אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עולות על הקו הירוק והסגול: פז ואלייד רוצות להשתלט על התשתיות של הרכבת הקלה צילום: דנה קופל , גדי סיארה ושמוליק חזן

בלעדי לכלכליסט

עולות על הקו הירוק והסגול: פז ואלייד רוצות להשתלט על התשתיות של הרכבת הקלה

חברת האנרגיה וחברת האחזקות אלייד חברו לסימנס הגרמנית ולמנרב ויתמודדו יחד במכרזים על הקו הירוק והסגול. שני מכרזי הענק הם חלק מפרויקט הרכבת הקלה, וכל אחד מהם מוערך ב־10 מיליארד שקל. עבור פז זו כניסה ראשונה לתחום התשתיות, ועבור אלייד זו התמודדות ראשונה ללא שותפתה המסורתית אשטרום - שתתמודד מולה

28.02.2019, 06:51 | גולן חזני

חברת האנרגיה פז חוברת לחברת האחזקות אלייד, לחברת התשתיות הגרמנית סימנס ולחברת הנדל"ן והתשתיות מנרב להתמודדות משותפת בשניים ממכרזי התשתיות הגדולים במדינה שנערכים במסגרת הקמת הקו הירוק והקו הסגול בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. פז ואלייד יהוו 32% כל אחת מהקבוצה, סימנס תחזיק ב־20% ומנרב ב־16%.

קראו עוד בכלכליסט

המכרזים, שאותם עורכת נת"ע שמנהלת את הקמת הרכבת הקלה, כוללים את רכש הקרונות, הקמת המערכות, תחזוקת הקווים וכן את ביצוע עבודות ההנדסה האזרחיות בכל אחד מהקווים.

ההיקף של כל אחד משני הפרויקטים צפוי להגיע לכ־10-8 מיליארד שקל. ההון העצמי שתידרש להעמיד כל חברה בתוך הקבוצה יהיה כ־2-1.2 מיליארד שקל. הגשת המסמכים למכרז הראשוני תינעל היום. קבוצות נוספות שצפויות להתמודד יכללו את שפיר הנדסה, שיכון ובינוי ואשטרום.

מימין: מנכ"ל פז יונה פוגל ויו"ר אלייד יצחק סוארי, צילום: דנה קופל , גדי סיארה ושמוליק חזן מימין: מנכ"ל פז יונה פוגל ויו"ר אלייד יצחק סוארי | צילום: דנה קופל , גדי סיארה ושמוליק חזן מימין: מנכ"ל פז יונה פוגל ויו"ר אלייד יצחק סוארי, צילום: דנה קופל , גדי סיארה ושמוליק חזן

בסוף הרבעון השני של השנה ייצא המכרז הרשמי וברבעון שאחריו יגישו המתמודדות את ההצעות הרשמיות. הזוכה במכרז ייקבע בינואר 2021. על פי ההערכות משרד התחבורה קווים אלו יושקו בשנת 2026.

הקו הירוק יקשר בין חולון וראשון לציון לבין מרכז תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, אזור התעשייה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים. אורכו של הקו כ־39 ק"מ ויהיו בו 62 תחנות. הקו הסגול יקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו כ־29 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 44 תחנות. בכל קו אמורים לעבור מדי שנה 60־65 מיליון נוסעים.

מבנה הקבוצה מעניין הן מבחינת הרכב השחקנים שלה והן מבחינת החיבור ביניהם. עבור פז שמנוהלת על ידי יונה פוגל, זוהי כניסה ראשונה לתחום של בניית תשתיות בכלל ותשתיות תחבורה בפרט. בימים אלה פז מתמודדת גם על בניית תחנת הכוח אלון תבור.

עבור אלייד המחזיקה כמו פז ב־32% בקבוצה, זו התמודדות ראשונה ללא השותפה המסורתית שלה לשעבר, קבוצת אשטרום אשר בנתה עמה את מנהרות הכרמל, ממנה נפרדה בתחילת ספטמבר כשמכרה את מניות השליטה בקבוצת אשטרום לשותפים האחרים.

סימנס שמנוהלת בישראל על ידי שמואל פלדל, היא הנקודה החזקה בקבוצה, שכן יחד עם אלסטום הן נחשבות לספקיות הקרונות והמסילות הגדולות בעולם. מנרב מספקת את הזווית המקומית כחברת תשתיות ותיקה.

אלייד היא נאמנות שבראשה עומד פרופ' יצחק סוארי מאז 2006 ומנוהלת בידי יגאל שרייבר. היא מחזיקה בחברות בתחום הנדל"ן, האלקטרוניקה, התשתיות והרכב. ב־2017 הודיעה הקבוצה על הקמת אלייד תשתיות - חברה־בת חדשה שתשקיע בתחום התשתיות, בניהולו של עמי לנדאו. באוקטובר האחרון הוכנסה אלייד לרשימת הגורמים הריכוזיים במשק, הכוללות חברות ריאליות ופיננסיות גדולות במיוחד. על פי החלטת הממשלה, כדי לא להעצים עוד יותר את כוחן במשק יש להגביל את השתתפותם של הגופים הריכוזיים במכרזי ממשלה ואף למנוע מהם לקחת בהם חלק. השתתפותה של אלייד תחייב אישור של ראש רשות התחרות מיכל הלפרין, אם כי הלפרין כמעט ולא מנעה עד היום השתתפות של גופים ריכוזיים במכרזי ממשלה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות