר התשלום המיידי, עמדו בלב מחקר של מרכז המחקר של הכנסת. כפי שפורסם היום (ג') ב”כלכליסט”, המחקר העלה חשש כי שימוש בכרטיסים אלו יגדיל את המינוס בחשבון הבנק של מי שיאמץ אותם. אבל אולי לא צריך להתייחס לכך כאל בעיה, אלא כאל הזדמנות.

קראו עוד בכלכליסט

בעולם נפוצים שני סוגי כרטיסים עיקריים: כרטיסי הדביט לתשלום מיידי, שבהם התשלום מועבר מחשבון הבנק של הלקוח ישר בעת ביצוע הרכישה, וכרטיסי קרדיט ‑ אשראי, שבהם הלקוח דוחה את התשלום ומשלם ריבית עבור הדחייה. בישראל דווקא חיה חדשה הפכה לכרטיס הנפוץ ביותר - כרטיס חיוב נדחה. התשלומים עבור הרכישות שבוצעו לאורך החודש מרוכזים, וחשבון הלקוח מחויב פעם בחודש, בלי שהלקוח משלם על ימי האשראי מהרכישה ועד החיוב.

אולי הכרטיס יסייע בהתנהלות הכלכלית, צילום: shutterstock אולי הכרטיס יסייע בהתנהלות הכלכלית | צילום: shutterstock אולי הכרטיס יסייע בהתנהלות הכלכלית, צילום: shutterstock

הלקוחות לכאורה מרוויחים מהסידור הזה, אך הוא טומן בחובו בעיות רבות. הבעיה הראשונה היא שאף אחד אף פעם לא נותן כסף בחינם. כלומר, אם הלקוח לא משלם על ימי האשראי, מישהו אחר משלם עבורם, גם אם בעקיפין. פריחת כרטיס החיוב הנדחה הובילה גם להתפתחות נורמה של סליקה נדחית, ולהתפתחות תעשיית הקדמות התשלומים למיניהן, שעולים לבתי העסק לא מעט כסף.

הבעיה השנייה היא שלקוח שמגזים עם הרכישות באשראי נמצא בחובה. הוא אולי במינוס נדחה, אולי הוא לא רואה אותו במהלך החודש - אבל לכל גיהוץ יש מוצאי גיהוץ, ולקוח שגיהץ יותר ממה שהוא יכול להרשות לעצמו נמצא בחוב. החוב הסמוי הזה מוביל דווקא למעקב לקוי אחרי הוצאות. אם בחמישה בחודש יורד חיוב מיידי והלקוח רואה שאין לו יותר כסף בחשבון, אולי הוא יחשוב פעמיים לפני הגיהוץ הבא.

הבעיה השלישית נוגעת למבנה הטכנולוגי של חברות כרטיסי האשראי. מכיוון שכל המערכת פותחה על מנת לתמוך בכרטיס החיוב הנדחה שלא נפוץ בעולם, חברות בינלאומיות מתעשיית הפיננסים שמתעניינות בשיתופי פעולה עם חברות האשראי המקומיות נתקלות פעמים רבות בקשיים, בשל העלות הגבוהה שכרוכה בהתאמת המערכות הטכנולוגיות שלהן למערכות הישראליות שפועלות אחרת.

כך, המערכת שמאפשרת ללקוח לא לראות את הצריכה המוגזמת שלו בזמן אמת היא מערכת שעולה כסף. זה לא בהכרח רע שלקוחות שמגזימים בהוצאות יישאו בעלויות בזמן אמת, ואולי אף ייאלצו להתנהל נכון יותר מבחינה כלכלית. ואולי גם, אם להיות אופטימיים, בסיוע התראות בזמן אמת, המינוס הכולל יקטן.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
מהומה רבה על מהומה....
"משווקים" לנו את כרטיס הדביט כאילו זה הפיתרון לכל התחלואים. גם אם נרכוש הכל בדביט לא יגרום לחברות האשראי להוריד את העמלות הגבוהות שהן גובות מהספקים - ככה שהרווח לא יחזור אלינו בשום צורה. עלות העמלות נגזרת בעיקר מהחזירות של חברות האשראי והכח שלהן מול הספקים ולא ממש מ"עלות" האשראי - די אם תסתכלו כמה אחוזים גבו כשהייתה אינפלצייה גבוהה יותר מול השנים האחרונות. שלא שכמות העיסקאות, עלתה בצורה מרקיעת שחקים בשנים האחרונות ועימם רווחי החברות. מישהו הולך לגזור פה קופון לא קטן וזה לא אנחנו!! לגבי ההתנהלות של האזרחים ("מינוס") - כן, נדרש חינוך לאחריות פיננסית. מגיל צעיר (וגם למבוגרים) ולא קמפיין כזה או אחר פעם בכמה שנים.
אזרח קטן  |  27.02.19