אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צוקרברג חשף חזון חדש לפייסבוק: רשת חברתית ממוקדת פרטיות תמונה: CNN

צוקרברג חשף חזון חדש לפייסבוק: רשת חברתית ממוקדת פרטיות

מנכ"ל פייסבוק חשף אסטרטגיה חדשה לחברה, במרכזה רכיבים שיישמרו על מידע פרטי במקום להוון אותו - צ'ט אישי, הצפנה, הימנענות מאחסון מידע בשטח מדינות שפוגעות בזכויות אדם ועוד. "הראנו שאנחנו יכולים להתפתח ולבנות שירותים שאנשים באמת רוצים" טען צוקרברג

07.03.2019, 08:33 | עומר כביר
שחר של עידן חדש או רק עוד ספין מבית היוצר של פייסבוק? מארק צוקרברג פרסם אמש פוסט נרחב שבו הוא מתווה חזון חדש לחברה: רשת חברתית ופלטפורמה ממוקדות פרטיות. מדובר במאמץ להשתחרר מהביקורת הקטלנית שהופנתה לחברה בשנה האחרונה, אך כזה שמעלה כמה שאלות מרכזיות, ובראשן: איך תבצע פייסבוק הלימה בין חזון שאפתני זה למודל העסקי העדכני שלה, שמבוסס כולו על פגיעה בפרטיות המשתמשים.

קראו עוד בכלכליסט

 

דעה רפורמת הפרטיות של פייסבוק: צוקרברג? לא מאמין לו מנכ"ל הרשת החברתית מבטיח להפוך אותה לממוקדת-פרטיות, מה שנוגד את ההיסטוריה וההיגיון העסקי הבעייתי שלה; למה כדאי להתחיל להכניס כישורי גיימינג לקורות חיים במשרות הייטק; וטראמפ מגלה על שם מי קרויה חברת אפל ניצן סדן, 2 תגובותלכתבה המלאה
"ב-15 השנים האחרונות פייסבוק ואינסטגרם סייעו לאנשים להתחבר עם חברים, קהילות ותחומי עניין במקבילה הדיגיטלית של כיכר העיר", כתב צוקרברג בפתח הדברים. "אבל יותר ויותר אנשים רוצים להתחבר בפרטיות, במקבילה הדיגיטלית של הסלון. אני מאמין שפלטפורמה ממוקדת פרטיות תהפוך לחשובה יותר מהפלטפורמות הפתוחות של היום. פרטיות נותנת לאנשים את החופש להיות עצמם ולהתחבר בצורה טבעית יותר".

בתוכנית: רפורמת פרטיות גדולה, צילום: שאטרסטוק בתוכנית: רפורמת פרטיות גדולה | צילום: שאטרסטוק בתוכנית: רפורמת פרטיות גדולה, צילום: שאטרסטוק

צוקרברג ציין שהודעות פרטיות, סטוריז זמניים וקבוצות קטנות הם החלקים בעלי קצב הגידול המהיר ביותר בקהילות מקוונת, בין השאר בגלל האינטימיות של שיחות אחד על אחד או עם מספר קטן של חברים, ורתיעה של אנשים מיצירת תיעוד קבוע של מידע ששיתפו. "רשתות חברתיות פומביות ימשיכו להיות חלק מאוד חשוב מחיים של אנשים. אבל עכשיו, יש גם הזדמנות לבנות פלטפורמה פשוטה יותר שתשים את הפרטיות במקום הראשון".

מנכ"ל פייסבוק הכיר בכך שאנשים רבים סבורים שהחברה שהקים לא רוצה, או אפילו לא מסוגלת, לבנות פלטפורמה ממוקדת פרטיות מסוג זה: "אין לנו כיום מוניטין חזק לבניית שירותים שמגינים על הפרטיות, והיסטורית התמקדנו בכלים לשיתוף פתוח. אבל שוב ושוב הראנו שאנחנו יכולים להתפתח ולבנות שירותים שאנשים באמת רוצים, כולל שירותי מסרים פרטיים וסטוריז.

"אנחנו מתכוונים לבנות את זה כמו שפיתחנו את ווטסאפ: מיקוד בשימוש הבסיס והפרטי ביותר - מסרים - והפיכתו למאובטח ככל האפשר, ואז לבנות עוד דרכים שיאפשרות לאנשים ליצור אינטראקציה זה עם זה, כולל שיחות, וידאו צ'ט, סטוריז, עסקים, תשלומים, מסחר ובסופו של דבר פלטפורמה לסוגים רבים של שירותים פרטיים".

תוכנית צוקרברג, קווים לדמותה

לדברי צוקרברג, הפלטפורמה תוקם על בסיס שישה עקרונות מרכזיים: אינטראקציות פרטיות ("לאנשים צריך להיות מקומות פשוטים ואינטימיים עם שליטה ברורה  וביטחון שאף אחד אחר לא יכול לגשת למה שהם משתפים"), הצפנה ("התקשורת הפרטית של אנשים צריכה להיות מאובטחת. הצפנת קצה-אל-קצה מונעת מכל אחד, כולל מאתנו, מלראות מה אנשים שיתפו בשירות שלנו"), הפתחת הקביעות ("לא נשמור הודעות או סטוריז יותר מהדרוש על מנת לספק את השירות או יותר מכפי שאנשים רוצים"), בטיחות ("אנשים צריכים לצפות שנעשה כל שביכולתנו כדי לשמור עליהם בטוחים בשירותים שלנו"), הדדיות ("אנשים יוכלו להשתמש בכל אחת מהאפליקציות שלנו כדי להגיע לחבריהם, ולתקשר בין רשתות בקלות ובביטחה") ואחסון מידע מאובטח ("לא נשמור מידע רגיש במדינות עם היסטוריה חלשה של זכויות אדם כמו פרטיות וחופש ביטוי"),

פייסבוק מתכננת להקדיש את השנים הקרובות לבניית השירותים שלה סביב הרעיונות הללו. "זה ייקח זמן, אבל אנחנו לא נעשה את זה מאחורי דלתיים סגורות. נעשה את זה בפתיחות ובשיתוף פעולה כי רבות מהסוגיות הללו משפיעות על חלקים שונים בחברה", הוסיף צוקרברג. "מדובר רק בשלב הראשון בבניית פלטפורמה חברתית מבוססת פרטיות. אני מאמין שהתקשורת העתידית תעבור לשירותים פרטיים ומוצפנים, שבהם יש לאנשים ביטחון שמה שהם אומרים ושהתוכן שלהם לא יישאר בסביבה לנצח. זה העתיד שאני מקווה להביא".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות