אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדחה בנמל אשדוד: המנכ"ל זומן לשימוע לפני פיטורים

בלעדי לכלכליסט

הדחה בנמל אשדוד: המנכ"ל זומן לשימוע לפני פיטורים

יצחק בלומנטל, מנכ"ל נמל אשדוד בחמש השנים האחרונות, זומן לשימוע לפני פיטורים על ידי הדירקטוריון בעקבות משבר אמון חריף; בלומנטל לא דיווח על צ׳קים של קופת העזרה ההדדית לעובדים שהגיעו לשוק האפור; חלה ירידה של 5% בתנועת המטענים ב־2018 בניגוד לעלייה בנמל חיפה; כהונת המנכ"ל התאפיינה בטיפול לקוי במנופים ואי־הצטיידות בחלקי חילוף; בלומנטל: "מדובר במניעים תמוהים, יש לי תשובות לכל הטענות"

07.03.2019, 06:52 | גולן חזני

דרמה בנמל אשדוד, הנמל הימי הגדול בישראל. דירקטוריון הנמל זימן את המנכ"ל יצחק בלומנטל, המכהן בתפקיד חמש שנים, לשימוע לפני פיטורים.

 

 

קראו עוד בכלכליסט

 

הסיבה לשימוע: משבר אמון חריף בין הדירקטוריון למנכ״ל, בעקבות שורה של תקלות חוזרות בעבודת הנמל בשנה החולפת. התקלות נוגעות בהיבטים התפעוליים של הנמל, בעיכובים ברכש ציוד, בחריגה מהוראות המשרד להגנת הגנת הסביבה וכן בסוגיות הנוגעות לממשל תאגידי תקין.

יצחק בלומנטל, מנכ"ל נמל אשדוד, צילום: יאיר שגיא יצחק בלומנטל, מנכ"ל נמל אשדוד | צילום: יאיר שגיא יצחק בלומנטל, מנכ"ל נמל אשדוד, צילום: יאיר שגיא

במכתב ששיגר הדירקטוריון אמש לבלומנטל, הוא נדרש להתייצב לשימוע לפני פיטורים ולהגיב לרשימה ארוכה של ליקויים שהתגלו בעבודת הנמל.

בין הכשלים שהתגלו בשנה החולפת בנמל אשדוד - טיפול לקוי במנופים ואי־הצטיידות בחלקי חילוף. על פי הנתונים שהוצגו לדירקטוריון, כ־80% מהמנופים באחד הרציפים המרכזיים בנמל הוצאו מכלל שימוש מאז סוף 2018 והם מושבתים בשל מחסור בחלקי חילוף.

בנוסף טוען הדירקטוריון כי קיימים עיכובים ברכש ובהיערכות לתחרות מול הנמל החדש. כמו כן טוען הדירקטוריון, כי בעקבות חריגה מהוראות המשרד להגנת הסביבה, ספג הנמל קנסות מצטברים בהיקף של 14 מיליון שקל, דבר העלול לפגוע באישור ההפעלה שלו.

בנוגע לסוגייה של דיווח לדירקטוריון במסגרת הוראות ממשל תאגידי, בלומנטל לא דיווח על פרשת שחיתות חמורה שהתגלתה בנמל. במסגרת הפרשה צ׳קים של קופת העזרה ההדדית לעובדים הגיעו אל השוק האפור.

בנוסף, על פי נתוני רשות הספנות במשרד התחבורה רשם נמל אשדוד ירידה של 5% בתנועת המטענים בשנת 2018, זאת בניגוד למגמה בכלל נמלי ישראל, שסיימו את 2018 עם עלייה של 5% בתנועת המטענים. בנמל חיפה, המתחרה המרכזי של נמל אשדוד, נרשמה ב־2018 עליה של 16% בתנועת המטענים. כמו כן נמל אשדוד רשם ירידה גם במדדים התפעוליים המרכזיים המודדים את יעילות העבודה בו.

פיטוריו של בלומנטל מגיעים שלושה חודשים אחרי דרמה דומה בחברה ממשלתית אחרת, רכבת ישראל, שם פיטר הדירקטוריון את המנכ"ל שחר איילון.

 

בלומנטל מסר בתגובה: "כמנהל החברה הובלתי את נמל אשדוד בחמש השנים האחרונות לשיאים של תפעול ורווחיות, לצד הכנסת סטנדרטים חדשים של ניהול תקין וניקוי תופעות פסולות שהיו נהוגות בנמל בעבר. בתקופה זו הנמל רשם הישגים פיננסים ותפעוליים שהניבו דיבידנדים והכנסות שיא למדינה. הובלתי לשינוי יסודי בנורמות יחסי העבודה שהיו קיימות בנמל והכנסתי בהם סטנדרטים חדשים. החברה הפסיקה לחלוטין את תופעת הנפוטיזם וקלטה מאות עובדים חדשים במסגרת גיוון תעסוקתי ותוך פתיחת תפקידים, שהיו על טהרת גברים, בפני נשים. הזימון לשימוע שנשלח אליי אמש, בשעת לילה, באופן אישי, ופורסם הבוקר הוא מגמתי ורצוף באי דיוקים. ההחלטה על השימוע, בהובלת יו"ר הדירקטוריון, התקבלה ממניעים תמוהים דווקא בעת הזו. יש לי תשובות מצוינות לכלל הטענות ואני מתכון להמשיך ולנהל את הנמל גם ב-2020".

תגיות